Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto

Modifikovaný agregát dostal 90 koní a 230 Nm jako v Polu, točivý moment je ale dostupnější v širším pásmu otáček. U Audi by tedy mohl být kultivovanější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto

1.8.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Modifikovaný agregát dostal 90 koní a 230 Nm jako v Polu, točivý moment je ale dostupnější v širším pásmu otáček. U Audi by tedy mohl být kultivovanější.

Od představení faceliftovaného Volkswagenu Polo již uplynulo mnoho vody, německá automobilka přesto dosud nedala do placu kompletní data týkající se nového tříválcového motoru 1,4 TDI. Ten se přitom zakrátko nastěhuje také pod kapotu Audi A1. Značka se čtyřmi kruhy ve znaku ovšem byla sdílnější než mateřský koncern, pročež si veškeré podrobnosti můžeme představit právě dnes. Ač se přitom tisková zpráva hemží slovními spojeními jako „zásadní přepracování“, mnoho jich pod kapotou nenajdeme.

Než se ovšem dostaneme k podrobnostem, jen zmíníme, že pod kapotu Audi zamíří provedení naladěné na 90 koní a 230 Nm. To jsou stejné hodnoty jako v případě Volkswagenu, výkon ovšem bude u A1 dostupný v pásmu 2 750 až 3 500 otáček a točivý moment v rozmezí 1 500 až 2 500 ot./min. Polo přitom operuje v prvním případě se čtyřmi tisíci otáček, ve druhém pak s pásmem 1 900 až 2 300 ot./min. Tím by Audi mohlo dosáhnout vyšší kultivovanosti, o což prý značce šlo především.

Veškerý zbytek parametrů ale již zůstává zcela identickými, objem 1 422 kubických centimetrů tedy vzešel z 95,5milimetrového zdvihu a 79,5milimetrového vrtání. Vzdálenost mezi jednotlivými válci pak činí 88 mm, přičemž hmotnost agregátu poklesla ve srovnání s předchozími agregáty na pouze 132 kilogramů. Sedmnáct kilo z této porce přitom připadá na vačkovou hřídel, která je tak o 12 kg lehčí než předchozí litinová.

Vyjma toho tu máme separátní chladicí okruh pro blok i hlavu válců, přičemž první zmíněný může být při startu deaktivován. Díky tomu dochází k rychlejšímu ohřevu kabiny i při mrazivých ránech. Zmínit pak můžeme i vstřikování pracující se sedmi otvory a tlakem dvou tisíc barů, což napomáhá optimálnějšímu mísení paliva ve spalovací komoře. Výsledkem je tak vyšší účinnost a tím nižší spotřeba i emise.

Nový motor také vychází z principu recirkulace výfukových plynů, které jsou chlazeny vodou. Tím jsou zredukovány emise NOx při střední a vyšší zátěži. Pístní kroužky pak byly upraveny v souladu s co nejnižšími třecími ztrátami, kompaktní rozměry a nízká hmotnost pro změnu přispěly ke snížení těžiště samotného vozu.

V případě jízdní dynamiky a spotřeby ovšem již nemůžeme konkrétními daty posloužit, ty zřejmě Audi oznámí až po samotné implementaci motoru pod kapotu hatchbacku A1. Dodat tedy můžeme pouze tolik, že u zmiňovaného Volkswagenu Polo se počítá s 4 litry ve městě, se 3,1 litry mimo město a 3,4litrovým průměrem.


Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto - 1 - Audi A1 1,4 TDI 01Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto - 2 - Audi A1 1,4 TDI 02
Audi tříválcový motor 1,4 TDI z Volkswagenu Polo lehce přepracovalo...

Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto - 3 - Audi A1 Sportback produkcni nove 01Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto - 4 - Audi A1 Sportback produkcni nove 02Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto - 5 - Audi A1 Sportback produkcni nove 03Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto - 6 - Audi A1 Sportback produkcni nove 04Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto - 7 - Audi A1 Sportback produkcni nove 05Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto - 8 - Audi A1 Sportback produkcni nove 06Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto - 9 - Audi A1 Sportback produkcni nove 07Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto - 10 - Audi A1 Sportback produkcni nove 08Audi A1 1,4 TDI 90: nový tříválcový diesel zhubl, chce jezdit za 3,4 litru na sto - 11 - Audi A1 Sportback produkcni nove 09
...pod kapotou modelu A1 tak sice nabídne stejný točivý moment, ten však bude k dispozici v mnohem širším pásmu otáček

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.