Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi Prologue plně odhaleno: budoucí A9 má 605 koní, přesto neohromí
19.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Nakonec z něj vytesají A9, zatím ji ale Prologue jen napovídá ne zcela revolučními křivkami.
Dnes začínající autosalon v Los Angeles pro nás sice není tak důležitý jako ten pařížský či ženevský, přesto na něm bude svojí premiéru slavit před publikem hned několik novinek, které za zmínku stojí. A jednou z těch nejvýznamnějších je dlouho přetřásané Audi A9, které do města andělů dorazilo ve formě konceptu Prologue, nikoliv čtyřdveřového, jak to dříve vypadalo, nýbrž coby velké čtyřmístné kupé, které si teď můžeme konečně prohlédnout do detailu.
Pokud všechno dopadne, jak naznačuje toto dílo, pak se zřejmě nad současným modelem A8 objeví ingolstadtský konkurent Mercedesu třídy S Coupe, který má být podle tiskové zprávy vůbec „nejsportovnějším vozem segmentu“. Vysloveně sportovní vůz s délkou 5,1 metru asi Audi vyčarovat nemůže, ale šířkou 1,95 metru a výškou pouhých 1,39 metru pozornost jistého publika placatým konceptem stoprocentně přitáhne. Spekuluje se, že rozvor 2,94 metru zde umožnila nastavit připravovaná platforma MLB Evo, a tvůrci se kasají nejen sportovními jízdními vlastnostmi, ale také nízkou hmotností, kterou však blíže specifikovali hodnotou 1 980 kilogramů (zázračně to opravdu nezní).
Za návrhem konceptu stojí Marc Lichte, který koncepční podobě A9 vetkl podle všeho designové prvky budoucí modelů značky. Ty v tomto případě sestávají například z nevídaně obrovské masky chladiče Single Frame, jež je umístěna ještě níže než na ostatních modelech Audi, a obklopuje jí dvojice laserových světlometů Matrix obohacená vespod o velké orámované otvory nárazníku.
Uhlazená silueta pokračuje směrem k zádi pozvolna klesající střechou, ostrými křivkami a také širokými blatníky dvaadvacetipalcových kol. Zajímavostí konceptu je pak využití dveří bez klasických klik nahrazených elektromechanickým systémem, které dveřní otvory posádce nabídne automaticky po stisknutí tlačítka. Záď jakoby se spolu s jejím zadním oknem inspirovala Citroënem C6, jen s větším důrazem na uhlazené tvary a modernější technologie. Ve zbytku ale velké kupé od Audi v podstatě nemá čím šokovat, což potvrzuje také výlet do jejího interiéru.
Právě kabina je pro nás ale tím největším zklamáním. Ano, známe Audi a jeho smysl pro detail a dobré ergonomické ztvárnění, ale u něčeho, co má být na vrcholu celé pyramidy sestavy se čtyřmi kruhy, jsme asi čekali podstatně více. Nebavíme se samozřejmě o kvalitě materiálů, mezi nimiž je pravý hliník a poctivé jilmové dřevo, ani o kožených sedadlech, celkově nás rozhodně nedostává její ztvárnění, nejedná se o nic, co by mělo vzbuzovat jakékoliv touhy.
Pokud se ale od tohoto pocitu oprostíme, pak nelze vynechat digitální přístrojový štít a hned několik dotykových obrazovek pro oba cestující sedící vpředu. Koncept Prologue je také obohacen funkcí, která rozpozná konkrétního řidiče podle mobilního telefonu a podle dříve zmonitorovaných a zaznamenaných preferencí mu přizpůsobí například sedadlo, klimatizaci, rádio i navigační systém přesně na míru. Podobnou vychytávkou je automatická regulace zadních opěrek hlavy, které vyjedou vzhůru až ve chvíli, kdy dozadu někdo nastupuje, respektive zase zajedou dolů, jakmile cestující vůz opustí.
Hybnou silou konceptu Prologue se stal benzinový osmiválec 4,0 TFSI s dvojicí turbodmychadel, který poskytuje pod pravou nohou řidiče až 605 koní a 750 Nm točivého momentu. Výkonprostřednictvím osmistupňové automatické převodovky Tiptronic a pohonu Quattro servíruje na všechna kola. Velké kupé je s touto výbavou schopno vystřelit svojí posádku na stokilometrovou rychlost z klidu během pouhých 3,7 sekundy a pokud si tipnout i maximální rychlost, pak nelze říci nic jiného než elektronicky omezených 250 km/h. Spotřeba by měla dosahovat jen 8,6 l/100 km.
Zajímavostí, která by měla vylepšovat jízdní vlastnosti, je systém natáčení všech kol, tedy i těch na zadní nápravě. Samozřejmě, že nejde o žádnou horkou novinku, protože tohle už v poslední době používá i Porsche (jestě dříve to měli třeba Francouzi), ale Audi na udává úhel natočení kol až o pět stupňů a navíc se kasá, že Prologue disponuje novým pětiprvkovým zavěšením na obou nápravách. No, nechme se překvapit, jak bude vypadat produkční A9. Zatím nebudeme dělat raději žádné unáhlené závěry, ale bude-li ještě méně inovativní než její studie, pak o ingolstadstké designové revoluci nebude moci být řeč.














Audi Prologue je koncept značící budoucí přístup velkého kupé A9. Zatím nás tedy v zásadě ničím nedostává
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Audi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 3 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 5 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 6 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 8 hodinamiMercedes se skutečně probral, teď dokonce přísahá věrnost motorům V8 a V12
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva