Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi R8 2014: atmosférické motory, nižší hmotnost i méně kompromisů
7.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nová generace Audi R8 zůstane u atmosférických motorů. O nutné snížení spotřeby se postará redukce hmotnosti a povinné technologie.
Audi přestane brát ohledy na koncernové sourozence a s druhou generací modelu R8 se pustí do přímého souboje s Ferrari, Lamborghini i Porsche. Tvrdí to alespoň britský Autocar, jemuž se podařilo zjistit o připravované novince zajímavé informace.
Vývoj tohoto automobilu je momentálně v plném proudu a Ingolstadt hodlá při jeho stavbě použít své nejpokročilejší technologie a využít přitom i zkušenosti italské stáje Lamborghini, která pod něj přímo spadá. Nové Audi R8 by se mělo dostat do prodeje ve druhé polovině roku 2014 jako kupé a o necelý rok později pak dorazí také jako otevřený roadster.
Nejpozoruhodnější na uniklých informacích je, že firma ani v druhé generaci nezanevře současné atmosférické motor 4,2 V8 a 5,2 V10. Obě jednotky mají být pro další použití optimalizovány z hlediska výkonů a spotřeby, ale evidentně je čeká další aktivní služba. Třeba výkonnější varianta by se měla posunout z 525 na 560 koní, ale průměrná spotřeba by přitom měla spadnout ze současných 14,9 na rovných 11 litrů.
O dost výrazně vylepšenou spotřebu by se měla v první řadě postarat sedmistupňová dvouspojková převodovka (dnes R8 používá robotizovaný manuál e-gear od Lamborghini), ale také obligátní soupravička obsahující rekuperaci brzdné energie skrze „chytrý“ alternátor, stop-start, možná odpojování válců a také režim částečného odpojování spojky pokaždé, kdy řidič na delší chvíli uvolní pedál plynu (používá jej Audi Q3 ale třeba i nová 911).
Ještě více prostředků a energie věnuje Audi vývoji ostřejší verze GT. Desetiválec o objemu 5,2 litru má být vyladěný na téměř 590 koní, aby byla R8 schopna postavit se nástupci současného Ferrari 458 Italia. Pochopitelně se tím nevyhne konfrontaci s budoucím Porsche 911 GT3 a RS postaveném na základě aktuální 991, nicméně jejich pole působnosti mají být ohraničeny rozdílnými koncepcemi - quattro vs. zadokolka.
To samozřejmě neplatí pro nové Gallardo vyvíjené pod interním kódem LN724, které dorazí už v roce 2013. Speciálně odlehčené provedení Superleggera by mohla mít s R8 GT značné problémy, ale firmy se tomu chtějí vyhnout několika drobnými technickými zásahy s významným účinkem. Zdroje tvrdí, že Gallardo bude sice postavené na identické platformě, ale celkové bude mít o 30 mm kratší rozvor a už samotný skelet o hmotnosti 195 kg má být nepatrně lehčí. To by se mělo postarat, aby malé Lambo bylo nenápadně obratnější a papírově rychlejší.
Základní koncept příští Audi R8 tedy zůstává prakticky nezměněný. Opět půjde o supersport s motorem uloženým podélně uprostřed, pohonem všech kol a dvousedadlovou kabinou. Dokonce ani design by neměl být nějak radikálně odlišný od toho, co známe dnes. Podle svědků, kteří měli možnost spatřit rané prototypy zařazené do projektu nazvaného AU724, bude nová R8 hodně podobná různým konceptům elektromobilu Audi e-tron.
Klíčovým cílem při navrhování druhé generace se proto stalo snižování hmotnosti. Současná základní verze R8 4,2 V8 váží bez „euro-balastu” 1 560 kg. Konstruktéři teď mají za úkol dostat se bezpodmínečně pod jeden a půl tuny. Pochopitelně jejich řešení nesmí nijak narušit bezpečnostní standardy, ale naopak strukturální pevnost karoserie musí být ještě navýšena. Audi i Lamborghini si pomůžou novým modulárním šasi sestaveným převážně z hliníkových komponentů a doplněným o díly z uhlíkových kompozitů. Autocar má potvrzeno, že skelet ingolstadtského vozu bude vážit pouze 198 kg, o 24 kg méně, než v případě současné celohliníkové R8.
Z karbonu podílejícího se na hmotnosti skeletu celkovou hmotností 28,1 kg má být vyroben tunel převodovky, podlaha monokoku, sloupky B a motorová přepážka. Zbytek tvoří patentovaným způsobem pryskyřicemi lepený a svařovaný hliník, a pokud potřebujete přímé srovnání s nějakou ocelovou konstrukcí podobného typu, tak podobný ocelový základ Porsche 997 váží 324 kg.
A ještě na chvíli zpátky k motorům. Jak je uvedeno výše, silnější V10 bude mít v základu 560 koní, u menšího osmiválce s úhlem rozevření 90 stupňů se počítá s výkonem 450 koní. Ani jeden motor to rozhodně nebude mít snadné v plnění emisní normy Euro 6. Proslýchá se, že Audi půjde s emisemi dolů především použitím sofistikovanějšího přímého vstřikování a přepracované variabilní délky nasávání.
Audi trvá na použití atmosférických agregátů v zájmu zachování špičkové odezvy na plyn, která je pro jeho nejsportovnější model jednou z hlavních podmínek. „Je pro nás velmi důležité zachovat vlastnosti motorů, protože i díky nim je současný model tak úspěšný,“ potvrdil Autocaru jeden ze zaměstnanců Audi. „Také proto chceme udržet odezvu plynu na současné úrovni, stejně jako linearitu nárůstu výkonu a zvuk. To je to, co definuje náš vůz na rozdíl od některé konkurence, která přechází na přeplňované motory,“ dodává na závěr zdroj.
Nové Audi R8 bude v hojné míře využívat stylistické detaily, které jsme dosud viděli na různých prototypech elektromobilu e-tron
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 8 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 2 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 3 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 5 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 6 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1