Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes Benz GLK: Další hvězda terénu
26.6.2008 | Jiří Kaloč | Přidat příspěvek
Čtvrtá terénní akvizice výrobního programu stuttgartské značky vstupuje do segmentu kompaktních luxusních SUV se záměrem zkomplikovat život jejímu jedinému dosavadnímu vládci - BMW X3.
Po představení studie GLK Vision v Detroitu a konceptu hybridní verze tohoto automobilu v Ženevě měla sériová verze nového Mercedesu GLK světovou premiéru na autosalonu v čínském Pekingu. Mercedes se rozhodl při vývoji svého kompaktního SUV pro odlišný styl. Ať se nám to líbí nebo ne, nové GLK vypadá prostě jinak než ostatní SUV. Hranatá čtyřkolka ze Stuttgartu na první pohled možná každého nenadchne, troufám si ale tvrdit, že postupem času může svými nevypočitatelnými křivkami a proporcemi i uhranout. Záměrem designérů ostatně bylo, aby novinka co nejvíc připomínala uznávaného klasika terénního programu Mercedesu - třídu G, i když se spíše jedná o menšího a mladšího bratra třídy M. Proto je charakteristickým poznávacím znakem nového GLK dlouhá přední kapota a na dnešní poměry nezvykle málo zkosené přední sklo.
Jestliže design třídy GLK je velmi osobitý, z hlediska rozměrů si ve Stuttgartu dali záležet, aby se co nejvíc přiblížili svému hlavnímu konkurentu BMW X3. GLK je o 3,7 cm kratší a má o 4 cm kratší rozvor. Odpovídá tomu jak nabídka prostoru pro cestující vpředu i vzadu, tak zavazadlový prostor, který má základní objem 450 litrů, což je o 30 méně než nabízí X3. Paleta motorů je zatím u vozu s třícípou hvězdou skromnější. GLK vyrazí dobývat světové trhy se dvěma turbodiesely a dvěma zážehovými šestiválci. Převodovka je stejně jako u třídy M pouze jedna - sedmistupňová samočinná 7G-Tronic, s možností ruční volby převodových stupňů pádly pod volantem. Na ručně řazené převodovky tedy u tohoto mercedesu také zapomeňte! Základním motorem je jediný čtyřválec v nabídce v podobě turbodieselu 2,2 litru (125 kW - GLK 220 CDI), nad ním bude kultivovaný šestiválec na naftu o objemu 3,0 litru (170 kW - GLK 320 CDI). Ještě výkonnější jsou oba zážehové atmosféricky plněné šestiválce 3,0 litru (175 kW - GLK 280) a 3,5 litru (200 kW - GLK 350). Za zmínku stojí hlavně nový vznětový čtyřválec, který pochází z nové úsporné generace motorů a splňuje emisní normu Euro 5. Proto má také přídomek „Blue Efficiency“.
Pohon všech kol se výrazně neliší od systému 4 Matic, který Mercedes používá ve třídách C a S. Mezinápravový diferenciál rozděluje točivý moment na přední a zadní kola v poměru 45:55, potřebnou svornost zajišťuje lamelová spojka. Na nápravách se pak o potřebnou trakci stará prověřená elektronická regulace prokluzu kol zásahem brzdy. Pro jízdu v terénu má navíc GLK speciální režim, který nastavíte tlačítkem s ikonkou automobilu na nerovném povrchu. Po jeho aktivaci řídící jednotka změní charakteristiku ABS i ESP, když zajistí jeho opožděnou reakci, což zlepší trakci na kluzkém povrchu. Další pomůckou je systém DSR zajišťují kontrolu nad vozidlem při jízdě z prukého srázu pomocí brzdového systému. Narozdíl od konkurence, můžete u mercedesu nastavovat rychlost jízdy s DSR v rozpětí 4-16 km/h. Tohle všechno je součástí tzv. „Off-road“ paketu, který dostanete za příplatek a k němu navíc ochranu spodní části z umělé hmoty Gemtex. I když GLK nedisponuje terénní redukcí, u každé motorizace za něj můžete zavěsit brzděný přívěs do hmotnosti až dvě tuny. Kromě základního modelu, který z pochopitelných důvodů přijde na trh později, můžete volit mezi dvěmi odlišnými verzemi, za které se však již připlácí. První již zmíněná přijíždí na sedmnáctipalcových kolech v různých šířkách pro přední a zadní nápravu vybavena Off-road paketem s černými ochrannými lištami na náraznících. Druhá má přívlastek Sport, a kromě devatenácti nebo dvacetipalcových kol z lehkých slitin a chromovaných ochranných lišt disponuje sportovně laděným podvozkem sníženým o 20 mm. Majitelé tohoto jinak velice efektního provedení se budou muset smířit s poněkud horším komfortem odpružení.
Standardní výbava všech modelů GLK obsahuje audiosystém s CD, rozhraní Bluetooth a mikrofon pro mobilní telefon, pětipalcový barevný displej, tempovat, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, dvojzónovou samočinnou klimatizaci a elektrické nastavení výšky sedadla řidiče i spolujezdce. K tomu samozřejmě existuje ještě sáhodlouhý seznam příplatkových doplňků včetně nejrůznějších druhů potahových materiálů a dekorů dveřních výplní a palubní desky. Za všechny můžeme zmínit adaptabilní bi-xenonové světlomety, které svítí nejen do zatáčky, ale efektivněji nasvítí krajnici podle podmínek na silnici a okamžité rychlosti, panoramatickou skleněnou střechu nebo třeba systém Command, jehož součástí je také navigační systém. Podceněna samozřejmě nebyla ani pasivní bezpečnost. Každý Mercedes GLK disponuje celkem sedmi airbagy, včetně kolenního pro řidiče. Boční airbagy na zadních sedadlech dostanete za příplatek stejně jako systém Pre-safe, který nastaví základní bezpečnostní systémy automobilu ještě před hrozící nehodou.
Mercedes třídy GLK bude sjíždět z výrobních linek domácího závodu v Brémách a na český trh by se měl dostat na podzim, přičemž objednávky budou prodejci třícípé hvězdy přijímat od července. Základní model GLK 220 CDI by měl v Německu stát 40 341 eur, GLK 350 a GLK 320 CDI přijdou shodně na 46 053 eur.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 7 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 9 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 10 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel