Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Asistenční systémy moderních aut mají úplně opačný dopad, než automobilky zamýšlely
30.12.2019 | Petr Prokopec
Systémy jako adaptivní tempomat, monitoring jízdních pruhů a aktivní brzdění měly řidičům dát další smysl a jízdu učinit bezpečnější. Neděje se to.
O ohni se říká, že je dobrý pomocník, ale velmi zlý pán. Totéž můžeme říci také o asistenčních systémech, jimiž jsou moderní vozy doslova prošpikované. Tedy alespoň na základě studie americké AAA Foundation for Traffic Safety, která zjistila, že čím více elektronických berliček lidé mají, tím menší pozornost věnují samotnému řízení. Ve výsledku tedy mají tyto systémy stačí přesně opačný dopad, než jaký mít měly - pokud podporují řidiče, mohou fungovat a učinit jeho jízdu bezpečnější. Pokud na ně ale řidič slepě spoléhá a místo řízení se věnuje typicky mobilu, je to jen čekání na malér, neboť asistenty zdaleka nevyřeší každou situaci, která může na silnici nastat.
Zmíněná studie vychází z dat institutu Virginia Tech Transportation, který po celý rok sledoval 30 řidičů vlastnících vozy osazené adaptivním tempomatem a monitoringem jízdních pruhů. Tedy tou technikou, která je základem pro autonomní řízení. Souběžně s tím bylo monitorováno dalších 120 lidí, jimž byla auta osazená stejnými systémy pouze zapůjčena. Pod dohledem kamer a senzorů je pak užívali měsíc, přičemž ještě před první jízdou dostali podrobnou instruktáž.
Výsledky studie jsou přitom přesně takové, jaké nejspíše očekáváte a jaké naznačilo v úvodu zmíněné pořekadlo. Lidé z první skupiny se o 50 procent častěji věnovali druhotným činnostem než samotnému řízení a dokonce se o 80 procent častěji nechali rozptýlit různými drobnostmi, třeba jen pouhým laděním rádia nebo ovládáním hlasitosti. Kromě toho u nich byly zaznamenány mnohem delší i častější pohledy do okolí, místo aby měli oči přikované k vozovce.
Druhá skupina měla v autonomní systémy daleko menší důvěru. Na druhou stranu však bylo zjištěno, že jejich rychlost narostla, pokud oba systémy byly aktivní. S dodatečnou ochranou si totiž lidé zkrátka dovolili více stejně, jako si dovolí více s ESP nebo ABS.
Velmi by nás přitom zajímalo, jaká zjištění by studie přinesla, pokud by její druhá část - tedy monitoring lidí se zapůjčenými vozy - trvala o poznání déle. Dá se totiž předpokládat, že ona nedůvěra by postupně slábla, zatímco až přílišný spoleh na moderní techniku by naopak narůstal. To je problém zejména v souvislosti se změnami v chování lidí. Jak totiž uvedl v odlišné studii institut IIHS, telefonování za volantem sice pokleslo, psaní zpráv však vzrostlo.
Pokud přitom máte telefon u ucha, vaše pozornost sice klesá, ovšem nikoliv do takové míry, jako během esemeskování, kdy spíše koukáte na displej než na vozovku. Stačí tedy, aby vás ukolébal pocit zvýšené bezpečnosti a již si zaděláváte na problém. My tedy dále zůstáváme přesvědčeni, že nejbezpečnějším vládcem volantu je pozorný řidič, jakkoli se mnozí příznivci moderní techniky snaží tvrdit opak.




Řešení jako Audi AI Traffic Jam Pilot mohou být prospěšná, pokud je s nimi zacházeno správně. Většina lidí ovšem na podobné systémy hřeší a místo doplňku pro vlastní řízení je považují za náhradu a to bezpečnější jízdu neznamená
Zdroj: Autoblog
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
včeraČtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nejnovější články
VW začal odhalovat další nový Amarok, tenhle udělá bez Fordu. Ale nebojte, vám ho neprodá
před 51 minutamiBentley si loni odpravilo prodeje i zisky hybridy, a tak letos obojí zkusí zachránit čím? No jistě, dalšími hybridy
před 2 hodinamiMercedes musel zdražit svá auta v Evropě až o 740 tisíc Kč, a to na ně jen praskla dávno známá lež
před 3 hodinamiFerrari kompletně mění směr. Už nechce auta postavená kolem rychlosti, zákazníci ji prý nezvládají, nic jim nedává
před 5 hodinamiStaronový šéf Volva říká, že dosavadní éra fungování automobilového průmyslu skončila. Kdo se nepřizpůsobí, zavře krám
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva