Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi Q5 Hybrid quattro: velký návrat k hybridům
15.11.2010 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Ani Audi neodolalo volání hybridního pohonu a světu představilo první novodobý sériový vůz se čtyřmi kruhy, který kombinuje pohon spalovacím a elektrickým motorem. Co nabídne?
Mohlo by se zdát, že hybridní pohon slaví v Audi na sklonku roku 2010 velkou premiéru, to by ale byl velký omyl. Audi totiž s hybridy již několikrát v minulosti experimentovalo, ale ne zrovna úspěšně, a tak se svými pokusy příliš nechlubí. Faktem nicméně je, že již na autosalonu v Ženevě v roce 1990 slavil premiéru vůz Audi Duo na bázi tehdejšího kombíku 100 Avant. Měl dokonce pokrokově řešený pohon všech kol, když ta přední obstarával pouze spalovací motor a zadní pouze elektromotor (toto řešení dnes používají např. hybridní čtyřkolky Lexus). Elektromotor ale disponoval výkonem pouze 13 koní a Ni-Cd akumulátory dobíjenými navíc pouze ze sítě a mnoho parády tak nenadělal.
Tím ale v Ingolstadtu zdaleka neskončili. Druhá generace Audi Duo na bázi modelu 100 přišla o pár let později a nabídla ještě „hybridnější” řešení, když zadní kola měl na starosti jak spalovací motor skrze mezinápravový diferenciál, tak elektromotor o výkonu 29 koní.
Do sériové výroby se ale dostalo až Audi Duo III, které v roce 1997 nabídlo v hávu první A4 Avant kombinaci naftového motoru 1,9 TDI s 66 kW a elektromotoru s opět 29 koňmi. Akumulátory byly tentokrát olověné (vážily 320 kg...) a mohly být dobíjeny jak ze sítě, tak za jízdy. Šlo tak o první sériově vyráběný dieselový plug-in (tedy takový, který ke možný dobíjet i ze sítě) hybrid a pokud dnes francouzské automobilky hovoří o svém prvenství, nemluví pravdu. Faktem ale je, že Audi Duo III bylo vyrobeno v jen velmi malé sériii - s 60 prodanými kusy šlo o naprosté fiasko, kvůli kterému automobilka na další dekádu raději hybridy pustila z hlavy.
Dnes je hybridní Audi zpět a to v plné parádě. Jmenuje se Q5 Hybrid a oslovit chce opět ekonomicky nebo ekologicky smýšlející rodinné řidiče. Na první pohled se od jiných Q5 prakticky neliší - všimneme si pouze nového difuzoru v zadním nárazníku s dvojicí chromovaných koncovek výfuku, jiné masky chladiče a nových 19" kol z lehkých slitin. Interiér se odlišuje hlavně jinou přístrojovou deskou, která lépe zobrazuje informace o stavu hybridního pohonu.
Q5 naštěstí není naftovým hybridem jako její předchůdci, a tak pohon zajišťuje silný benzinový motor 2,0 TSI s přeplňováním a relativně drobný elektromotor. Agregát TSI nabízí výkon 155 kW (211 koní) a točivý moment 350 Nm, elektromotor pak 33 kW (45 koní) a 211 Nm. Kombinovaný výkon obou součástí činí nejvíce 180 kW (245 koní), který pramení z točivého momentu až 480 Nm. Dynamika vozu tak není vůbec špatná, zvláště uvážíme-li jeho hmotnost ve výši dvou tun - z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,1 s a dosáhne rychlosti až 222 km/h.
Zajímavá je pochopitelně u hybridů nejen dynamika, ale i její kombinace se spotřebou paliva. Ta má v kombinovaném cyklu hodnotu pod 7 litrů benzinu na 100 km a emise CO2 tak budou činit méně než 160 g/km. Přesnější hodnoty zatím neznáme.
Ale zpátky k pohonu. Ten využívá nejen elektromotoru, ale malé zásbárny energie v podobě Li-Ion akumulátorů. Jejich motnost činí jen 38 kg, tedy ani kapacita nemůže být nikterak zázračná - k dispozici je maximálně 1,3 kWh energie. Na křižovatce se díky tomu vůz chová jak běžný automobil se systémem start & stop, za jízdy ale dokáže více - na plně nabité baterie Q5 Hybrid urazí až 3 kilometry na čistě elektrický pohon, tedy pokud rychlost nepřesáhne 60 km/h. Elektromotor je jinak schopen vůz rozjet až na 100 km/h, k dalšímu zrychlování bude nezbytný spalovací agregát.
Zmínili jsme i hmotnost. Dva tuny „živé váhy” zní poněkud odpudivě, faktem ale je, že jde o nejlehčí hybridní SUV vůbec. Pro dosažení tohoto primátu jsou kapota motoru i víko zavazadlového prostoru vyrobeny z hliníku, řadu hliníkových komponent najdeme i na podvozku.
Premiéru si Audi Q5 Hybrid odbude ve středu v Los Angeles a na evropských i zámořských trzích se má objevit již na začátku roku 2011. Jsme na něj zvědavi.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva