Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi rozjelo řešení, jak vás dál nechat platit za auto, i když už je vaše, zveřejnilo první ceny
24.11.2020 | Petr Miler
Pro automobilku je to chytrá cesta, jak vydělat peníze navíc, a to nakonec skutečně ne jen jednorázově. Čtyři kruhy kráčí ve šlépějích svých německých soupeřů a vše posouvají ještě dál.
Před pár dny jsme psali o tom, že za spoustu prvků výbavy aut budeme brzy muset pravidelně platit. Zkrátka podobně jako si pravidelně platíme třeba za připojení mobilního telefonu k internetu, budeme si pravidelně platit za výbavové prvky, které si dnes při pořízení auta pořizujeme jednorázově. Vypadalo to jako trochu depresivní vize vzdálené budoucnosti, ale není tomu tak. Tedy, depresivní to být může vzdálené nikoli.
Posun tímto směrem jako první před dvěma léty naznačil Mercedes a loni se k němu přidalo i BMW. A protože co dělají dvě z německých prémiovek, musí dělat i ta třetí, přidalo se nyní prakticky s tímtéž Audi. A jak rovněž bývá zvykem, posouvá možnosti tohoto řešení ještě o kousek dále, a to ve všech smyslech těchto slov.
V principu jde stále o to samé a vše si můžeme jednoduše vysvětlit třeba příkladu vyhřívaných sedadel. Topnou spirálou jsou dnes často osazena i auta, která funkci vyhřívání nemají, protože vyrábět několik druhů sedadel v závislosti na specifikaci vozu je nákladné z hlediska vývoje, produkce i logistiky. Může se tak stát, že vaše auto fyzicky disponuje možností vyhřívaných sedadel, i když jste tuto možno možnost při konfiguraci nezaškrtli. Vy ji ale k dispozici nemáte, protože ji nemáte jak spustit.
S kroky Audi a spol. tak zákazníci dodatečně dostávají možnost si vyhřívání přikoupit, aniž by museli vyrazit do servisu. Prostě si tuto funkci dodatečně aktivují a v menu palubního systému s dotykovým displejem jim přibude dříve nedostupná možnost. To je také jeden z důvodů, proč se výrobci v dotykovém ovládání všeho v posledních letech tak vyžívají - fyzické tlačítko výhřevu sedadel na středový panel přes internet dodatečně nedostanete, novou funkci do palubního menu snadno.
Zrovna vyhřívání sedadel Audi dodatečně nenabízí, princip je ale totožný u všech dostupných prvků. Pro současné modely A4, A5, A6, A7, Q5, Q7, Q8 a E-Tron tak firma dává možnost dodatečného přikoupení rozličných jiných funkcí, například pro E-Tron jde i o povýšení standardních LED-světel na matricová s automatickým osvětlováním části silnice podle provozu na ní. To je poměrně zásadní krok vpřed, běžně se jedná o výbavu navíc za desítky tisíc Kč. Dalšími možnostmi je třeba dokoupení navigace MMI Plus nebo tzv. Audi Smartphone Interface. V zásadě jde či do budoucna půjde o cokoli, co je v různých autech fyzicky stejné a fungování ovlivňuje pouze softwarové řízení.
Přidání nových funkcí probíhá přes portál myAudi, kdy je po dokončení objednávacího procesu do auta zaslán zašifrovaný datový balíček, který funkce auta rozšíří. Dostupné jsou pak po dalším nastartování. Co je zajímavé a nové oproti konkurenčním značkám, Audi nabízí měsíční zkušební období, během nějž se můžete rozhodnout, zda o funkci skutečně stojíte, nebo nikoli. To docela příjemná věc, která z takového nákupu dělá skoro i zajímavější alternativu - když si auto naspecifikujete s tím či oním prvkem přímo z výroby a poté zjistíte, že vám to je k ničemu, peníze vám za něj už nikdo nevrátí.
Za zmínku stojí také to, že možnost dokoupení prvků není vyhrazena jen prvním majitelům, ale klidně i těm druhým či třetím - jakmile si vůz v budoucnu koupí, stačí jen založení nového účtu a mohou vesele nakupovat. Audi si tak slibuje spokojenější kupce ojetých vozů, kteří si auto více přizpůsobí obrazu svému a u automobilky budou utrácet, i když by se jejím dealerstvím jinak zdaleka vyhnuli.
Teď k těm horším zprávám. Audi se rozhodlo nabízet nové funkce prostřednictvím každý měsíc placeného předplatného, a tak po onom zkušebním období buď přijmete pravidelnou platbu, nebo předplatné zrušíte. Známy jsou i první ceny - například asistent dálkových světel si můžete koupit za 2,50 euro za měsíc (66 Kč), navigace MMI plus už ale přijde na 55 euro za měsíc (1 445 Kč). To už je dost vysoká cena, na druhou stranu, pokud jezdíte většinu roku jen „okolo komína” a jednou vyrazíte na dovolenou, může vás taková navigace stát méně než si za ni jednorázově připlatit desítky tisíc.
Navíc je tu ještě jedno úskalí pro výrobce, které aktuálně poznává Tesla. I ta dovoluje softwarově přidávat do svých aut nové funkce za peníze, našel se ale někdo, kdo je dokáže „odemknout” za méně i bez přispění Tesly. Něco takového se může stát rovněž Audi, BMW, Mercedesu nebo komukoli - stejně jako úpravci nabízí možnost vydolovat více výkonu z fyzicky stejného, ale softwarově jinak řízeného motoru, mohou zpřístupnit i matricové fungování světel e-Tronu. Protože jsou prostě na všech autech stejná a od lepšího fungování je dělí jen jiné softwarové řízení.
Audi umožňuje zpětné nákupy vybrané příplatkové výbavy hned u řady modelů, mezi něž patří i současná A6, zde ve verzi S6 Avant TDI. Navgace za 1 445 Kč za měsíce ale nepůsobí zrovna jako skvělý obchod. Foto: Audi
Zdroj: Audi
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 2 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 3 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 5 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 6 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva