Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto
1.8.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Modifikovaný agregát dostal 90 koní a 230 Nm jako v Polu, točivý moment je ale dostupnější v širším pásmu otáček. U Audi by tedy mohl být kultivovanější.
Od představení faceliftovaného Volkswagenu Polo již uplynulo mnoho vody, německá automobilka přesto dosud nedala do placu kompletní data týkající se nového tříválcového motoru 1,4 TDI. Ten se přitom zakrátko nastěhuje také pod kapotu Audi A1. Značka se čtyřmi kruhy ve znaku ovšem byla sdílnější než mateřský koncern, pročež si veškeré podrobnosti můžeme představit právě dnes. Ač se přitom tisková zpráva hemží slovními spojeními jako „zásadní přepracování“, mnoho jich pod kapotou nenajdeme.
Než se ovšem dostaneme k podrobnostem, jen zmíníme, že pod kapotu Audi zamíří provedení naladěné na 90 koní a 230 Nm. To jsou stejné hodnoty jako v případě Volkswagenu, výkon ovšem bude u A1 dostupný v pásmu 2 750 až 3 500 otáček a točivý moment v rozmezí 1 500 až 2 500 ot./min. Polo přitom operuje v prvním případě se čtyřmi tisíci otáček, ve druhém pak s pásmem 1 900 až 2 300 ot./min. Tím by Audi mohlo dosáhnout vyšší kultivovanosti, o což prý značce šlo především.
Veškerý zbytek parametrů ale již zůstává zcela identickými, objem 1 422 kubických centimetrů tedy vzešel z 95,5milimetrového zdvihu a 79,5milimetrového vrtání. Vzdálenost mezi jednotlivými válci pak činí 88 mm, přičemž hmotnost agregátu poklesla ve srovnání s předchozími agregáty na pouze 132 kilogramů. Sedmnáct kilo z této porce přitom připadá na vačkovou hřídel, která je tak o 12 kg lehčí než předchozí litinová.
Vyjma toho tu máme separátní chladicí okruh pro blok i hlavu válců, přičemž první zmíněný může být při startu deaktivován. Díky tomu dochází k rychlejšímu ohřevu kabiny i při mrazivých ránech. Zmínit pak můžeme i vstřikování pracující se sedmi otvory a tlakem dvou tisíc barů, což napomáhá optimálnějšímu mísení paliva ve spalovací komoře. Výsledkem je tak vyšší účinnost a tím nižší spotřeba i emise.
Nový motor také vychází z principu recirkulace výfukových plynů, které jsou chlazeny vodou. Tím jsou zredukovány emise NOx při střední a vyšší zátěži. Pístní kroužky pak byly upraveny v souladu s co nejnižšími třecími ztrátami, kompaktní rozměry a nízká hmotnost pro změnu přispěly ke snížení těžiště samotného vozu.
V případě jízdní dynamiky a spotřeby ovšem již nemůžeme konkrétními daty posloužit, ty zřejmě Audi oznámí až po samotné implementaci motoru pod kapotu hatchbacku A1. Dodat tedy můžeme pouze tolik, že u zmiňovaného Volkswagenu Polo se počítá s 4 litry ve městě, se 3,1 litry mimo město a 3,4litrovým průměrem.


Audi tříválcový motor 1,4 TDI z Volkswagenu Polo lehce přepracovalo...
...pod kapotou modelu A1 tak sice nabídne stejný točivý moment, ten však bude k dispozici v mnohem širším pásmu otáček
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
včeraŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 9 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 10 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 11 hodinamiZájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
včeraHezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva