Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 | Petr Prokopec
Že by se omezený zájem projevil tak rychle po premiéře? Je to docela dobře možné, neboť jsme očekávali, že pouze elektrické provedení vydrží v prodeji aspoň měsíce. Nebude tomu tak.
Z nové Lancie Ypsilon odvaření opravdu nejsme. A rozhodně nejsme sami, neboť italský hatchback dostal do vínku vskutku rozporuplný vzhled. Oko dráždící jsou hlavně čelní partie, které působí, jako by na nic pracovalo pár desítek lidí, z nichž každý měl právo prosadit si alespoň jeden detail do výroby. V důsledku toho zde ovšem máme ještě horší dort, než jaký upekl pejsek s pomocí kočičky. Navíc s náplní, která je též kontroverzní - pohon mělo totiž dosud na starosti jen elektrické ústrojí.
Sám bateriový pohon tedy u takového auta nutně problematický není, když se ale zadíváte na parametry italské novinky, plesat nadšením budete jen stěží, zvláště pak v kontextu s cenou. Ta u úvodní edice Ypsilon Edizione Limitata Cassina, na které Lancia spolupracovala s italským výrobcem luxusního nábytku, vyšplhala na 40 tisíc Eur (cca 1 011 000 Kč). Už proto není reálně, že by se z tohoto vozu stal hit, zvlášť když za víc jak milion dostáváte baterie o kapacitě jen 51 kWh. To je ekvivalent asi 13litrové nádrže na naftu se vším, co z toho vyplývá - ujet s tímhle autem v praxi přes 300 km na jedno nabití bude náročné.
Přesto jsme čekali, že Lancia u nabízení jen tohoto provedení chvíli setrvá, ale nestalo se. Lidé z automobilky si zřejmě problematičnost výše zmíněného rychle uvědomili a pouhý měsíc po premiéře čistě elektrického provedení posílají do prodeje také daleko smysluplnější spalovací variantu pouze s drobnou elektrickou výpomocí. Tedy mild-hybrid podobný tomu, který je k dispozici pro dosluhující model stejného jména.
Nová verze se po stránce vzhledové liší jen minimálně, vpředu totiž přibyly otvory zásobující vzduchem chladič, zatímco dozadu se nastěhovala koncovka výfuku. Ve srovnání s elektromobilem jsou čelní partie ještě kontroverznější, na druhou stranu to podstatné se skrývá za nimi. Lancia totiž spárovala 1,2litrový tříválec se 48voltovým mild-hybridním systémem a šestistupňovým automatem. Výsledkem je pak 100 koní mířících dopředu.
Oproti elektromobilu (156 koní) tu máme citelný pokles výkonu, a tak nepřekvapí, že zrychlení z klidu na stovku zabere 9,3 sekundy. Nejvyšší rychlost pak činí 190 km/h, zatímco u elektromobilu raději ani nebyla zmíněna. Klíčovými parametry jsou však objem palivové nádrže a spotřeba, přičemž v prvním případě tu máme 44 litrů, ve druhém pak 4,6 l/100 km. Teoretický dojezd se tak blíží tisícovce kilometrů, elektromobil je tak překonán dvakrát několikanásobně.
Protože navíc hybridní verze váží o podstatných 300 kilo méně, dá se předpokládat, že k udávanému číslu se přiblíží mnohem pravděpodobněji. Hlavně je ovšem o několik úrovní levnější, ve stejné limitované edici totiž startuje na 28 000 Eur (asi 708 tisíc Kč). I to je daleko více, než kolik bylo třeba zaplatit za dosluhující provedení, pořád je to ale o stovky tisíc levnější vůz. Jak moc to zláká klientelu, je v tuto chvíli ve hvězdách, na vítězství elektrické verze v prodejních statistikách bychom si ale nevsadili ani haléř.










Hybridní Ypsilon se oproti tomu elektrickému liší hlavně vzduchovými otvory na přídi a koncovkou výfuku vzadu. Obojí koresponduje s odlišným pohonem. Ve výsledku ale dostáváte prakticky stejné auto s násobně lepší použitelností za výrazně nižší cenu. Foto: Lancia
Zdroj: Lancia
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nejčtenější články
Němečtí vědci varují vedení země před elektrifikací všeho, přináší i problém, který dosud všichni ignorovali
24.3.2025Jeremy Clarkson se vysmál Tesle kvůli jejím současným problémům. Ještě víc se ale směje těm, kteří její auta kupovali a už nekupují
24.3.2025První automobilka, kterou přivedl ke krachu Henrik Fisker, ukázala nový sexy sporťák. Vrací se s ním ke spalovacím motorům
24.3.2025Jeden z největších držáků mezi moderními auty je jako nový dost drahý, sotva využitá ojetina může být vaše za třetinu
24.3.2025Designér ikonického McLarenu F1 strhal vzhled moderních aut, jsou prý autentická jako elektrické krby
25.3.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.23. 17:13 - pavproch
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07
- Detektory policejních radarů 04.23. 12:48 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.23. 12:33 - řidičBOB
- IT poradna 04.23. 10:53 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.22. 21:53 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.22. 19:55 - Kavis
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch