Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech
19.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Britský konstruktér Lee Noble tentokrát zakotvil v polské Arrineře, s jejímž modelem Venocara prý pokoří i McLaren F1. Jak toho chce dosáhnout?
Noble se tentokrát vydal do míst vskutku neobvyklých, když se stal akcionářem polsko-britského joint venture Arrinera Automotive S.A. se sídlem ve Varšavě. Kdyby zůstal pouhým držitelem cenných papírů, při jeho zkušenostech by to mohlo být bráno jako neomluvitelné plýtvání talentem. I proto lze docela věřit prozatím nepotvrzeným zprávám, že šasi tohoto vozu navrhl právě autor modelů Noble M600 nebo Ultima, která později pomohla vývojářům McLarenu F1.
Základ Arrinery Venocara spočívá v rámu vyrobeném z vysokopevnostních ocelových trubek o různém průměru a doplněném hliníkovým zavěšením. Karoserie je kompletně postavena z karbonových a kevlarových kompozitů, což pomohlo udržet hmotnost na hranici 1,3 tuny. Člověk asi nemusí být génius, aby podle siluety, některých detailů a způsobu otevírání dveří pochopil, u které italské značky se designér Pavlo Burkatskyy nechal inspirovat.
Ani technika není zcela původní, ale to by snad příznivcům amerického small blocku nemělo vadit. První polský supersport dostal uprostřed umístěnou pohonnou jednotku ze Chevroletu Corvette ZR1. Jde tedy o vidlicový osmiválec LS9 mající základ v motoru LS3. Objem činí 6,2 litru a o adekvátní doping spalovacích komor vzduchem (chlazeným v mezichladičích Behr) se stará rootsův kompresor značky Eaton, typ TVS R2300.
Agregát vyprodukuje maximální výkon 647 koní při 6 500 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 819 newtonmetrů při 3 800 ot./min. Dynamika Arrinery je díky tomu více než impozantní. S pomocí šestistupňové manuální převodovky Graziano přenášející výkon na zadní kola akceleruje na stovku za 3,2 s, na dvojnásobnou rychlost potřebuje neuvěřitelných 8,9 s a 300 km/h by Venocara měla zvládnout do půl minuty. Pokud si to neumíte představit bez přímého srovnání, tak vězte, že na 200 km/h potřebuje McLaren F1 a Porsche 997 GT2 RS 9,4 s a Ferrari Enzo nebo Koenigsegg CCR 9,5 s.
Pokud přitom hrozí, že se vnitřnosti posádky omlátí o pánev a páteř, při zpomalení hrozí stejný extrém jen s opačným vektorem. Venocara dostala karbon-keramické kotouče o průměru 380 mm vpředu doplněné šestipístkovými třmeny a 350 mm a čtyřpístkové třmeny vzadu. Proto třeba zvládne z 0 na 200 a zpátky na nulu jen za 14,3 vteřiny, což je čas plně srovnatelný opět s Ferrari Enzo.
S Arrinerou se majitel zřejmě nebude muset stydět nejen při jízdě v přímém směru (maximálka činí 340 km/h a čtvrt míle zdolá za 11 sekund), ale ani v zatáčkách. Polská firma tvrdí, že v obloucích naměřili dostředivou sílu 1,3 g. To bude zásluha nejen slušně navrženého tvaru karoserie, ale též kompletního zadeklování podlahy a difuzoru, protože žádné křídlo na zádi nenajdete.
Protože s Arrinerou zatím nemá nikdo praktické zkušenosti, jedinou zárukou famózních udávaných parametrů je jméno Lee Nobleho. I o něm ale člověk jaksi začne pochybovat, když se podívá na cenovku. Venocara i se svými nadpozemskými výkony by měla být k mání za cirka 2,5 milionu korun a to firma nabízí kůží čalouněný interiér kombinovaný s karbonovými panely, trochu nechutný tuningový volant nebo infračervenou kameru detekující chodce.
Současný prototyp o rozměrech 4 450 x 2 056 x 1 190 x 2 695 mm (délka, šířka, výška a rozvor) by měl být připraven pro sériovou výrobu během dvanácti měsíců, ale tím práce Arrinera Automotive nekončí. Polská firma již prozradila, že dalším v pořadí bude jedno nebo dvoumístný roadster o hmotnosti kolem půl tuny s výkonem 200 až 300 koní a cenou asi 1,7 milionu.




















Arrinera má zcela neskromně spadeno na ty nejlepší supersporty včetně McLarenu F1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
VW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 3 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 4 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 6 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 7 hodinamiNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva