Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi Urban Concept: Messerschmitt na kolech v detailech
28.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Audi po řadě upoutávek uvolnilo podrobnosti a jasnější snímky konceptu Urban. Jako by jím chtělo zavzpomínat na časy dávno minulé.
Ale pozor, ne až tak minulé, jak vás možná po přečtení nadpisu tohoto článku napadlo. Messerschmitt totiž není znám jen výrobou často bojových letadel za časů druhé světové války. Tato firma po skončení největšího válečného konfliktu v dějinách neměla dovoleno vyrábět dále leteckou techniku, a tak se soustředila na jiné aktivity. Mezi ně se začátkem padesátých let zařadila i výroba miniaut nikoli nepodobných známějšímu BMW Isetta. Pod vedením leteckého konstruktéra Fritze Fenda tak vznikl model KR175 a především KR200.
Podle slov výrobce šlo o kapotovaný skútr, v našich podmínkách jej nejvíce připomene známý Velorex. Jenže zatímco Velorex byl „kapotován” látkou, KR200 dostal plechovou karoserii bublinovitých tvarů, která do značné míry utvářela jeho image. Koncepce tříkolky zůstala zachována, dovnitř se mohli vejít dva dospělí sedící za sebou a zadní kolo poháněl dvoutaktní jednoválec o výkonu 10 koní (7,4 kW). Celý tento „vůz” vážil jen 230 kilogramů, takže i přes omezený výkon uháněl rychlostí téměř 100 km/h a ani s jeho akcelerací to zřejmě nebylo zcela marné.
Toto dílo vzniklo nejen s uzavřenou karoserií s odklápěcí střechou, ale i jako otevřený roadster. Šlo o vůz - na poměry této „třídy” - relativně úspěšný, mezi léty 1956 a 1962 se jej vyrobilo na 40 000 kusů, poté byla jeho produkce drasticky omezena, až byla nakonec zcela ukončena. Je paradoxem, že Fritze Fenda tento výtvor proslavil více než jeho letecké vynálezy a je docela dobře možné, že se vlastně minul povoláním. Byl to totiž mimochodem právě Fend, který si jako první nechal patentovat systém upozorňující na zapnutá světla v autě, pokud vyndáte klíč ze zapalování. Svým způsobem se tak otiskl prakticky do aut každého z nás, neboť dnes snad ani není nového vozu, jenž by touto funkcí nedisponoval.
Proč o tom všem mluvíme? Když se totiž podíváte na fotky nejnovějšího konceptu Audi a srovnáte si je s Fendovým Messerchmittem KR200, musíte nutně dojít k závěru, že historie se nám tu poněkud opakuje. Nejenže vůz vypadá podobně (i když tentokrát sází na čtyři a ne tři kola), ale především má velmi podobné parametry: provedení „kupé” a roadster, hmotnost pár set kilogramů, maximální rychlost 100 km/h, místo pro dva sedící pomalu více za sebou než vedle sebe a tak bychom mohli ještě chvíli pokračovat. Rozdílů se samozřejmě najde také dost, ale základní koncept vozu je zkrátka stejný. Audi si myslí, že toto je budoucnost městské dopravy, ostatně nám to avizovalo již dříve, nyní si ale jeho městský koncept můžeme prohlédnout i na pořádné sadě snímků a detailněji si jej představit. Tak se do toho pusťme.
Ačkoli přiložené obrázky mohou na první pohled vypadat jako fotografie, už po krátkém zkoumání je zjevné, že jde spíše o počítačové ilustrace. Na druhou stranu jsou realitě jistě mnohem blížší než první malůvky a nepředpokládáme, že by nám živý kontakt s vozem dodal zásadně nové informace. Z uvolněných obrázků je tedy zřejmě, že Urban Concept vsadil na typické designové linie posledních konceptů Audi (hlavně těch se jménem e-tron v názvu) zasazené do možností vozu spočívajícího na tubusovité karoserii a odkrytým zavěšením kol ve stylu Formule 1. Samotná kola mají mimochodem rozměr 21", a přibližují tak vůz blíže k motocyklu než autu této velikosti.
Poprvé nám Audi vůz ukázalo jen s uzavřenou karoserií, pozdější malůvky jeho střechy zbaveného derivátu jsme ignorovali, neboť se nám zdály příliš neobjevné. Nyní si můžeme prohlédnout pořádně obě „karosářská” provedení a hned u toho prvního, uzavřeného, vzpomenout opět na Fendův KR200. I když to na nových záběrech není vidět, také Urban Concept postrádá vstup do interiéru pomocí klasických dveří, nastupuje se kompletně odnímatelnou střechou. Zatímco u KR200 se odklápí do strany, u Audi vsadili na její přece jen praktičtější posun vzad.
A roadster? Ten pochopitelně střechu postrádá zcela a nemáme ani zprávy o tom, že by bylo možné odněkud z vozu „vytáhnout” její náhradu. Jde tak spíše o jakýsi speedster, ostatně již konstrukce čelního i bočních oken (mimochodem nikoli nepodobná Škodě Fabia RS 2000) leccos napovídá.
Interiér vozu je v obou modifikacích konceptu Urban totožný - dvoumístný, se sedadly umístěnými sice vedle sebe, ale tak těsně, že to spolujezdcovo musí být odsunuto více směrem k zádi vozu, aby se oba pasažéři do auta alespoň trochu pohodlně vešli. Minimalistický design palubní desky naznačuje, že toto auto se snaží být spíše jednoduchým dopravním prostředkem, jakkoli nepochybujeme o tom, že pokud automobilka podobný vůz někdy dostane do výroby, nikdo jiný než bohatší klientela na něj mít tak jako tak nebude.
Více než zřetelně to totiž naznačuje použitá technika. Tento měšťantotiž nedostal do vínku jednoduchý dvoutaktní motor jako KR200 či něco podobného, ale bezkartáčový elektromotor o výkonu 15 kW (20 koní) umístěný vzadu, který čerpá energii ze stále dosti drahých li-ion akumulátorů neznámé kapacity. Nic velkého to ale nebude nejen s ohledem na velikost a hmotnost vozu (k obojímu se ještě dostaneme), ale i na udávaný dojezd mezi 50 a 60 km na jedno nabití. To je bída s nouzí na jednom místě, na druhou stranu jde o městské auto a v jeho případě by reálné využití patrně větší ani býti nemohlo.
Je smutné i zábavné uvědomit si, že Audi muselo použít ty nejmodernější a nejdražší materiály, aby hmotnost tohoto přibližovadla dostalo alespoň na dvojnásobek někdejšího KR200, konkrétně pod hranici 500 kilogramů. Monokok vozu je tak tvořen z uhlíkových vláken, o kovové části se stará hliník. Jenže akumulátory, třebaže v tomto případě velmi skromné, něco váží. Také je třeba říci, že vůz není až tak malý, jak se na první pohledd může zdát - s délkou 3 200 mm, šířkou 1 700 mm a výškou 1 200 mm je kupříkladu o 505 mm delší a 140 mm širší než Smart Fortwo, který patrně každý z vás už někdy viděl.
Dynamiku vozu jsme již naznačili - s 20 koňmi a 500 kilogramy zrychlí z 0 na 60 km/h za 6,3 sekundy, což by v městském provozu mohlo postačovat. Maximální rychlost činí 100 km/h.
Audi předem naznačilo, že nemá v úmyslu uvést do výroby model přesně tohoto ražení, počítá ale s tím, že by mu měl ukázat cestu, kterou by se na poli malých elektromobilů mohlo ubírat. Zároveň doufá, že mu otevře dveře k širšímu použití uhlíkových vláken v sériové výrobě, které se v konceptu Urban hojně vyskytují. Více o této novince a její budoucnosti se snad dozvíme příští měsíc na autosalonu ve Frankfurtu.
Kompletní galerie snímků konceptu Audi Urban
Vybrané dnešní i dobové snímky Messerschmittu KR200
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 2 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva