Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena

Nizozemský trojnásobný šampion Formule 1 se i letos zdá být nedostižný pro kohokoli, nevyjímaje jeho týmového kolegu se stejnou technikou. Rychlejší Aston Martin se tak jeví být utopií, tohle auto ale není rychlejší, jen ho jako safety car nikdo nesmí předjet.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena

7.3.2024 | Petr Prokopec

Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena

/

Foto: Aston Martin

Nizozemský trojnásobný šampion Formule 1 se i letos zdá být nedostižný pro kohokoli, nevyjímaje jeho týmového kolegu se stejnou technikou. Rychlejší Aston Martin se tak jeví být utopií, tohle auto ale není rychlejší, jen ho jako safety car nikdo nesmí předjet.

Pokud sledujete Formuli 1, možná jste po letošních předsezónních testech a prvních trénincích na úvodní Velkou cenu Bahrajnu dospěli k názoru, že startovní pole se zdá být poměrně vyrovnané. A že úřadující mistr světa Max Verstappen bude mít se svým Red Bullem RB20 co dělat, aby znovu usedl na trůn. Kvalifikace pořád dávala naději, technicky nejrychlejší v ní bylo Ferrari, jenže pak přišel závod a nizozemský jezdec z něj znovu udělal one man show.

Závod vyhrál s náskokem 22,457 sekundy, což je vůbec největší rozdíl v historii této velké ceny. A to je třeba se ptát, jak moc auto „ždímal”, když si s přehledem hověl na čele závodního pole. Když se v posledních fázích závodu rozhodl pojistit si další bod zajetím nejrychlejšího kola, byl v tu chvíli o 2 sekundy rychlejší než kdokoli jiný v tu chvíli na celé trati. Totální dominance, jinak to nelze nazvat.

Verstappen navíc nedosáhl jen na pole position, výhru v závodě i nejrychlejší kolo, zároveň vedl od startu až do cíle. Dosáhl tedy na svůj pátý grand slam hned v prvním závodě sezóny, což se nepodařilo nikomu od roku 2004, kdy F1 dominoval pro změnu Michael Schumacher. Pro Red Bull se pak jednalo o 114. vítězství a úspěch týmu jen podtrhl Sergio Peréz na druhém místě. Rudí býci si tedy z Bahrajnu odváží 44 bodů, tedy maximum, jaké šlo získat. Nelze se tak divit stesku Fernanda Alonsa, dle kterého je letošní mistr světa jasný a 19 jezdců bude bojovat jen o druhé místo. Mezi nimi bude i on se svým Astonem Martin, který letos není v takové formě jako loni touto dobou.

Přesto všechno se nicméně britská automobilka může pyšnit tím, že od druhého závodu nasadí vůz, který jako jediný udrží Verstappena za zády. Body do poháru konstruktérů jí však speciálně upravený Vantage nepřinese, neboť jde o safety car. Ten se pro letošek dočkal výkonnějšího motoru, dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec totiž na zadní kola posílá 665 koní a 800 Nm, tedy o 30 procent více výkonu než dřív. Stovku tak kupé osazené dále osmistupňovým automatem zdolá za 3,4 sekundy, přičemž jeho maximum činí 325 km/h.

Na veřejné silnici by přitom takové tempo bylo působivé, na závodních okruzích ale vedle ef-jedniček nejde o nic světoborného. Ostatně Verstappen i celá řada dalších jezdců si loni stěžovali na to, že safety car je příliš pomalý a zejména zatáčkami se neprotahuje tak dobře jako předchozí Mercedes-AMG GT. Proto ostatně u Astonu Martin nezvýšili pouze výkon, ale došlo i na další modifikace, kvůli kterým snad již startovnímu poli pneumatiky chladnout nebudou - poladěn byl podvozek, přeprofilování se dočkal čelní splitter a záď zdobí větší křídlo.

Vůz bude znovu kočírovat osvědčený Bernd Maylander, na kterého čeká nová sedačka i přepracovaná středová konzole, na které nechybí ani dva velké monitory. Na těch je vyobrazeno dění na dráze v reálném čase, stejně jako pozice jednotlivých aut. „Moje první dojmy jsou velmi pozitivní, neboť jsem prakticky ihned zaznamenal zlepšení v rámci ovladatelnosti i výkonu. Potřebujeme auto, které je rychlé, aby mohlo včas a bezpečně zasáhnout, a Vantage takový je,“ uvedl Maylander na adresu novinky.


Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena - 1 - Aston Martin Vantage F1 Safety Car 2024 prvni sada 01Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena - 2 - Aston Martin Vantage F1 Safety Car 2024 prvni sada 02Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena - 3 - Aston Martin Vantage F1 Safety Car 2024 prvni sada 03Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena - 4 - Aston Martin Vantage F1 Safety Car 2024 prvni sada 04Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena - 5 - Aston Martin Vantage F1 Safety Car 2024 prvni sada 05Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena - 6 - Aston Martin Vantage F1 Safety Car 2024 prvni sada 06Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena - 7 - Aston Martin Vantage F1 Safety Car 2024 prvni sada 07Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena - 8 - Aston Martin Vantage F1 Safety Car 2024 prvni sada 08Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena - 9 - Aston Martin Vantage F1 Safety Car 2024 prvni sada 09
Vantage F1 Safety Car je o 30 procent výkonnější než loňská verze, zároveň došlo i na změny v oblasti podvozku, aerodynamiky a interiéru. Poprvé nasazen bude tento víkend v Saudské Arábii, přičemž Verstappen by jej již za „želvu“ jako loni považovat nemusel. I tak ale bude muset zůstat za ním, tedy pokud nechce dostat zbytečný trest. Foto: Aston Martin

Zdroj: Aston Martin

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.