Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí

Ve své domovině škodovku drtí v poměru 10:1 a není důvod se domnívat, že by svůj úspěch nemohl zopakovat jinde. Vypadá šik, má zajímavé motory, spoustu výbavy a stojí mnohem méně. To na lidi bude fungovat všude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí

29.12.2022 | Petr Miler

Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí

/

Foto: Changan

Ve své domovině škodovku drtí v poměru 10:1 a není důvod se domnívat, že by svůj úspěch nemohl zopakovat jinde. Vypadá šik, má zajímavé motory, spoustu výbavy a stojí mnohem méně. To na lidi bude fungovat všude.

Škoda za posledních pár let naprosto změnila své uvažování. A většina lidí z jejího vedení, kteří se ještě řídili zdravým rozumem, odešla z firmy úplně, nebo byla uklizena na pozice, kde nemohou rozhodovat o jejím dalším směřování. Ze značky postavené okolo představ racionálně uvažující klientely se tak stává automobilka ideologicky kráčející ke stoprocentní elektromobilitě, i když na svých českých prodejích musí nejlépe vidět, jak moc její kdysi (a do značné míry i dnes, Česko je pro firmu stále jedním z největších trhů na světě) klíčová klientela o tato auta nestojí.

Abychom nemluvili jen obecně, zmiňme, že elektromobily mají na českých prodejích Škody v tuto chvíli 3,3procentní podíl, a to je třeba se ptát, jak se jej automobilka domohla. Jde téměř výlučně o fleetové prodeje jiným firmám, které mají s racionální preferencí takového řešení společného přibližně tolik jako Green Deal s ekologií. A to raději nezmiňujeme příběhy zaměstnanců Komerční banky, kteří si místo takto nakoupených Škod Enyaq (pořídila jich 131) za více jak milion na služební cesty raději berou starší škodovky za třetinovou cenu, protože s nimi aspoň někam dojedou...

Škoda ví, že to tak je, ne že ne. A její zaměstnanci, se kterými přicházím do styku, nemají absolutně žádný racionální argument, proč toto směřování podporovat. Prostě to někdo rozhodl, tak to tak bude. Vedení navíc zašlo v této věci velmi daleko, jak jsme zmiňovali nedávno - dealerům už je oficiálně sdělováno, že preference zákazníků nejsou zajímavé, prodeje zajistí tzv. ESG firmám jako je ona Komerční banka.

S tímto přístupem není divu, že Škoda míří tam, kam míří. A to teprve začala, její prodejní portfolio je pořád plné racionálně pojatých aut, „jen” někdy až neúměrně zdražených kvůli investicím do oné elektrické budoucnosti a jejich umělému upozaďovaní vedle horších alternativ. Prodeje za první tři kvartály roku 2022 jsou taková mizérie, že je na tom Škoda s 544 500 vozy o dalších 22,3 procenta hůře oproti už tak mizernému loňsku. A Octavia se prodává nejhůř za 22 let. Firma klesá prakticky všude, kde působí, až na Indii, kde ale - světe div se - pořád prodává ona levná, racionálně pojatá auta. Zdravý rozum 0, ideologie 100, to je přibližně poměr vlivů těchto dvou faktorů na další směřování Škody.

Je tak jen otázkou času, než česká automobilka vozy podobné současné Octavii přestane prodávat zcela - buď skončí nadobro, nebo je nahradí něco jako další nesmyslný elektrický crossover za milion. Co koupit pak? Bazar nebo Čína, chce se říci. Zatímco evropské značky vesměs míří jen k elektromobilitě, Číňané stále přichází i s novými spalovacími auty, kterým hlava a pata nechybí. A některé jdou přímo proti Octavii.

Tím asi nejzajímavějším za posledních několik let je Changan UNI-V, o kterém se nezmiňujeme poprvé. Tento vůz je skutečně moderní čínskou obdobou Octavie, je to dokonce i liftback, navíc docela sympaticky střižený zvenčí i uvnitř. Má spoustu výbavy a pod kapotou motory 1,5 nebo 2,0 turbo s až 232 koňmi. Auto startuje v Číně na 108 900 CNY (v přepočtu 354 tisíc Kč), dvoulitr je k mání od 129 900 CNY (423 tisíc korun). Není divu, že tohle auto roznáší Octavii na kopytech, prodává se za celý rok 10krát lépe.

Řada UNI od Changanu (spadá do ní více aut včetně dvou SUV) je navíc od začátku koncipována jako luxusně pojatý, technicky nadstandardní vývozní artikl. Cílem tedy je prodávat tento vůz i v zemích Evropy, zatím jsou Changany (obecně, nejen modely UNI) k dispozici v Rusku. To nám dnes z podstaty není příliš blízký trh, důkazem expanze jakékoli čínské značky na západ ale pořád je a právě tam má nyní namířeno i UNI-V.

Značka zatím v Rusku prodává jen crossover UNI-K, podle ruského portálu Kolesa ale už UNI-V získal oficiální homologaci a k dispozici má být začátkem příštího roku. O cenách zatím můžeme jen spekulovat, auto má ale zaručeně startovat pod hranicí 2 613 000 RUB, za které je v Rusku pořád ještě k dispozici nová Škoda Octavia. Pochopitelně s výkonnějším motorem, vyšší výbavou a snad i zajímavějším designem.

Klíčové ale v tuto chvíli je zkraje zmíněné - že teritoria, která Škoda dobrovolně, nesmyslně, jen ve jménu ideologie opouští, jiní s gustem převezmou. Proč to tak musí být, netušíme, ale to podle všeho dnes není schopen vysvětlit ani nikdo ze samotné Škody.


Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 1 - Changan UNI-V 2022 prodeje 01Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 2 - Changan UNI-V 2022 prodeje 02Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 3 - Changan UNI-V 2022 prodeje 03Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 4 - Changan UNI-V 2022 prodeje 04Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 5 - Changan UNI-V 2022 prodeje 05Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 6 - Changan UNI-V 2022 prodeje 06Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 7 - Changan UNI-V 2022 prodeje 07Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 8 - Changan UNI-V 2022 prodeje 08Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 9 - Changan UNI-V 2022 prodeje 09Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 10 - Changan UNI-V 2022 prodeje 10Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 11 - Changan UNI-V 2022 prodeje 11Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 12 - Changan UNI-V 2022 prodeje 12Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 13 - Changan UNI-V 2022 prodeje 13Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 14 - Changan UNI-V 2022 prodeje 14Asi nejzajímavější čínský soupeř Octavie už má první evropskou homologaci. S jeho cenami Škodu rozdrtí - 15 - Changan UNI-V 2022 prodeje 15
Changan UNI-V v Číně prodejně drtí Škodu Octavia. A nyní vstupuje na další trh, kde si s ní snadno poradí už proto, že z něj škodovka postupně mizí. Na trhy EU může vtrhnout snadno, sama česká značka jí zametá cestičku. Foto: Changan

Zdroje: Kolesa, Changan

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše