Audi rozjelo řešení, jak vás dál nechat platit za auto, i když už je vaše, zveřejnilo první ceny

Pro automobilku je to chytrá cesta, jak vydělat peníze navíc, a to nakonec skutečně ne jen jednorázově. Čtyři kruhy kráčí ve šlépějích svých německých soupeřů a vše posouvají ještě dál.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi rozjelo řešení, jak vás dál nechat platit za auto, i když už je vaše, zveřejnilo první ceny

24.11.2020 | Petr Miler

Audi rozjelo řešení, jak vás dál nechat platit za auto, i když už je vaše, zveřejnilo první ceny

/

Foto: Audi

Pro automobilku je to chytrá cesta, jak vydělat peníze navíc, a to nakonec skutečně ne jen jednorázově. Čtyři kruhy kráčí ve šlépějích svých německých soupeřů a vše posouvají ještě dál.

Před pár dny jsme psali o tom, že za spoustu prvků výbavy aut budeme brzy muset pravidelně platit. Zkrátka podobně jako si pravidelně platíme třeba za připojení mobilního telefonu k internetu, budeme si pravidelně platit za výbavové prvky, které si dnes při pořízení auta pořizujeme jednorázově. Vypadalo to jako trochu depresivní vize vzdálené budoucnosti, ale není tomu tak. Tedy, depresivní to být může vzdálené nikoli.

Posun tímto směrem jako první před dvěma léty naznačil Mercedes a loni se k němu přidalo i BMW. A protože co dělají dvě z německých prémiovek, musí dělat i ta třetí, přidalo se nyní prakticky s tímtéž Audi. A jak rovněž bývá zvykem, posouvá možnosti tohoto řešení ještě o kousek dále, a to ve všech smyslech těchto slov.

V principu jde stále o to samé a vše si můžeme jednoduše vysvětlit třeba příkladu vyhřívaných sedadel. Topnou spirálou jsou dnes často osazena i auta, která funkci vyhřívání nemají, protože vyrábět několik druhů sedadel v závislosti na specifikaci vozu je nákladné z hlediska vývoje, produkce i logistiky. Může se tak stát, že vaše auto fyzicky disponuje možností vyhřívaných sedadel, i když jste tuto možno možnost při konfiguraci nezaškrtli. Vy ji ale k dispozici nemáte, protože ji nemáte jak spustit.

S kroky Audi a spol. tak zákazníci dodatečně dostávají možnost si vyhřívání přikoupit, aniž by museli vyrazit do servisu. Prostě si tuto funkci dodatečně aktivují a v menu palubního systému s dotykovým displejem jim přibude dříve nedostupná možnost. To je také jeden z důvodů, proč se výrobci v dotykovém ovládání všeho v posledních letech tak vyžívají - fyzické tlačítko výhřevu sedadel na středový panel přes internet dodatečně nedostanete, novou funkci do palubního menu snadno.

Zrovna vyhřívání sedadel Audi dodatečně nenabízí, princip je ale totožný u všech dostupných prvků. Pro současné modely A4, A5, A6, A7, Q5, Q7, Q8 a E-Tron tak firma dává možnost dodatečného přikoupení rozličných jiných funkcí, například pro E-Tron jde i o povýšení standardních LED-světel na matricová s automatickým osvětlováním části silnice podle provozu na ní. To je poměrně zásadní krok vpřed, běžně se jedná o výbavu navíc za desítky tisíc Kč. Dalšími možnostmi je třeba dokoupení navigace MMI Plus nebo tzv. Audi Smartphone Interface. V zásadě jde či do budoucna půjde o cokoli, co je v různých autech fyzicky stejné a fungování ovlivňuje pouze softwarové řízení.

Přidání nových funkcí probíhá přes portál myAudi, kdy je po dokončení objednávacího procesu do auta zaslán zašifrovaný datový balíček, který funkce auta rozšíří. Dostupné jsou pak po dalším nastartování. Co je zajímavé a nové oproti konkurenčním značkám, Audi nabízí měsíční zkušební období, během nějž se můžete rozhodnout, zda o funkci skutečně stojíte, nebo nikoli. To docela příjemná věc, která z takového nákupu dělá skoro i zajímavější alternativu - když si auto naspecifikujete s tím či oním prvkem přímo z výroby a poté zjistíte, že vám to je k ničemu, peníze vám za něj už nikdo nevrátí.

Za zmínku stojí také to, že možnost dokoupení prvků není vyhrazena jen prvním majitelům, ale klidně i těm druhým či třetím - jakmile si vůz v budoucnu koupí, stačí jen založení nového účtu a mohou vesele nakupovat. Audi si tak slibuje spokojenější kupce ojetých vozů, kteří si auto více přizpůsobí obrazu svému a u automobilky budou utrácet, i když by se jejím dealerstvím jinak zdaleka vyhnuli.

Teď k těm horším zprávám. Audi se rozhodlo nabízet nové funkce prostřednictvím každý měsíc placeného předplatného, a tak po onom zkušebním období buď přijmete pravidelnou platbu, nebo předplatné zrušíte. Známy jsou i první ceny - například asistent dálkových světel si můžete koupit za 2,50 euro za měsíc (66 Kč), navigace MMI plus už ale přijde na 55 euro za měsíc (1 445 Kč). To už je dost vysoká cena, na druhou stranu, pokud jezdíte většinu roku jen „okolo komína” a jednou vyrazíte na dovolenou, může vás taková navigace stát méně než si za ni jednorázově připlatit desítky tisíc.

Navíc je tu ještě jedno úskalí pro výrobce, které aktuálně poznává Tesla. I ta dovoluje softwarově přidávat do svých aut nové funkce za peníze, našel se ale někdo, kdo je dokáže „odemknout” za méně i bez přispění Tesly. Něco takového se může stát rovněž Audi, BMW, Mercedesu nebo komukoli - stejně jako úpravci nabízí možnost vydolovat více výkonu z fyzicky stejného, ale softwarově jinak řízeného motoru, mohou zpřístupnit i matricové fungování světel e-Tronu. Protože jsou prostě na všech autech stejná a od lepšího fungování je dělí jen jiné softwarové řízení.


Audi rozjelo řešení, jak vás dál nechat platit za auto, i když už je vaše, zveřejnilo první ceny - 1 - Audi S6 S6 Avant S7 Sportback 2019 prvni oficialni sada 35Audi rozjelo řešení, jak vás dál nechat platit za auto, i když už je vaše, zveřejnilo první ceny - 2 - Audi S6 S6 Avant S7 Sportback 2019 prvni oficialni sada 36Audi rozjelo řešení, jak vás dál nechat platit za auto, i když už je vaše, zveřejnilo první ceny - 3 - Audi S6 S6 Avant S7 Sportback 2019 prvni oficialni sada 42Audi rozjelo řešení, jak vás dál nechat platit za auto, i když už je vaše, zveřejnilo první ceny - 4 - Audi S6 S6 Avant S7 Sportback 2019 prvni oficialni sada 39Audi rozjelo řešení, jak vás dál nechat platit za auto, i když už je vaše, zveřejnilo první ceny - 5 - Audi S6 S6 Avant S7 Sportback 2019 prvni oficialni sada 18Audi rozjelo řešení, jak vás dál nechat platit za auto, i když už je vaše, zveřejnilo první ceny - 6 - Audi S6 S6 Avant S7 Sportback 2019 prvni oficialni sada 19Audi rozjelo řešení, jak vás dál nechat platit za auto, i když už je vaše, zveřejnilo první ceny - 7 - Audi S6 S6 Avant S7 Sportback 2019 prvni oficialni sada 20Audi rozjelo řešení, jak vás dál nechat platit za auto, i když už je vaše, zveřejnilo první ceny - 8 - Audi dodatecne platby za porizeni auta 2020 01
Audi umožňuje zpětné nákupy vybrané příplatkové výbavy hned u řady modelů, mezi něž patří i současná A6, zde ve verzi S6 Avant TDI. Navgace za 1 445 Kč za měsíce ale nepůsobí zrovna jako skvělý obchod. Foto: Audi

Zdroj: Audi

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.