Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi TT Sportback oficiálně: čtyřdveřové kupé má 2,0 TFSI s 400 koňmi
1.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ živé foto) Ingolstadt v Paříži ukazuje svojí vizi čtyřdveřového modelu TT. Se stádem 400 koní katapultuje posádku na stovku za 3,9 s.
Jak slíbili, tak udělali. U Audi se již před časem rozhodli, že by mohli vymačkat potenciál modelu TT na maximum, a to tím, že rozšíří jeho modelovou řadu. Představení klasické verze kupé tak doprovodil před týdnem nový Roadster a další varianty budou následovat záhy. Jednou z nich se stane vůz naznačený konceptem Offroad, dalším pak Allroad vzešlý ze studie Shooting Brake a celou řadu bude zdobit také čtyřdveřové kupé Sportback - nabídka řady TT by tak měla do tří let čítat pětici modelů.
A právě to nám teď krátce před vypuknutím autosalonu v Paříži ukazuje Audi předprodukční podobu dalšího kusu. Nový Sportback se samozřejmě vyznačuje čtveřicí dveří a atraktivním designem, bez něhož by se cokoliv se zdvojeným písmenem T v názvu prostě neobešlo. Na svažující se střechu navazuje splývavá záď, ke slovu přicházejí také výraznější blatníky skrývající 21palcová kola s deseti paprsky, která obouvají pneumatiky 255/30 R21. Design je samozřejmě inspirován kupátkem a nese se v rodové linii, kterou Audi nastolilo v polovině devadesátých let. Není to sice jen natažené TT, jak ho známe, ale zároveň příbuznost ke své rodině rozhodně neskrývá.
Jednoznačně výraznější je například jeho šestiúhelníková maska chladiče Singleframe zasazená do členěného předního nárazníku. Do očí pozorovatele musí uhodit také typická linie Tornado táhnoucí se od předních až po zadní světla. Všechny čtyři dveře jsou údajně bezrámové a skrývají pevný B-sloupek nutný pro zachování potřebné tuhosti. Ještě dodejme, že víko zavazadelníku se otvírá ve stylu většího modelu A7 Sportback.
Zajímavostí je ale také kapota přecházející zvolna do bočních linií a ostře řezané LED světlomety, které pro dálkové svícení používají od rychlosti 60 km/h laserovou technologii, jejíž činnost reguluje vůz pomocí kamerou snímaného okolí před vozidlem. Do této rychlosti poslouží jako dálková světla modul tvořený čtveřicí silných diod, který je umístěn v každém reflektoru. Když už jsme u svícení, pak zaujmou i koncová světla s diodami, které se v roli ukazatelů směru rozsvěcují jedna po druhé od středu k bokům dle povelu řidiče.
Ve srovnání s dvou, respektive třídveřovým TT je 4,47 metru dlouhý Sportback o 29 centimetrů delší, díky šířce 1,89 metru je také o 58 milimetrů širší a zároveň o 27 milimetrů nižší. Platforma MQB v tomto případě přichází s hodnotou rozvoru 2 637 milimetrů, což znamená, že jsou zde nápravy o 12,5 centimetru vzdálenější než u TT Coupe, a zároveň stále ještě o sedm milimetrů dál od sebe než v případě A3 Sedan.
Podle širší karoserie a mouhutnější blatníků si můžeme vsadit na širší rozchod kol, jehož rozměr ale výrobce neuvádí. Aby Audi zachovalo nízkou hmotnost a dosáhlo také výsledné tuhosti rovné menšímu sourozenci, použilo při konstrukci spektrum nejrůznějších materiálů. Mezi nimi najdeme v předních sekcích ocel, na podlahové plošině pak zatepla formované vysokopevnostní oceli různých druhů a na segmentech jako je kapota, dveře nebo víko zavazadelníku pak hliník. Konečně už se můžeme přesunout do interiéru, kterým je Sportback příbuzný s kupé. S ním sdílí koncepční novinka kvalitní palubní desku s honosnými plasty, centrální konzoli i páku převodovky, stejně tak multifunkční volant a sedadla s bohatým polstrováním. Kromě toho jsou zde také karbonové dekory. Celá přední část kabiny také využívá koncepce virtuálního kokpitu, kterému vládne 12,3palcový displej na místě přístrojového štítu. Ten funguje v součinnosti s otočným ovladačem na středové konzoli a nabízí mnohé režimy zobrazení.
Na zadní sedadla se dle očekávání posadí pouze dvojice cestujících, avšak nutno říct, že si budou náležitě hovět. Každé má vlastní opěrku hlavy a mezi nimi najdeme loketní opěrku s odkládací přihrádkou, po jejíž odklopení je možné zvětšit nákladový prostor. Pojďme ale konečně nahlédnout pod kapotu.
Tam se totiž skrývá zatím nejsilnější podoba dvoulitrového benzinového turbomotoru řady EA888. Pohonná jednotka se 400 koňmi je uložena jako obvykle napříč a pozoruhodný výkon (téměř 200 koní na litr), kterým zdolává i Mercedes A 45 AMG, poskytuje při dosažení 6 400 otáček. Disponuje také maximem točivého momentu 450 Nm v rozmezí 2 400 až 6 000 otáček, přičemž 300 Nm je dostupných už při 1 900 ot./min. Při tom všem je ale schopná vykázat normovanou kombinovanou spotřebu 7 l/100 km (emisí CO2 162 g/km).
Audi k němu dodává, že posílilo hliníkový blok tak, aby dvoulitr takového výkonu vydržel i při brutální zátěži. Velkou měrou se na parametrech podílí turbodmychadlo pracující s tlakem 1,8 baru, přepracovaná hlava válců s větší propustností paliva, přepracované nastavení vačkového hřídele i dvoustupňový systém zdvihu ventilů. Při poloviční zátěži údajně jednotka pracuje s nepřímým vstřikováním kvůli lepšímu spalování a pro dosažení vhodnějších tepelných vlastností je výfukové potrubí ukotveno v hlavě válců.
Přenos výkonu na všechna kola zajišťuje šestistupňová dvouspojková převodovka S tronic s pádly na volantu a vícelamelová spojka systému Haldex posunutá k zadní nápravě pro dosažení lepšího rozložení hmotnosti. Ačkoliv výrobce neudává hmotnost, víme, že na stovku vypálí tenhle malý bolid za 3,9 sekundy, což je o 1,1 sekundy rychleji než TTS a ne příliš vzdálená hodnota k nejsilnějšími vozu z Ingolstadtu - Audi R8 V10 Plus s motorem o objemu 5,2 litru. Maximální rychlost zřejmě bude omezena na 250 km/h.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Paříže.
Čtyřdvéřové TT naživo v Paříži na koncernovém večeru
Audi TT Sportback ukazuje, jak bude vypadat další z plánovaných verzí řady TT
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 8 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 9 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 11 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel