Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Aral přišel s řešením, které strká do kapsy celou dnešní elektromobilitu, nevšímá si ho skoro nikdo
28.11.2022 | Petr Prokopec
Nevyžaduje příliš bujnou fantazii, aby si člověk domyslel, že nejbližší budoucnost bateriových aut nevypadá zrovna optimisticky, zvláště pak ve světle německých reálií. Životnímu prostředí přitom mohou více pomoci spalovací vozy, stačí jen změnit palivo.
V pátek 11. března 2011 došlo v oblastí japonského Tohóku k velmi silnému zemětřesení, které ostrov Honšú posunulo o 2,4 metru a zemskou osu o přibližně 16 centimetrů. Snad více než co jiného však následný světový vývoj ovlivnila vlna tsunami, která zasáhla pobřeží prefektury Fukušima. Zaplavena totiž byla i místní jaderná elektrárna, při které došlo na zasažení reaktoru a na únik radioaktivity. Evakuováno tak muselo být 150 tisíc lidí a kolem elektrárny byla zřízena 30kilometrová bezpečnostní zóna.
Z následných šetření vyplynulo, že vypnutí reaktorů po nehodě spolu s chybami během evakuace nejspíše vedlo k většímu počtu úmrtí než samotná havárie elektrárny. To se však již psal rok 2019 a některé země viděly v jaderné energetice hrozbu, se kterou je třeba skoncovat. Mezi ty nejhlasitější přitom patřilo Německo, jenž ohlásilo jejich odpojení do roku 2022. Naši sousedé přitom v té době již propagovali elektromobilitu, jejíž masové rozšíření bylo spojeno s dodávkami levného plynu z Ruska.
Jak ale dnes víc snad každý, vše ruské je dnes v neoblibě, a tak se i Evropa rozhodla stůj co stůj zbavit dodávek ruského plyny. Něco takového Němci s ohledem na výše zmíněné neuvítali zrovna s nadšením, nakonec proto bylo rozhodnuto, že poslední tři zbývající jaderné elektrárny nebudou odpojeny do konce letošního roku, ale zůstanou v provozu jako rezerva.
Pokud ovšem v tuto chvíli jásáte, že se do Německa vrátit zdravý rozum, musíme vás bohužel zarazit. Jakkoli totiž ministr financí Christian Lindner požadoval, aby všechna tři zařízení zůstala v chodu minimálně do roku 2024, spolková vláda kancléře Olafa Scholze nakonec schválila jejich odstavení k 15. dubnu příštího roku. To sice bude konec topné sezóny a počítat lze s vyšším zastoupením obnovitelných zdrojů, během zhruba 6 měsíců ale ani Němci zázraky nevykouzlí.
Našim sousedům se tak příští rok na podzim rýsují hned tři možnosti, z nichž první povede k prodloužení chodu jaderných elektráren. Druhá by se týkala vyšší produkce plynových elektráren, plyn dovážený odkudkoli je nicméně zásadně dražší než ten ruský. Současné ceny by tak vlastně ještě byly čajíčkem. Proto vlastně asi nejvíce reálná je třetí možnost, jíž je vyšší zapojení uhelných elektráren. I s těmi sice Němci a Evropa chtějí končit, jenže kde není náhrady, tam nelze vypínat. I když...
Souběžně s tím dochází ke stále vyššímu tlaku na elektrifikaci dopravy. Ten ovšem ve světle výše zmíněnému ani nemůže vést k ponížení emisí, realitou se stane spíše opak. I proto se stále více začíná mluvit o alternativách zelené ideologie, zvláště pak o syntetickém palivu. Aral přitom aktuálně začal v Německu testovat hned dva druhy, a sice Futura Super 95 a Futura Diesel. Dle společnosti přitom oba zahrnují přinejmenším 30procentní podíl složky z nefosilních zdrojů.
Aral tak uvádí, že vůz spalující toto palivo vyprodukuje o zhruba 25 procent méně emisí CO2, než by tomu bylo u ropných produktů. To zejména ekologickým aktivistům bude znít jako malá porce, nicméně je třeba si uvědomit, že takové palivo může používat ihned existující flotila 48 milionů aut v Německu. Vedle toho je pár set tisíc elektromobilů naprostý zlomek, jenž, jak jsme si řekli výše, ve finále může být ještě škodlivým prvkem, nikoliv tím spásným, protože na vzduch tato auta nejezdí a jezdit nebudou.
Zejména v Německu se nicméně elektrická lobby vyjadřuje výrazně proti podobný palivům, ty tak nemají výraznější podporu ani politiků, ani médií. Zákonodárci tak zas jen dokládají, že o přírodu jim nejde ani v nejmenším - jimi zvolená cesta ovšem nepovede pouze ke zhoršení životního prostředí, ale rovněž ke zhoršení ekonomiky. To však zmiňujeme pravidelně, zdravý rozum se ale bohužel k moci dosud nevrátil.

Aral začíná v Německu s pilotním prodejem paliva Futura Super 95 a Futura Diesel, jenž dokáže snížit emise CO2 existujících spalovacích aut o 25 procent. Jde i potenciálně velkou věc, nevšímá si jí ale skoro nikdo. Foto: Aral
Zdroj: Aral
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejčtenější články
Český svaz autoprůmyslu si dovolil kritizovat vnucování nechtěných aut, připomíná to Kocábovu diverzi v živém vysílání v létě 1989
29.3.2025Někdo najel s elektrickým Hyundai 666 tisíc km za pár let. Na jednu baterii to ale nedal, cena náhrady hatí vše
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025VW začal konečně znovu nabízet auta, po kterých lidé touží, vytáhnout je ale musel z muzea
29.3.2025Dobíjecí Volva hoří i v Evropě. Automobilka vyzve k okamžitému zastavení dobíjení řádově větší počet majitelů
29.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva