Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech

Britský konstruktér Lee Noble tentokrát zakotvil v polské Arrineře, s jejímž modelem Venocara prý pokoří i McLaren F1. Jak toho chce dosáhnout?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech

19.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Britský konstruktér Lee Noble tentokrát zakotvil v polské Arrineře, s jejímž modelem Venocara prý pokoří i McLaren F1. Jak toho chce dosáhnout?

Noble se tentokrát vydal do míst vskutku neobvyklých, když se stal akcionářem polsko-britského joint venture Arrinera Automotive S.A. se sídlem ve Varšavě. Kdyby zůstal pouhým držitelem cenných papírů, při jeho zkušenostech by to mohlo být bráno jako neomluvitelné plýtvání talentem. I proto lze docela věřit prozatím nepotvrzeným zprávám, že šasi tohoto vozu navrhl právě autor modelů Noble M600 nebo Ultima, která později pomohla vývojářům McLarenu F1.

Základ Arrinery Venocara spočívá v rámu vyrobeném z vysokopevnostních ocelových trubek o různém průměru a doplněném hliníkovým zavěšením. Karoserie je kompletně postavena z karbonových a kevlarových kompozitů, což pomohlo udržet hmotnost na hranici 1,3 tuny. Člověk asi nemusí být génius, aby podle siluety, některých detailů a způsobu otevírání dveří pochopil, u které italské značky se designér Pavlo Burkatskyy nechal inspirovat.

Ani technika není zcela původní, ale to by snad příznivcům amerického small blocku nemělo vadit. První polský supersport dostal uprostřed umístěnou pohonnou jednotku ze Chevroletu Corvette ZR1. Jde tedy o vidlicový osmiválec LS9 mající základ v motoru LS3. Objem činí 6,2 litru a o adekvátní doping spalovacích komor vzduchem (chlazeným v mezichladičích Behr) se stará rootsův kompresor značky Eaton, typ TVS R2300.

Agregát vyprodukuje maximální výkon 647 koní při 6 500 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 819 newtonmetrů při 3 800 ot./min. Dynamika Arrinery je díky tomu více než impozantní. S pomocí šestistupňové manuální převodovky Graziano přenášející výkon na zadní kola akceleruje na stovku za 3,2 s, na dvojnásobnou rychlost potřebuje neuvěřitelných 8,9 s a 300 km/h by Venocara měla zvládnout do půl minuty. Pokud si to neumíte představit bez přímého srovnání, tak vězte, že na 200 km/h potřebuje McLaren F1 a Porsche 997 GT2 RS 9,4 s a Ferrari Enzo nebo Koenigsegg CCR 9,5 s.

Pokud přitom hrozí, že se vnitřnosti posádky omlátí o pánev a páteř, při zpomalení hrozí stejný extrém jen s opačným vektorem. Venocara dostala karbon-keramické kotouče o průměru 380 mm vpředu doplněné šestipístkovými třmeny a 350 mm a čtyřpístkové třmeny vzadu. Proto třeba zvládne z 0 na 200 a zpátky na nulu jen za 14,3 vteřiny, což je čas plně srovnatelný opět s Ferrari Enzo.

S Arrinerou se majitel zřejmě nebude muset stydět nejen při jízdě v přímém směru (maximálka činí 340 km/h a čtvrt míle zdolá za 11 sekund), ale ani v zatáčkách. Polská firma tvrdí, že v obloucích naměřili dostředivou sílu 1,3 g. To bude zásluha nejen slušně navrženého tvaru karoserie, ale též kompletního zadeklování podlahy a difuzoru, protože žádné křídlo na zádi nenajdete.

Protože s Arrinerou zatím nemá nikdo praktické zkušenosti, jedinou zárukou famózních udávaných parametrů je jméno Lee Nobleho. I o něm ale člověk jaksi začne pochybovat, když se podívá na cenovku. Venocara i se svými nadpozemskými výkony by měla být k mání za cirka 2,5 milionu korun a to firma nabízí kůží čalouněný interiér kombinovaný s karbonovými panely, trochu nechutný tuningový volant nebo infračervenou kameru detekující chodce.

Současný prototyp o rozměrech 4 450 x 2 056 x 1 190 x 2 695 mm (délka, šířka, výška a rozvor) by měl být připraven pro sériovou výrobu během dvanácti měsíců, ale tím práce Arrinera Automotive nekončí. Polská firma již prozradila, že dalším v pořadí bude jedno nebo dvoumístný roadster o hmotnosti kolem půl tuny s výkonem 200 až 300 koní a cenou asi 1,7 milionu.


Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 1 - Arrinera Venocara 01Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 2 - Arrinera Venocara 02Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 3 - Arrinera Venocara 03Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 4 - Arrinera Venocara 04Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 5 - Arrinera Venocara 05Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 6 - Arrinera Venocara 06Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 7 - Arrinera Venocara 07Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 8 - Arrinera Venocara 08Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 9 - Arrinera Venocara 09Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 10 - Arrinera Venocara 11Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 11 - Arrinera Venocara 12Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 12 - Arrinera Venocara 13Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 13 - Arrinera Venocara 14Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 14 - Arrinera Venocara 15Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 15 - Arrinera Venocara 16Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 16 - Arrinera Venocara 17Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 17 - Arrinera Venocara 18Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 18 - Arrinera Venocara 19Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 19 - Arrinera Venocara 20Arrinera Venocara: polské Lamborghini v detailech - 20 - Arrinera Venocara 21
Arrinera má zcela neskromně spadeno na ty nejlepší supersporty včetně McLarenu F1

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.