Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Aston Martin Vanquish je zpátky jako ten správný mix elegance a agrese, jeho motor jde proti běhu dějin
3.9.2024 | Petr Prokopec
Tušíme, že ve srovnání se svými předchůdci vizuálně neokouzlí každého, ale snaží se. Po technické stránce pak není co řešit, auto s ryze spalovacím dvanáctiválcem a maximálkou 344 km/h je dnes něco jako poklad.
V 90. letech minulého století Ford ovládl britské značky Aston Martin a Jaguar. Po krátký čas designovým oddělením obou firem šéfoval Ian Callum, i proto jsou si modely jako DB9, V8 Vantage či XK8 natolik podobné. Platí to ostatně i o vlajkové lodi jménem Vanquish, se kterou Aston Martin poprvé přišel v roce 2001. Automobilka u něj použila dvanáctiválcový motor, tehdy teprve podruhé v její historii - prvním vozem, který jím disponoval, byl ve druhé půli svého životního cyklu typ DB7.
Vanquish byl nicméně prvním vozem, za který byl Callum kompletně zodpovědný. A protože publikum bouřlivě tleskalo již při premiéře konceptu, dal si na produkční verzi opravdu záležet. V důsledku toho ovšem původní Vanquish prakticky nestárne. Což vlastně lze říci také o druhé generaci, která přišla v roce 2012 a pod níž se již podepsal Marek Reichman. Ten totiž víceméně vzal původní tvary a dodal jim trochu více agresivity. Přitom se ale dokázal zdržet pouťových prvků.
Nyní tu máme třetí generaci, která patrně tak pozitivně přijata nebude, jakkoli bychom ji v rámci současné nabídky Astonu označili za ten správný mix elegance a vizuální agrese. Reichman tentokrát nebyl odmítavý k některým prvkům, které měly rozbít velké plochy - někdy ku prospěchu, někdy (hlavně u bočních výdechů) spíš ke škodě věci. Nejvíc otazníků ale zřejmě bude vzbuzovat záď, která do jisté míry připomíná Fordy Mustang prvních generací. V případě světel a černé výplně uprostřed pak jakoby se Britové inspirovali třeba elektrickou Kiou EV6.
Ale protože design vnímá každý jinak, raději se přesuneme pod přední kapotu, kterou zdobí výdechy lehce pouťového střihu. Ty ovšem napomáhají lépe dýchat největšímu taháku celého auta, novému 5,2litrovému dvanáctiválci se dvěma turby, který je vůbec nejvýkonnějším motorem v „běžné” (speciality jako Valkyrie nepočítáme) nabídce značky v její 111leté historii. Jednotka totiž produkuje 835 koní výkonu a rovných 1 000 Nm točivého momentu.
Nyní tu tedy máme standardní produkční model s takovým potenciálem, jehož výroba je sice na oko limitována tisíci kusy ročně, při dnešních prodejích značky ale tušíme, že Aston bude spíš rád, když tolik aut za rok prodá. I když prostor pro překvapení tu pochopitelně je, mimo jiné i kvůli akceleraci na stovku za 3,2 sekundy a maximálce 344 km/h. Víc než těmito čísly má ale Vanquish ohromit reálnou rychlostí při překonávání kontinentů.
Z toho důvodu možná zamrzí, že uvnitř trůní jen dvě sedadla a prostor za nimi je věnován zavazadlům. Ale na druhou stranu, pokud si prostě chcete užít jízdu jako takovou, děti sebou brát nebudete, načež je vše v pořádku. Aston Martin pak dodává, že novince dodal zrevidovaný podvozek s tlumiči Bilstein DTX, které mají umocnit rozdíl mezi komfortním a sportovním režimem. Překalibrováno pak bylo i řízení, stejně jako stabilizační systém.
Působivé je, že jakkoli je novinka o chlup větším vozem než předchůdce a disponuje rovněž o 75 procent vyšší tuhostí, suchá hmotnost se mezigeneračně zvýšila pouze nepatrně, a to na 1 774 kg. Napomáhá tomu rozsáhlé použití uhlíkových vláken, které jsou ostatně spojeny i s brzdovými kotouči o rozměru 410 milimetrů vpředu a 360 mm vzadu. Příplatkový titanový výfuk pak navíc může hmotnost ještě srazit, a to o 10,5 kilogramu.
Uvnitř kromě dvojice sedadel, jenž lze nastavit elektronicky v 16 směrech, klientela najde rovněž dvojici 10,25palcových displejů, z nichž jeden zaskakuje za klasický přístrojový štít. Nechybí pak kombinace kůže a Alcantary, zatímco v případě dekorů lze volit mezi karbonem či třeba dřevem. Ceny zatím zveřejněny nebyly, vážená klientela je ale nejspíše již zná a má objednáno, neboť první vozy mají být dodány kupcům ještě letos.
Vanquish třetí generace není tak nadčasově elegantní jako jeho předchůdci, na poměry současné nabídky Aston je ale šik. Britové ale hodlají vyrábět maximálně tisíc kusů ročně, díky V12 s 835 koňmi pod kapotou bude mít novinka bezproblémový život, tohle zájem přitáhne samo. Foto: Aston Martin
Zdroj: Aston Martin
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025 - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- KTM na Dakaru stále dominuje včera 12:03
- Marc VDS pojede i šampionát EWC včera 11:31
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
- Test WorldSSP na okruhu Circuito Andalucia 13.1.2025
- Ducati Panigale V4 S Tricolore: exkluzivní sběratelská edice 13.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - Lamborghini končí s posledními čistě spalovacími motory, už teď je nabízí jen někde
včera - Expert se rozhodl testem vyřešit debatu, zda při jízdě po sněhu a ledu lépe fungují více anebo méně nahuštěné pneu
včera - „Vono to pude”: Fiat vrátí modelu 500 spalovací motor ještě letos, Pandě ho nechá i po roce 2030. Stejnou chybu znovu neudělá
včera - Unikla podoba faceliftu největšího SUV Volkswagenu, bude to od pohledu ještě větší „hovado”
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 00:39 - Jaggie
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.14. 22:09 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.14. 11:00 - pavproch
- Pin rádio Bolero 01.13. 14:57 - Bronislav
- Onboard videa 01.13. 10:37 - Truck Daškam
- WAZE 01.12. 22:24 - audis
- Porsche - vse o sportovnich modelech 01.12. 20:33 - Zajda