Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech
19.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Britský konstruktér Lee Noble tentokrát zakotvil v polské Arrineře, s jejímž modelem Venocara prý pokoří i McLaren F1. Jak toho chce dosáhnout?
Noble se tentokrát vydal do míst vskutku neobvyklých, když se stal akcionářem polsko-britského joint venture Arrinera Automotive S.A. se sídlem ve Varšavě. Kdyby zůstal pouhým držitelem cenných papírů, při jeho zkušenostech by to mohlo být bráno jako neomluvitelné plýtvání talentem. I proto lze docela věřit prozatím nepotvrzeným zprávám, že šasi tohoto vozu navrhl právě autor modelů Noble M600 nebo Ultima, která později pomohla vývojářům McLarenu F1.
Základ Arrinery Venocara spočívá v rámu vyrobeném z vysokopevnostních ocelových trubek o různém průměru a doplněném hliníkovým zavěšením. Karoserie je kompletně postavena z karbonových a kevlarových kompozitů, což pomohlo udržet hmotnost na hranici 1,3 tuny. Člověk asi nemusí být génius, aby podle siluety, některých detailů a způsobu otevírání dveří pochopil, u které italské značky se designér Pavlo Burkatskyy nechal inspirovat.
Ani technika není zcela původní, ale to by snad příznivcům amerického small blocku nemělo vadit. První polský supersport dostal uprostřed umístěnou pohonnou jednotku ze Chevroletu Corvette ZR1. Jde tedy o vidlicový osmiválec LS9 mající základ v motoru LS3. Objem činí 6,2 litru a o adekvátní doping spalovacích komor vzduchem (chlazeným v mezichladičích Behr) se stará rootsův kompresor značky Eaton, typ TVS R2300.
Agregát vyprodukuje maximální výkon 647 koní při 6 500 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 819 newtonmetrů při 3 800 ot./min. Dynamika Arrinery je díky tomu více než impozantní. S pomocí šestistupňové manuální převodovky Graziano přenášející výkon na zadní kola akceleruje na stovku za 3,2 s, na dvojnásobnou rychlost potřebuje neuvěřitelných 8,9 s a 300 km/h by Venocara měla zvládnout do půl minuty. Pokud si to neumíte představit bez přímého srovnání, tak vězte, že na 200 km/h potřebuje McLaren F1 a Porsche 997 GT2 RS 9,4 s a Ferrari Enzo nebo Koenigsegg CCR 9,5 s.
Pokud přitom hrozí, že se vnitřnosti posádky omlátí o pánev a páteř, při zpomalení hrozí stejný extrém jen s opačným vektorem. Venocara dostala karbon-keramické kotouče o průměru 380 mm vpředu doplněné šestipístkovými třmeny a 350 mm a čtyřpístkové třmeny vzadu. Proto třeba zvládne z 0 na 200 a zpátky na nulu jen za 14,3 vteřiny, což je čas plně srovnatelný opět s Ferrari Enzo.
S Arrinerou se majitel zřejmě nebude muset stydět nejen při jízdě v přímém směru (maximálka činí 340 km/h a čtvrt míle zdolá za 11 sekund), ale ani v zatáčkách. Polská firma tvrdí, že v obloucích naměřili dostředivou sílu 1,3 g. To bude zásluha nejen slušně navrženého tvaru karoserie, ale též kompletního zadeklování podlahy a difuzoru, protože žádné křídlo na zádi nenajdete.
Protože s Arrinerou zatím nemá nikdo praktické zkušenosti, jedinou zárukou famózních udávaných parametrů je jméno Lee Nobleho. I o něm ale člověk jaksi začne pochybovat, když se podívá na cenovku. Venocara i se svými nadpozemskými výkony by měla být k mání za cirka 2,5 milionu korun a to firma nabízí kůží čalouněný interiér kombinovaný s karbonovými panely, trochu nechutný tuningový volant nebo infračervenou kameru detekující chodce.
Současný prototyp o rozměrech 4 450 x 2 056 x 1 190 x 2 695 mm (délka, šířka, výška a rozvor) by měl být připraven pro sériovou výrobu během dvanácti měsíců, ale tím práce Arrinera Automotive nekončí. Polská firma již prozradila, že dalším v pořadí bude jedno nebo dvoumístný roadster o hmotnosti kolem půl tuny s výkonem 200 až 300 koní a cenou asi 1,7 milionu.
Arrinera má zcela neskromně spadeno na ty nejlepší supersporty včetně McLarenu F1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 10 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva