Audi se po příšerném roce zbaví 7 500 zaměstnanců. I v takové chvíli odmítá otevřeně přiznat, že jeho plány selhaly

Když ztratíte skoro osminu zákazníků za jediný rok, víte, že nezažíváte nejlepší časy. A Audi už ani nedoufá v to, že by se vrátily jakékoli lepší, proto se rozhodlo zamávat téměř desetině všech svých zaměstnanců.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi se po příšerném roce zbaví 7 500 zaměstnanců. I v takové chvíli odmítá otevřeně přiznat, že jeho plány selhaly

před 3 hodinami | Petr Miler

Audi se po příšerném roce zbaví 7 500 zaměstnanců. I v takové chvíli odmítá otevřeně přiznat, že jeho plány selhaly

/

Foto: Audi

Když ztratíte skoro osminu zákazníků za jediný rok, víte, že nezažíváte nejlepší časy. A Audi už ani nedoufá v to, že by se vrátily jakékoli lepší, proto se rozhodlo zamávat téměř desetině všech svých zaměstnanců.

Když kritizujeme Audi za jeho zřetelné přešlapy, nečiníme tak z plezíru. Jak praví náš šéfredaktor, jen ten, kdo vás konstruktivně kritizuje, je váš skutečný přítel, ostatní mlčky nebo dokonce za potlesku přihlíží vaší zkáze. Tu my si nikdy nepřejeme, a tak se snažíme dávat automobilkám či jejich místním zastoupením impulsy k tomu, jak zlepšit své fungování, neboť cokoli jiného vede primárně k jejich ekonomické zkáze.

Audi není výjimkou, bohužel je ale k téměř veškeré (a určitě veškeré podstatné) kritice roky hluché a slepé. Dál si jede po své trajektorii ignorující technickou realitu i přání jeho klientů a podle toho to s ním dopadá. Ačkoli ani jeho němečtí konkurenti neprožívají zrovna diamantové časy, čtyři kruhy jsou na tom zdaleka nejhůř - jeho celosvětové prodeje loni zkolabovaly o masivních 11,8 procenta jen 1 671 218 aut. A protože firma dál kupí chybu za chybou, změnu k lepšímu ani sama firma nečeká.

Před pár hodinami tak oznámila, že dosáhla dohody s odbory na zrušení 7 500 pracovních míst, což není spousta pozic jen absolutně. Audi podle svých vlastních dat zaměstnává celosvětové okolo 87 tisíc lidí, redukce stavů o takový počet zaměstnanců během čtyř let je tedy opravdu masivní. Je to navíc kompromis - do jednání automobilka vyrážela s tím, že padáka by nepřímo dostalo 12 tisíc lidí, to by bylo skoro 14 procent všech zaměstnanců.

Výsledkem je zmíněné, což automobilka popisuje podobně nesmyslně jako o obdobném kroku hovoří Škoda. Bude to prý „sociálně odpovědné” a vyhne se tak „propouštění z provozních důvodů až do konce roku 2033”, takže se nestane, že by někdo zítra přišel do práce a dostal padáka pro něco jiného než vlastní neschopnost. To lze označit za bílou tečku na černé holubici, ale ne víc - pořád to znamená zbavení se spousty zaměstnanců, zrušení téměř desetiny všech pracovních míst, která prostě zmizí. Že redukce proběhnou primárně nenahrazováním lidí odcházejících do důchodu či měnících práci z makroekonomického hlediska nic podstatného nemění.

Automobilka pochopitelně nepřiznává, že by se dopustila hromady přešlapů a odvolává se na to, že „ekonomické podmínky jsou stále tvrdší a konkurenční tlak i politická nejistota staví společnost před obrovské výzvy”. Možná, nic to ale nemění na tom, že firma jim čelí tím nejabsurdnějším možným způsobem - sama následuje onu politickou nejistotu místo toho, aby opřela své podnikání o preference klientely, která jí zjevně ve velkém utíká.

Tohle si bohužel firma stále neuvědomuje a za vrchol stupidity lze označit, že za motiv pro celý plán na omezení svých vlast aktivit udává to, co jej dosud primárně přinutilo k takovým omezením vůbec přistoupit - tedy slepou sázku na nechtěná elektrická auta. Handelsblatt uvádí, že cílem společnosti je ušetřit asi 1 miliardu EUR (cca 25 miliard Kč) každý rok s cílem vyrábět v Neckarsulmu velké elektrické sedany a Ingolstadtu elektrického nástupce A3. To budou jistě další prodejní hity.

Sama společnost pak dodává, že omezuje stavy, aby byla „robustní a flexibilní pro přechod na elektrickou mobilitu”, a to přesto, že sama přiznává, že toto směřování ji s 50procentní pravděpodobností přivede ke krachu. Neschopnost si otevřeně přiznat vlastní chybu přesto přetrvává - ačkoli interně měly nesmyslné plány padnout, veřejně společnost stále trvá na tom, že od příštího roku nepředstaví ani jedno nové spalovací auto.

„Přeměníme naše produktové portfolio a přejdeme zcela na elektrická vozidla. Naši zákazníci zažijí poslední velké světové premiéry nových modelových řad s konvenčními pohonnými systémy v průběhu roku 2026,” stojí stále v oficiálních plánech Audi. Chápeme, chyba se nepřiznává snadno. Ale dokud to Audi neudělá a bude dál rajtovat stejně mrtvého koně a dělat první poslední, aby mu vrátila kus života za jakoukoli cenu, jen aby z něj nemusela sesednout, na cestu zpět k růstu se nemá šanci vrátit.


Audi se po příšerném roce zbaví 7 500 zaměstnanců. I v takové chvíli odmítá otevřeně přiznat, že jeho plány selhaly - 1 - Audi vyroba tovarna propousteni 2025 oficialni 01Audi se po příšerném roce zbaví 7 500 zaměstnanců. I v takové chvíli odmítá otevřeně přiznat, že jeho plány selhaly - 2 - Audi vyroba tovarna propousteni 2025 oficialni 02Audi se po příšerném roce zbaví 7 500 zaměstnanců. I v takové chvíli odmítá otevřeně přiznat, že jeho plány selhaly - 3 - Audi vyroba tovarna propousteni 2025 oficialni 03
Je čas udělat práci pro Audi pá, z 87 tisíc lidí pracujících pro firmu jich 7 500 postupem času zmizí. A už vzhledem k původnímu plánu firmy zbavit se 12 tisíc zaměstnanců jsme si skoro jisti, že to není konečná bilance. Foto: Audi

Zdroje: Audi, Handelsblatt

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše