Americký stát končí s nařizováním elektromobilů. Guvernér rozhodl, že lidé mají právo vybrat si auto podle svého

„Virginie znovu vyhlašuje nezávislost - tentokrát na povinnosti zavádět elektromobily, se kterou přišli námi nezvolení lídři nacházející se takřka pět tisíc kilometrů daleko,” říká guvernér. Dokazuje tím, že podobná nařízení mohou být nejen zaváděna.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Americký stát končí s nařizováním elektromobilů. Guvernér rozhodl, že lidé mají právo vybrat si auto podle svého

13.6.2024 | Petr Prokopec

Americký stát končí s nařizováním elektromobilů. Guvernér rozhodl, že lidé mají právo vybrat si auto podle svého

/

Foto: Jeep

„Virginie znovu vyhlašuje nezávislost - tentokrát na povinnosti zavádět elektromobily, se kterou přišli námi nezvolení lídři nacházející se takřka pět tisíc kilometrů daleko,” říká guvernér. Dokazuje tím, že podobná nařízení mohou být nejen zaváděna.

Posledních pár týdnů jsem kamarádovi pomáhal s výběrem nového rodinného vozu. Protože často cestuje do Německa, bylo klíčové, aby auto vyhovovalo tamním náladám. Diesel tak musel ze hry hned na začátku a volilo se mezi elektrickým, popř. hybridním pohonem. Nakonec padla volba na Mitsubishi Outlander PHEV, což mi kamarád oznamoval s úsměvem na rtech. Mimo jiné i proto, že značka počínající písmeny „EL“ jej opravňuje k bezplatnému parkování ve vyhrazených zónách. Tuto radost jsem mu naneštěstí hned pokazil oznámením, že s tímto benefitem Praha na konci letošního roku končí.

Jde o jeden z posledních střípků, po jejichž seskládání alternativní pohon přijde o další z podpor. Pražský magistrát totiž konec zvýhodnění mimo jiné zdůvodnil tím, že elektromobilů a hybridů je již tak moc, že tímto způsobem již není třeba lidi k „zelené technologii“ lákat. Při místních prodejích těchto aut nám to přijde úsměvné, ale to nakonec není důležité. Spíš je i z toho zřejmé, že začíná lámat chleba, a tak zatímco dosud vlastníci elektrifikovaných aut pouze brali, nyní budou muset začít také dávat.

Řada států totiž již oznámila, že v důsledku přesednutí značné části motoristů ze spalovacích aut do elektrických se vládní kasy vyprázdnily. A protože majitele benzinových či dieselových vozů už nelze dost dobře zatěžovat dalšími umělými daněmi a poplatky, začnou být kasírováni i majitelé elektromobilů např. skrze najeté kilometry, za které budou muset státu odvést specifické daně. Končí také mnohá další zvýhodnění, navíc začínají být uvalována cla na levnější čínská elektrická auta, což nepovede k ničemu jinému než k dalšímu zdražování.

Nejde ale pouze o to, že za elektromobilitu se začíná platit. Mnozí politici totiž konečně pochopili, že tudy cesta nevede, a proto začínají přehodnocovat dřívější kroky vedoucí k přímému či nepřímému nařizování elektrických aut. Nejnověji se proti tomu jasně vymezil americký stát Virginie, jehož guvernér Glenn Youngkin podle agentury AP oznámil, že již dále nebude následovat směr udávaný Kalifornií, který Virginie dříve přijala za svůj. Kalifornie má totiž právo určovat si své emisní limity nezávisle na federálních pravidlech a elektromobilitu v nemalé míře nejen podporuje, ale postupně i nařizuje.

Youngkin nicméně za podpory republikánského senátora Ryana McDougla oznámil, že lidé mají právo si koupit jakékoli auto, jaké budou chtít, a že vynucování bateriového pohonu politiky je „principiálně špatné”. „Virginie znovu vyhlašuje nezávislost - tentokrát na povinnosti zavádět elektromobily, se kterou přišli námi nezvolení lídři nacházející se takřka pět tisíc kilometrů daleko,” uvedl Youngkin. Tím se jasně vymezil proti regulacím zavedeným kalifornskou komisí pro vzdušné zdroje s tím, že od 1. ledna 2025 pojede Virginie podle federálních pravidel.

Tento krok nepřekvapivě rozlítil demokratické politiky, kteří si možná skutečně myslí, že pár prodaných elektromobilů vykompenzuje pár nových uhelných továren v Číně. „Zdá se, že si myslí, že je mocnější než Vladimír Putin,“ nebral si servítky Scott Surovell. A dodal, že „guvernér porušuje zákon“. Podobného názoru jsou pak i další stoupenci elektrického pohonu. Co přesně je ale na Youngkinově rozhodnutí konkrétně ilegálního, nikdo neupřesnil.

Generální prokurátor státu Virginie Jason Miyares je totiž na guvernérově straně. „Nařízení, jaká zavádí Kalifornie, jsou nedosažitelná a mimo realitu. Díky bohu nejsme zákonem vázáni k jejich následování. Kalifornie nekontroluje, jaká auta si lidé ve Virginii koupí, a myšlenky na to, že automobiloví výrobci budou čelit pokutám v mnohamilionových výších, místo aby jednoduše umožnili našim občanům si vybrat auto dle svobodné vůle, jsou zcela absurdní,“ řekl k věci.

Tedy už i americká jednota je v tomto ohledu výrazně narušena, ostatně k následování kalifornských standardů se dosud přihlásilo jen 17 států USA. A teď bude o jeden míň. Virginie tak ukazuje, že existuje i cesta opačným směrem. Zda to bude pro další příklad hodný následování, ukáže jen čas.


Americký stát končí s nařizováním elektromobilů. Guvernér rozhodl, že lidé mají právo vybrat si auto podle svého - 1 - Jeep Avenger 2023 12 Turbo spalovaci motor dalsi trhy 01Americký stát končí s nařizováním elektromobilů. Guvernér rozhodl, že lidé mají právo vybrat si auto podle svého - 2 - Jeep Avenger 2023 12 Turbo spalovaci motor dalsi trhy 02Americký stát končí s nařizováním elektromobilů. Guvernér rozhodl, že lidé mají právo vybrat si auto podle svého - 3 - Jeep Avenger 2023 12 Turbo spalovaci motor dalsi trhy 03Americký stát končí s nařizováním elektromobilů. Guvernér rozhodl, že lidé mají právo vybrat si auto podle svého - 4 - Jeep Avenger 2023 12 Turbo spalovaci motor dalsi trhy 04Americký stát končí s nařizováním elektromobilů. Guvernér rozhodl, že lidé mají právo vybrat si auto podle svého - 5 - Jeep Avenger 2023 12 Turbo spalovaci motor dalsi trhy 05Americký stát končí s nařizováním elektromobilů. Guvernér rozhodl, že lidé mají právo vybrat si auto podle svého - 6 - Jeep Avenger 2023 12 Turbo spalovaci motor dalsi trhy 06
Takový Avenger je další ukázkou toho, kterak mohou veškeré plány spojené s elektromobilitou skončit v troskách. Původně totiž toto SUV mělo dorazit jen s bateriovým pohonem. Nakonec však muselo přijít i to spalovací, které nyní elektrickou verzi prodejně násobně překonává. Lidem z Virginie to sice může být jedno, neboť daný model se v USA vůbec nenabízí, totéž se ale děje i v případě jiných modelů, které původně měly dostat jen elektrický pohon. Foto: Jeep

Zdroj: AP

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše