Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi Prologue plně odhaleno: budoucí A9 má 605 koní, přesto neohromí
19.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Nakonec z něj vytesají A9, zatím ji ale Prologue jen napovídá ne zcela revolučními křivkami.
Dnes začínající autosalon v Los Angeles pro nás sice není tak důležitý jako ten pařížský či ženevský, přesto na něm bude svojí premiéru slavit před publikem hned několik novinek, které za zmínku stojí. A jednou z těch nejvýznamnějších je dlouho přetřásané Audi A9, které do města andělů dorazilo ve formě konceptu Prologue, nikoliv čtyřdveřového, jak to dříve vypadalo, nýbrž coby velké čtyřmístné kupé, které si teď můžeme konečně prohlédnout do detailu.
Pokud všechno dopadne, jak naznačuje toto dílo, pak se zřejmě nad současným modelem A8 objeví ingolstadtský konkurent Mercedesu třídy S Coupe, který má být podle tiskové zprávy vůbec „nejsportovnějším vozem segmentu“. Vysloveně sportovní vůz s délkou 5,1 metru asi Audi vyčarovat nemůže, ale šířkou 1,95 metru a výškou pouhých 1,39 metru pozornost jistého publika placatým konceptem stoprocentně přitáhne. Spekuluje se, že rozvor 2,94 metru zde umožnila nastavit připravovaná platforma MLB Evo, a tvůrci se kasají nejen sportovními jízdními vlastnostmi, ale také nízkou hmotností, kterou však blíže specifikovali hodnotou 1 980 kilogramů (zázračně to opravdu nezní).
Za návrhem konceptu stojí Marc Lichte, který koncepční podobě A9 vetkl podle všeho designové prvky budoucí modelů značky. Ty v tomto případě sestávají například z nevídaně obrovské masky chladiče Single Frame, jež je umístěna ještě níže než na ostatních modelech Audi, a obklopuje jí dvojice laserových světlometů Matrix obohacená vespod o velké orámované otvory nárazníku.
Uhlazená silueta pokračuje směrem k zádi pozvolna klesající střechou, ostrými křivkami a také širokými blatníky dvaadvacetipalcových kol. Zajímavostí konceptu je pak využití dveří bez klasických klik nahrazených elektromechanickým systémem, které dveřní otvory posádce nabídne automaticky po stisknutí tlačítka. Záď jakoby se spolu s jejím zadním oknem inspirovala Citroënem C6, jen s větším důrazem na uhlazené tvary a modernější technologie. Ve zbytku ale velké kupé od Audi v podstatě nemá čím šokovat, což potvrzuje také výlet do jejího interiéru.
Právě kabina je pro nás ale tím největším zklamáním. Ano, známe Audi a jeho smysl pro detail a dobré ergonomické ztvárnění, ale u něčeho, co má být na vrcholu celé pyramidy sestavy se čtyřmi kruhy, jsme asi čekali podstatně více. Nebavíme se samozřejmě o kvalitě materiálů, mezi nimiž je pravý hliník a poctivé jilmové dřevo, ani o kožených sedadlech, celkově nás rozhodně nedostává její ztvárnění, nejedná se o nic, co by mělo vzbuzovat jakékoliv touhy.
Pokud se ale od tohoto pocitu oprostíme, pak nelze vynechat digitální přístrojový štít a hned několik dotykových obrazovek pro oba cestující sedící vpředu. Koncept Prologue je také obohacen funkcí, která rozpozná konkrétního řidiče podle mobilního telefonu a podle dříve zmonitorovaných a zaznamenaných preferencí mu přizpůsobí například sedadlo, klimatizaci, rádio i navigační systém přesně na míru. Podobnou vychytávkou je automatická regulace zadních opěrek hlavy, které vyjedou vzhůru až ve chvíli, kdy dozadu někdo nastupuje, respektive zase zajedou dolů, jakmile cestující vůz opustí.
Hybnou silou konceptu Prologue se stal benzinový osmiválec 4,0 TFSI s dvojicí turbodmychadel, který poskytuje pod pravou nohou řidiče až 605 koní a 750 Nm točivého momentu. Výkonprostřednictvím osmistupňové automatické převodovky Tiptronic a pohonu Quattro servíruje na všechna kola. Velké kupé je s touto výbavou schopno vystřelit svojí posádku na stokilometrovou rychlost z klidu během pouhých 3,7 sekundy a pokud si tipnout i maximální rychlost, pak nelze říci nic jiného než elektronicky omezených 250 km/h. Spotřeba by měla dosahovat jen 8,6 l/100 km.
Zajímavostí, která by měla vylepšovat jízdní vlastnosti, je systém natáčení všech kol, tedy i těch na zadní nápravě. Samozřejmě, že nejde o žádnou horkou novinku, protože tohle už v poslední době používá i Porsche (jestě dříve to měli třeba Francouzi), ale Audi na udává úhel natočení kol až o pět stupňů a navíc se kasá, že Prologue disponuje novým pětiprvkovým zavěšením na obou nápravách. No, nechme se překvapit, jak bude vypadat produkční A9. Zatím nebudeme dělat raději žádné unáhlené závěry, ale bude-li ještě méně inovativní než její studie, pak o ingolstadstké designové revoluci nebude moci být řeč.














Audi Prologue je koncept značící budoucí přístup velkého kupé A9. Zatím nás tedy v zásadě ničím nedostává
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 3 hodinamiVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
před 4 hodinamiČíňané odhalili další novinku s jejich unikátním plochým osmiválcem, kráčí opačným směrem než evropská konkurence
před 6 hodinamiV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
před 7 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle