Audi A3 Clubsport quattro: pětiválec je zpět a s ním i 525 koní

Ačkoliv název naznačuje dietu, A3 Clubsport na váze nabralo. Kvůli přepřáhnutí na 2,5litrový pětiválec, s nímž dá stovku za 3,6 s.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi A3 Clubsport quattro: pětiválec je zpět a s ním i 525 koní

15.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Audi A3 Clubsport quattro: pětiválec je zpět a s ním i 525 koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ačkoliv název naznačuje dietu, A3 Clubsport na váze nabralo. Kvůli přepřáhnutí na 2,5litrový pětiválec, s nímž dá stovku za 3,6 s.

S názvem Clubsport máme především díky modelům Porsche již hezkých pár let spojený především úbytek kilogramů. Nyní však toto označení použilo u svého nejnovějšího konceptu Audi, které se kupodivu vydalo zcela opačnou cestou. Daná novinka totiž oproti dárcovskému vozu, kterým není nic jiného než S3 sedan, pár kil nabrala (1 505 kg versus 1 527 kg). Přesto kreace, která naživo hodlá zaujmout návštěvníky tuningového srazu u Wörthersee, nabízí nepopiratelně lepší jízdní dynamiku. Kromě pozměněné hmotnosti totiž došlo také k zásadní rošádě v motorovém prostoru.

Namísto standardního čtyřválce, který na všechna čtyři kola posílá 300 koní, tak nově máme co do činění s 2,5litrovým pětiválcem. Ten u systému 4x4 zůstal, stejně jako přes palubu nezamířilo přeplňování. Výkon ovšem narostl na 525 koní, což představuje poměr 211,7 koně na jeden litr. Kromě toho pak pohonná jednotka produkuje ještě 600 Nm točivého momentu, který je k dispozici v pásmu 2 300 až 6 000 ot./min. Není proto divu, že stovku vůz pokoří za 3,6 sekundy a maximálně se rozjede na 310 km/h.

Daného výkonu přitom bylo dosaženo osazením většího turbodmychadla, které přichází s plnícím tlakem 1,5 baru. Mimo to nechybí přepracovaný mezichladič a kompletně nové sání a výfukové potrubí. To přitom bylo laděno za účelem maximalizace zvuku, specifické tóny však Clubsport vydává již při nastartování díky sekvenci 1-2-4-5-3, při které ožívají jednotlivé válce. Ty přitom v motorovém prostoru halí karbonový kryt.

Mimo to pak koncept dostal upravený sedmistupňový automat S tronic, který se pyšní systémem launch control. V rámci podvozku lze pak počítat se snížením o 10 mm, přičemž pružiny i tlumiče mají odlišnou charakteristiku než výchozí S3 sedan. Ve všech rozích pak Clubsport nabízí 21palcová litá kola, která obouvají pneumatiky o rozměru 275/25. Za předními kousky se přitom skrývají karbonové brzdy s 370milimetrovými kotouči.

Dále pak musíme zmínit možnou kompletní deaktivaci stabilizačního systému či aerodynamickou brzdu. Tou je míněn zadní spoiler, který se v případě akutního zastavení napřímí do takřka kolmé pozice. Z rychlosti 250 km/h tak Audi A3 Clubsport quattro concept zvládne zastavit o 12 metrů dříve než standardní S3 sedan, i díky vyššímu přítlaku na zadní nápravě, kde tak může být vyvinut vyšší účinek klasických brzd.

Opomenout pak nesmíme ani proměnu exteriéru, který se oháknul do modré metalízy Magnetic Blue a jíž dělají společnost karbonové doplňky. Uvnitř pak vpředu najdeme plnohodnotné závodní skořepiny, zatímco dozadu se nastěhovala dvojice sportovních sedadel. Tím ale odklon od série víceméně končí, o výrobě prozatím nepadlo ani slovo. Trochu se tak obáváme, že se jí nedočkáme.


Audi A3 Clubsport quattro: pětiválec je zpět a s ním i 525 koní - 1 - Audi A3 Clubsport quattro concept 01Audi A3 Clubsport quattro: pětiválec je zpět a s ním i 525 koní - 2 - Audi A3 Clubsport quattro concept 02Audi A3 Clubsport quattro: pětiválec je zpět a s ním i 525 koní - 3 - Audi A3 Clubsport quattro concept 03Audi A3 Clubsport quattro: pětiválec je zpět a s ním i 525 koní - 4 - Audi A3 Clubsport quattro concept 04Audi A3 Clubsport quattro: pětiválec je zpět a s ním i 525 koní - 5 - Audi A3 Clubsport quattro concept 05Audi A3 Clubsport quattro: pětiválec je zpět a s ním i 525 koní - 6 - Audi A3 Clubsport quattro concept 06Audi A3 Clubsport quattro: pětiválec je zpět a s ním i 525 koní - 7 - Audi A3 Clubsport quattro concept 07
Koncepční Audi A3 Clubsport quattro sice nabralo 525 koní, souběžně s tím však vzrostla i hmotnost

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.