Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi odhalilo základy nové A8. I s karbonem budou těžší než dosud, proč?
4.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Prostorový rám novinky je nově tvořen nejen hliníkem a hořčíkem, ale také karbonem. Přesto je 51 kilogramů těžší než dosluhující generace.
Na další generaci Audi A8 se již čeká pomalu jako na smilování boží. Nová vlajková loď čtyř kruhů tu už s námi nějaký ten pátek měla být, jenže v Ingolstadtu se nakonec rozhodli, že vůz nepošlou mezi zákazníky bez poslední generace autonomního řízení. To si vyžádalo roční zpoždění, díky kterému bude mít nová A8 premiéru až letos v létě. S výstavním debutem lze počítat na podzim ve Frankfurtu, prodeje se rozjedou záhy poté.
Automobilka se nyní rozhodla trochu poodhalit roušku tajemství a poslala do světa fotky a informace, jenž se týkají prostorového rámu ASF (Audi Space Frame). Ve srovnání s dosluhujícím provedením došlo k navýšení hmotnosti o 51 kilogramů (282 versus 231 kg), což je možná trochu překvapivé. Audi má totiž s odlehčenými konstrukcemi nemalé zkušenosti a vrcholný model A8 v tomto ohledu vždy patřil mezi lídry nejen v rámci samotné značky.
Nová konstrukce navíc není jen hliníková, ale vůbec poprvé v historii používá hned čtveřici materiálů - ocel, hliník, hořčík a karbon. Logicky bychom tedy očekávali méně kil než dříve, nakonec tu ale máme pravý opak. Dle značky jsou přitom na „vině“ tří klíčové faktory, kdy prvním je rozměrná panoramatická střecha, která si vyžádala extra rozpěry. Kromě toho bylo třeba počítat s implementací již zmiňovaného autonomního řízení.
Tím nejpodstatnějším důvodem je ovšem příchod alternativního pohonu, se kterým se počítá již od začátku. „Jakmile vozu dáte do vínku lithium-iontovou baterii, musíte přemýšlet o tom, jak ji ochránit v případě nehody,“ dodává k témat šéf výroby skeletů Dr. Bernd Miekusch. Nové Audi A8 proto muselo být vybaveno extra strukturami, které pohltí náraz. Těžší tedy není proto, že je větší než předchůdce, změna rozměrů je jen nepatrná.
Na druhou stranu, ocení jej především cestující vzadu, kteří dostanou k dispozici o 28 milimetrů více místa pro nohy a o 14 mm více místa pro hlavu. Kromě toho novinka počítá s tuhostí navýšenou o 24 procent, za čímž stojí hlavně zadní přepážka z karbonu. Ta váží pouze 2,6 kila, tedy pouhé procento z celkové hmotnosti rámu ASF. Nicméně na svědomí má 33 % z celkové tuhosti. Její výroba přitom díky novému postupu trvá pouze 5 minut.
Nové výrobní procedury jsou ovšem použity i jinde, kupříkladu o 53 procent zrychlilo dálkově ovládané laserové sváření. Zároveň je při něm použito o 50 procent méně tepla, což o 25 procent redukuje emise CO2. Kromě toho mohla značka zapracovat třeba i na zúžení středových sloupků, z čehož budou opětovně profitovat cestující vzadu. Ti totiž mohou nyní snadněji nastupovat do vozu a k dispozici mají i bohatší prosklenou plochu.
Audi navíc navýšilo celkový podíl hliníku na 58 % hmotnosti celého prostorového rámu, zároveň ale přední rozpěry vyrobilo z již uvedeného hořčíku. Ty jsou proto o 28 procent lehčí, než kdyby byly vyrobeny z hliníku. Snahy o maximální odlehčení jsou tedy se značkou spojené i nadále, nicméně vlivem oněch tří faktorů de facto nejsou vidět. Samotní motoristé by je ovšem měli více než ocenit.
To se týká především autonomního řízení, které bude dosahovat úrovně SAE 3. Vůz tedy zvládne plně převzít kontrolu za řidiče, ten však musí být i nadále připraven zasáhnout. Jeho oči, intuice a um jsou totiž stále nadřazeny datům, které souhrnně sbírá 12 ultrazvukových senzorů, laserové skenery, videokamera s vysokým rozlišením či radar monitorující vzdálenější prostranství okolo vozu.
Mimo to se novinka pochlubí vylepšeným ovládáním pomocí gest či poslední generací multimediálního systému, vše pak zahalí agresivněji stylizovaný design. Ten do značné míry odpovídá konceptům Prologue, které ovšem vznikly až po navržení nových generací A6, A7 a A8. Marc Lichte měl přitom dbát na navýšení rozdílů mezi těmito třemi vozy, z nichž všechny máme očekávat do konce příštího roku.
Audi představilo nové materiály a výrobní procesy...
...které jsou spojeny s inovovaným prostorovým rámem chystané nové A8
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 7 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 4 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 6 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 7 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 8 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva