Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Alfa Romeo odhalila tajemství výroby 895kilového sporťáku 4C
12.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Italové jsou posedlí karbonem, je z něj čtvrtina vozu. V kombinaci s výkonem 240 koní tak 4C zrychlí na stovku rychleji než Cayman.
Příchod Alfy Romeo 4C do světových showroomů je již pomalu za dveřmi, díky čemuž asi nepřekvapí, že Italové již pomalu začínají rozbíhat výrobu. Ta bude probíhat v továrně Maserati v Modeně, kde se dříve montovala i limitovaná edice supersportu 8C Competizione. Toto spojení přitom není náhodné, neboť k malému kupé se Alfa Romeo staví naprosto stejně jako třeba takový McLaren k modelu MP4-12C. Každý vyrobený exemplář tak projde finální čtyřicetikilometrovou testovací jízdou, během které je na reálné vozovce ověřena funkčnost všech komponentů. Teprve poté může být model 4C znovu naleštěn a předán zákazníkovi.
Finální testování ovšem není jedinou výjimečnou činností, která výrobu italského dvoumístného kupé provází. Prakticky v každém aspektu je totiž patrná posedlost Alfy nízkou hmotností - 4C váží jen 895 kg, což z něj dělá jeden z nejlehčích produkčních vozů na světě. Poměr výkonu a hmotnosti se tak dostal na pouhých 3,73 kg na koně, čímž se vysvětluje konkurenceschopnost vůči potentnějším soupeřům. Navzdory výkonu 240 koní a motoru s objemem pouhých 1,8 litru totiž Alfa 4C pokoří ve zrychlení na stovku Porsche Cayman S (4,5 s versus 4,7 sekundy s paketem Sport Chrono).
Zmíněná hmotnost je samozřejmě hmotností suchou. I po dotankování všech provozních kapalin by ale Alfa Romeo měla mít jednu tunu jen v dohledu, což je výjimečně nízký údaj. Dosaženo ho přitom bylo pomocí hliníku, karbonu a speciálního kompozitu nazvaného Sheet Moulding Compound (SMC), který je o 20 procent lehčí než srovnatelná ocel. Zároveň je přitom odolný vůči korozi a dobře slouží i jako tlumící materiál. Alfě se tak speciální karoserií z SMC povedlo „zabít hned tři mouchy jednou ranou“.
Zřejmě nejpůsobivější je ale rozsáhlé použití karbonu, který tvoří 25 procent celkové hmotnosti vozu. Jak vám totiž přiblíží video, povedlo se italské značce dostat technologii „před-předení“, která je používána na stavbu monopostů Formule 1, na takovou úroveň hromadné výroby, že ročně může vzniknout více než tisíc exemplářů při relativně nízké ceně. Proto ostatně Alfa Romeo počítá s tím, že maximální produkce bude moci během 12 měsíců dosáhnout klidně i 3 500 vozů.
Karbon přitom nepřispívá pouze k nižší hmotnosti (z něj vyrobený monokok váží pouhých 65 kg) a větší tuhosti karoserie, ale také k menší komplexnosti samotného vozu. Třeba takový klasický dveřní sloupek je vyroben až z 6 různých materiálů, pokud jeho základem je ocel. Při využití karbonu však postačí jednodílný výlisek a je hotovo. Tato část je pak navíc spojena v jeden celek se zmíněným monokokem, díky čemuž 4C nabídne mimořádnou tuhost.
Uhlíková vlákna ale nejsou jediným způsobem, jak Italové snižují hmotnost. Díky použití hliníku na brzdách odpadly v každém rohu 2 kilogramy neodpružené hmotnosti, samotná skla vozu jsou o 10 procent tenčí než u běžných automobilů a blatníky a nárazníky pocházejí ze vstřikovaného polyuretanu PUR-RIM, který oproti oceli redukuje hmotnost o dalších 20 procent. Zároveň je přitom velmi tvárný, což vysvětluje i působivý vzhled.
První evropské dodávky pak začnou již v druhé polovině září, kdy bude dostupná verze Launch Edition v ceně 60 000 Eur (cca 1 560 000 Kč). Prvních tisíc kusů by přitom bude vyhrazeno Starému kontinentu, teprve poté přijde na řadu Amerika (představení proběhne na autosalonu v Los Angeles, prodej bude spojen se Santa Clausem) a následně zbytek světa.






































Alfa Romeo 4C se bude vyrábět v továrně Maserati v Modeně. Nepřekvapí proto technici s trojzubcem na triku, stejně jako finesy používané při produkci těch nejdražších supersportů - třeba finální testovací jízda každého exempláře
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 8 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 2 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 4 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 5 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 7 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- VZKAZY 04.28. 12:11 - Brus
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch