Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Aston Martin představil jediné auto, které je dnes schopno udržet za sebou Maxe Verstappena
7.3.2024 | Petr Prokopec
Nizozemský trojnásobný šampion Formule 1 se i letos zdá být nedostižný pro kohokoli, nevyjímaje jeho týmového kolegu se stejnou technikou. Rychlejší Aston Martin se tak jeví být utopií, tohle auto ale není rychlejší, jen ho jako safety car nikdo nesmí předjet.
Pokud sledujete Formuli 1, možná jste po letošních předsezónních testech a prvních trénincích na úvodní Velkou cenu Bahrajnu dospěli k názoru, že startovní pole se zdá být poměrně vyrovnané. A že úřadující mistr světa Max Verstappen bude mít se svým Red Bullem RB20 co dělat, aby znovu usedl na trůn. Kvalifikace pořád dávala naději, technicky nejrychlejší v ní bylo Ferrari, jenže pak přišel závod a nizozemský jezdec z něj znovu udělal one man show.
Závod vyhrál s náskokem 22,457 sekundy, což je vůbec největší rozdíl v historii této velké ceny. A to je třeba se ptát, jak moc auto „ždímal”, když si s přehledem hověl na čele závodního pole. Když se v posledních fázích závodu rozhodl pojistit si další bod zajetím nejrychlejšího kola, byl v tu chvíli o 2 sekundy rychlejší než kdokoli jiný v tu chvíli na celé trati. Totální dominance, jinak to nelze nazvat.
Verstappen navíc nedosáhl jen na pole position, výhru v závodě i nejrychlejší kolo, zároveň vedl od startu až do cíle. Dosáhl tedy na svůj pátý grand slam hned v prvním závodě sezóny, což se nepodařilo nikomu od roku 2004, kdy F1 dominoval pro změnu Michael Schumacher. Pro Red Bull se pak jednalo o 114. vítězství a úspěch týmu jen podtrhl Sergio Peréz na druhém místě. Rudí býci si tedy z Bahrajnu odváží 44 bodů, tedy maximum, jaké šlo získat. Nelze se tak divit stesku Fernanda Alonsa, dle kterého je letošní mistr světa jasný a 19 jezdců bude bojovat jen o druhé místo. Mezi nimi bude i on se svým Astonem Martin, který letos není v takové formě jako loni touto dobou.
Přesto všechno se nicméně britská automobilka může pyšnit tím, že od druhého závodu nasadí vůz, který jako jediný udrží Verstappena za zády. Body do poháru konstruktérů jí však speciálně upravený Vantage nepřinese, neboť jde o safety car. Ten se pro letošek dočkal výkonnějšího motoru, dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec totiž na zadní kola posílá 665 koní a 800 Nm, tedy o 30 procent více výkonu než dřív. Stovku tak kupé osazené dále osmistupňovým automatem zdolá za 3,4 sekundy, přičemž jeho maximum činí 325 km/h.
Na veřejné silnici by přitom takové tempo bylo působivé, na závodních okruzích ale vedle ef-jedniček nejde o nic světoborného. Ostatně Verstappen i celá řada dalších jezdců si loni stěžovali na to, že safety car je příliš pomalý a zejména zatáčkami se neprotahuje tak dobře jako předchozí Mercedes-AMG GT. Proto ostatně u Astonu Martin nezvýšili pouze výkon, ale došlo i na další modifikace, kvůli kterým snad již startovnímu poli pneumatiky chladnout nebudou - poladěn byl podvozek, přeprofilování se dočkal čelní splitter a záď zdobí větší křídlo.
Vůz bude znovu kočírovat osvědčený Bernd Maylander, na kterého čeká nová sedačka i přepracovaná středová konzole, na které nechybí ani dva velké monitory. Na těch je vyobrazeno dění na dráze v reálném čase, stejně jako pozice jednotlivých aut. „Moje první dojmy jsou velmi pozitivní, neboť jsem prakticky ihned zaznamenal zlepšení v rámci ovladatelnosti i výkonu. Potřebujeme auto, které je rychlé, aby mohlo včas a bezpečně zasáhnout, a Vantage takový je,“ uvedl Maylander na adresu novinky.
Vantage F1 Safety Car je o 30 procent výkonnější než loňská verze, zároveň došlo i na změny v oblasti podvozku, aerodynamiky a interiéru. Poprvé nasazen bude tento víkend v Saudské Arábii, přičemž Verstappen by jej již za „želvu“ jako loni považovat nemusel. I tak ale bude muset zůstat za ním, tedy pokud nechce dostat zbytečný trest. Foto: Aston Martin
Zdroj: Aston Martin
Bleskovky
- Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
před 6 hodinami - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025
Nejnovější články
- Jedné z velkých továren VW nedaleko Česka hrozí uzavření navzdory dočasné jistotě, 1 000 lidí skončí už letos
před hodinou - Euro NCAP vyhlásil nejbezpečnější auta roku. Se zavedenými výrobci příznačně vytřel podlahu Číňan
před 2 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 4 hodinami - Už i Opel zrušil plán přejít jen na elektromobily, rok 2028 byl ostatně od začátku naprostou utopií
před 5 hodinami - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva