Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
A tak končí naše komedie: Síť nabíječek VW bude omezovat dobíjení na 85 %, aby se u nich nečekalo tak dlouho
9.7.2024 | Petr Miler
Dokážete si představit, že by vám po natankování 85 procent nádrže vytáhla obsluha z auta pistoli z vozu se slovy: „Tak, končíme, teď jdou na řadu další!?” Tohle je teď realita u Electrify America. Komedie to je, ale zcela jistě hořká.
Jakési „karty použitelnosti” jsou pro elektromobily rozdány od začátku velmi nepříznivě. Tahle auta mají baterie s kapacitou odpovídající obvykle zlomku běžné palivové nádrže, a tak se s nimi moc daleko zejména při jakkoli energeticky náročnější jízdě (rychlejší, s častější akcelerací, s větším nákladem, s „rakví” na střeše, za zimy, za tepla...) nedá dojet. K tomu se dlouho nabíjí, znovu obvykle zlomkovou rychlostí ve srovnání s čerpací stanicí, které jsou těmi nabíjecími reálně nenahraditelné. A to se pořád bavíme o ideálních podmínkách.
V reálu do hry stále více vstupují limity elektrické sítě, pokud navíc rozmach elektrických aut bude dál pokračovat, dříve nebo později narazíme na limity samotné výroby elektřiny, neboť množství paliva dnes spotřebovávané auty představuje ekvivalent elektrické energie, která dnes jednoduše neexistuje. Situace se pochopitelně liší místo od místa a někde může být lepší a jinde horší, ideální ale není snad nikde.
Člověk by za tohoto stavu čekal, že se věci mohou dál jen zlepšovat, ale opak je pravdou. I když používat dnes elektrické auto pro určitý způsob využití - a to mluvíme i z vlastní zkušenosti - může být docela horor, situace se leckde dokonce dál zhoršuje. A poslední tisková informace společnosti Electrify America je v tomto ohledu skutečně hořce úsměvná.
Firma, kterou byl koncern Volkswagen povinen zřídit jako součást trestu za své „dieselové prohřešky” v USA, se stala jedním z největších poskytovatelů veřejných nabíječek v zemi. A i když v Americe zájem o elektromobilitu vázne ještě víc než v Evropě, už současný stav stačí k tomu, aby společnost byla nucena dobíjení uměle omezovat ve snaze předejít přetěžování jejích dobíjecích stanic.
Nový program zvaný „Congestion Reduction Pilot”, česky řekněme „Pilotní projekt omezování přetížení” zavádí u vybraných stanic limit maximálního nabití akumulátorů elektrických aut na 85 %. Některé stanice (nejprve v Kalifornii, koho to překvapí) tak zákazníkům od nynějška nedovolí nabít auto nad zmíněnou mez. Jakmile nabíjení dosáhne úrovně 85 %, automaticky skončí a dá vám 10 minut na opuštění stanice. Pokud s autem do té doby neodjedete, budou účtovány poplatky za blokování místa.
Cílem je pochopitelně omezit přetížení vybraných stanic, neboť nabíjení nad 80% hranici je neefektivní, a tedy trvá relativně dlouho. Příznivci elektrických aut jistě namítnou, že nabíjet je na víc není nejen časově efektivní, ale ani prospěšné pro akumulátory, což je fakt, ale na druhou stranu - pokud někam jedete a musíte se pohybovat mezi 10 a 80 procenty, popř. 85 procenty, máte z ekvivalentu cirka 20litrové nádrže nafty u aut s lepšími baterkami najednou litrů jen 14 až 15. To je tak zoufale málo, že to v odlehlých oblastech prostě ani nemusí stačit na dojetí k další stanici a plné dobití je nezbytné. Přesto přichází toto omezení.
Není to navíc tak, že by si šlo připlatit za víc. Electrify America říká, že pokud se pokusíte zahájit nabíjecí relaci s elektromobilem, který má stav nabití vyšší než 85 %, nezačne se nabíjet vůbec. Totéž tedy samozřejmě platí, pokud se pokusíte znovu připojit poté, co se spustí na hranici 85 %. Neexistují výslovně žádné výjimky, pro nikoho.
Je to skutečně konec jedné komedie - hořká tečka na závěr celkově komického příběhu využitelnosti těchto aut. Některé firmy jako by se až snažily elektrická auta co nejvíc zdiskreditovat, VW ale takový záměr jistě nemá. Jen dělá, co může, jen jedná v souladu s technickými limity tohoto řešení. Ty jsou mu dávno známé, přesto se rozhodl jít cestou jeho vnucování všem a trvá na ní. Absurdita non plus ultra, to se jinak nedá nazvat.
Vizualizace dobíjecích stanic Electrify America vypaly vždy grandiózně, realita jejich existence až tak grandiózní není... Foto: Electrify America, tiskové materiály
Zdroj: Electrify America
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nejnovější články
- K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
před 10 hodinami - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
včera - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
včera - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
včera - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva