Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
ATS Sport 1000: superlehký sporťák chce zašlapat Radical do země
8.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Italská manufaktura ATS se hlásí o pozornost a britský Radical z toho asi nebude mít radost. Na trh uvádí okruhový Sport 1000, v plánu je i silniční verze.
O reinkarnovanou italskou značku ATS, původem ze 60. let a založenou jako „trucpodnik“ proti Enzovi Ferrari, jsme poprvé zavadili poté, co vyšlo najevo, že chystá návrat lehkého sportovního kupé 2500 GT. Tehdy jsme narazili také na její první novodobý počin - kompaktní okruhovou placku Sport 1000, připomínající stroje Radical a poháněnou motory ze superbiků. Postavit ATS 2500 GT asi ještě chvíli potrvá, firma však má hotovou závodní tisícovku a poprvé ji prezentuje oficiálně.
ATS se ve své tiskové zprávě odvolává na jednoduchost sportovních aut ze šedesátých let a naznačuje, že měli při návrhu dvousedadlového stroje stejnou vizi. Rozdíl má být jen v použití nejmodernějších technologiích, lepší aerodynamice a současných výkonech. Platforma Sport 1000 je vyrobena z ocelového rámu, doplněná hliníkovými panely a váží neuvěřitelných 55 kg. Zbytek karoserie je vyrobený z plastu vyztuženého skelnými vlákny (GRP), její demontáž trvá jen pět minut a váží pouze 57 kg.
Zní to skoro neskutečně, ale kompletně nastrojený vůz váží pouze 400 kg a jeho spoilery a křídla dokážou vygenerovat přítlak až 1 150 kg. O bezpečnost posádky se stará voštinový panel vetknutý do přídě, deformovatelný sloupek volantu, bezpečnostní rám svařený z trubek o průměru 50 mm a nechybí třeba šestibodové pásy Sparco a speciální hliníková nádrž švýcarské společnosti Explosafe.
Závodní vůz je poháněný zážehovými motocyklovými čtyřválci dodávanými japonskými značkami Suzuki, Honda nebo Yamaha. O přenos výkonu za zadní nápravu se starají sekvenční převodovky, řetěz a samosvorný diferenciál Quaife ATB. Zavěšení kol tvoří dvojitá lichoběžníková ramena s kloubovými hlavami unibal, teflonovými silentbloky a doplněné o příčné zkrutné stabilizátory. Tlumiče jsou podle očekávání stavitelné a těhlice z tlakově litého hliníku.
Zpomalení AST Sport 1000 zajišťují brzdy Tarox se šestipístkovými třmeny vpředu i vzadu, které asi vyprodukují slušnou podélnou deceleraci, a protože auto zvládne v zatáčkách vyprodukovat přetížení až 3 g, závodní skořepiny Tillet B2 zde asi přijdou docela vhod.
Malá automobilka se ještě nepochlubila dynamikou, zajímavé ovšem je, že kromě modelů vhodných k závodům do vrchu nebo na okruhy je v plánu také silniční verze. Cena ATS Sport 1000 přitom začíná na částce jen 25 tisíc Eur, v přepočtu 640 tisíc korun, ačkoli nutno dodat, že bez motoru. Přesto Italové tvrdí, že půjde o sporťák s nejlepším poměrem cena/výkonová hmotnost na trhu.



Taková Suzuki GSX-R1000 disponuje motorem o výkonu 185 koní při 11 500 ot./min. a při hmotnosti 400 kg, by měl vůz 463 koní na tunu
Zdroj: Worldcarfans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 8 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 10 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 11 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan