Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A3 Sedan 2013: nástupce původní A4 je venku, je širší a nižší než hatchback
26.3.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Audi už v New Yorku ukáže zbrusu novou A3 v tříprostorové verzi sedan. Zatím se třemi motory vyrazí do boje o zákazníky letos v létě.
Audi nás trochu zmátlo. Pro aktuální dvojici autosalonů v New Yorku a Šanghaji avizovalo odhalení nové A3 Sedan, těsně před premiérou se ale dostaly ven fotky tohoto vozu ve verzi S3. Zdálo se tedy, že Němci zkusí zabodovat hned s nejvýkonnějším provedením, které prorazí cestu skromnějším bratříčkům. Realita je ale nakonec prostší - Audi prostě naráz odhalilo obě varianty, a protože o S3 už byla řeč a jde pochopitelně o odvozeninu A3, jako první vám pořádně představíme výchozí model. Ale nebojte nic, i na S3 sedan dojde ještě dnes v noci.
Může se vám zdát zvláštní, že Ingolstadt takový vůz vůbec vytahuje na světlo. Svou roli v tom jistě sehrálo i dávno avizované uvedení konkurenčního Mercedesu CLA, jen o německou umíněnost zde ale nejde. Ačkoli u nás po kompaktních sedanech této velikosti pomalu neštěkne ani pes, z celosvětového hlediska jde o vůbec nejprodávanější třídu aut. Jen je třeba smířit se s tím, že hlavní roli v tom hraje Asie, zejména pak Čína, proti mysli ale podobné modely nejsou ani Rusům, Jihoameričanům a obyvatelům z dalších, ne zrovna malých zemí. A je tu ještě jeden faktor - A3 sedan může podle názvu vypadat jako malé auto, ale vozy jednotlivých tříd se postupem času nafukují tak moc, že menší se stávají většími. Nová A3 měří na délku 4,46 metru, první generace A4 byla jen o 6 centimetrů delší. A kdo kdy něco měl proti první A4 coby sedanu?
Když jsme nakousli rozměry, rovnou „sjedeme” i další, neboť to není čistá faktografie. Zatímco délka je prostě délka a srovnat ji můžeme leda s úplně jinými auty (je mimochodem o 17 centimetrů kratší než Mercedes CLA, kdyby vás to zajímalo), šířka (1,80 m) a výška (1,42 m) je zajímavá už svým rozdílem oproti hatchbacku A3. Sedan je totiž 9 milimetrů nižší a 11 milimetrů širší, a to nejsou úplně zanedbatelná čísla. Měly by jej učinit zejména stabilnějším na silnici a dopřát mu také trochu jiný vzhled.
Jak moc se tohle podařilo budete asi nejlépe vědět sami po shlédnutí přiložených fotek, že jde o novou A3 si budete na každý pád vědět jistě. Auto dostalo pouze trochu jiný přední nárazník, pár nových prolisů na boku, z nichž více vystupují blatníky předních i zadních kol a pochopitelně zcela novou záď. Ta je na vůz „naroubována” docela nenásilně - splývavě a přitom odděleně od zbytku karoserie. Někomu by mohla být na obtíž její přece jen větší výška, ale tohle už je zkrátka kompaktním sedanům vlastní.
Prohlídka „kufru” zvenčí láká k nahlédnutí do něj, takže voilà. Audi se o něm ve svých tiskových materiálech tedy nijak podstatně nerozepisuje, zmiňuje však základní objem slušných 425 litrů, který lze dále rozšířit sklopením opěradel zadních sedadel. Zmínka padla i o automatickém otevírání (očekávejte tedy jaké si vystřelení víka ve stylu některých současných sedanů Audi, zavřít si jej budete muset sami), jinak se v něm asi nic zajímavého neodehrává. A tak se pojďme podívat dále do interiéru.
Z hlediska jeho architektury není co řešit, tohle je hatchback v bledě modré. Pár drobných odlišností by se pod lupou našlo, nejsou ale podstatné, a tak pokud se vám zamlouvá skromný interiér hatche, budete chovat v oblibě i tento. Zajímavější by měl být nárůst vnitřního prostoru, zejména pak na zadních sedadlech, který je zejména u třídvířka minimální. Stará se o to především prodloužená karoserie a rozvor náprav 2,64 metru, který je jen nepatrně menší u nové generace Octavie a ta místem pro cestující vzadu doslova oplývá. Jestli tomu tak bude u A3 sedan je předčasné tvrdit, ale nakročeno k tomu má statečně.
Zbylá technika je ryze koncernová, a tak si stačí z plejády dostupných součástek seskládat ty pravděpodobné, a máte A3 sedna na světě. Vůz pochopitelně stojí na základech platformy MQB, která se do značné míry stará i o jeho relativně nízkou hmotnost - 1 250 kilogramů v základním provedení není na tak velké auto mnoho.
Toto číslo platí pro variantu s výchozím motorem 1,4 TFSI o výkonu až 103 kW (140 koní) se systémem deaktivace dvou válců, jenž vůz dostane na stovku během 8,4 sekundy. Maximální rychlost činí 217 km/h, normovaná kombinovaná spotřeba pak 4,7 litru benzinu na 100 km.
Ze základu můžeme přeskočit hned na vrchol k jednotce 1,8 TFSI s výkonem až 132 kW (180 koní), který se stará o trochu zajímavější dynamiku. Stovka za 7,3 sekundy a maximálka 235 km/h, s tím už se dá udělat trochu parády, kombinovanou papírovou spotřebou 5,6 litru benzinu na 100 km se pak můžete chlubit alespoň v hospodě.
Střední, ne nutně zlatou cestu představuje zatím jediný diesel v nabídce - dvoulitrové TDI o výkonu až 110 kW (150 koní). Že dá hmotnosti vozu trochu na frak dosvědčuje zrychlení na stovku za 8,7 sekundy, které je horší než u základního benzinu, maximálka pak má podobu 220 km/h. Kombinovaná spotřeba 4,1 litru nafty na 100 km je znovu velmi optimistická, se zalepenými spárami karoserie a přefoukanými pneu ji ale jistě dosáhnete.
O rozličných detailech bychom mohli hovořit ještě dlouho, ale vesměs bychom jen opakovali detaily známé už od dob představení hatchbacku. Dodáme tedy jen, že vůz bude k mání i s paketem S-line, který jej mj. pošle k zemi o 25 mm, kola budou standardně na výběr 16-18". Quattro GmbH vám ale na přání klidně namontuje i devatenáctky.
Jestli už teď utíráte sliny z koutků úst, nebudete to muset dělat dlouho. Audi avizuje začátek prodejů vozu už na toto léto a předběžně známa je i první cena - cca 625 000 Kč za základní sedan 1,4 TFSI. Více v tomto ohledu se jistě dozvíme s blížícím se datem zahájení prodejů.
Nová A3 sedan ničím vyloženě nepřekvapí, zaujmout ale svede
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před hodinou - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 2 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 5 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva