Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
3,0 TFSI od Audi: benzinový třílitr s kompresorem
28.6.2008 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Audi potvrdilo dřívější spekulace a oficiálně představilo nový třílitrový motor, přeplňovaný kompresorem. Novinka slibuje zajímavou kombinaci komfortní dynamiky a solidní spotřeby paliva.
Ačkoli Audi při představení své novinky neopomnělo zmínit, že kompresorem přeplňované motory nejsou pro automobilku žádnou novinkou a v jejím portfoliu (tehdy ještě pod značkou Auto Union) figurovaly již v třicátých letech minulého století, je třeba si říci, že v posledních destiletích nebylo spojení Audi a kompresor ani vidu, ani slechu. Pokud se Audi v posledních dekádách vyšvihlo se špičkovým přeplňovaným motorem, mělo stlačení vzduchu na starosti turbodmychadlo. A je jedno, jestli vzpomeneme slavný pětiválec 2,3 z S2, neméně známý šestiválec 2,7 z S4, RS4 a dalších modelů, napříč koncernem Volkswagen zprofanovaný čtyřválec 1,8, nebo ostatně i špičkový osmiválec 4,2, který pracoval pod kapotou předposlední RS6.
Poslední léta ale u Audi patřily atmosférickému plnění. Špičkové verze (S4, RS4, S6, TTS) měly pod kapotou atmosférické šesti- až desetiválce a až nová RS6 či nové TTS dalo vzpomenout na časy turbodmychadel. Kdo by čekal, že poslední novinky obrátí trend směrem k novému rozmachu turb se čtyřmi kruhy ve znaku, mýlil by se, nejžhavější novinku totiž dopuje kompresor.
Překvapení to bude ale pouze pro ty, kteří dění v automobilismu příliš nesledují, o „kompresorových” motorech Audi se šeptá již nějaký čas. Nový motor tak potvrtzuje dřívější spekulace - jmenuje se sice 3,0 TFSI, ale turbo v něm nenajdeme. Kombinuje přímý vstřik paliva do válců s přeplňováním kompresorem, který by měl, na rozdíl od turba, zaručit briskní reakce na plynový pedál, plynulý nárůst výkonu a široký rozsah použitelných otáček. Zveřejněná data o novince naznačují, že realita nebude jiná - šestiválcový vidlicový motor, jehož válce svírají úhel 90°, nabídne při objemu 2 995 cm3 rovných 213 kW (290 koní) výkonu v 5 000 ot., kterým dává vzniknout točivý moment s maximální hodnotou 420 Nm, dostupný v rozmezí od 2 500 do 4 850 ot. Maximum otáček motoru má hodnotu 6 500, samotný kompresor se roztáčí až na 23 000 ot. a motor dopuje s přetlakem až 0,8 baru, což mu dává možnost přidat motoru až celou tunu vzduchu za hodinu. Kompresní poměr má hodnotu 10,5:1, hmotnost agregátu se zastavila na solidních 189 kg.
Velké otazníky visí nad spotřebou, která nebývá silnou stránkou přeplňovaných motorů, tím spíše ne těch, kterým pomáhá dýchat kompresor. Audi však slibuje kombinovanou spotřebu do 10 litrů paliva na 100 km u všech modelů, ve kterých se motor objeví; má se tak stát jak v Audi s příčným, tak podélným uložením motoru.
To naznačuje i v jakých modelech se novinka může objevit. Velkou neznámou to ale není, na spekulace o A6 a nové A4 si stoprocentně můžete vsadil, vzhledem ke zmínce o příčném uložení však lze očekávat použití i v některé ze špičkových verzí menších modelů, které doposavad používaly šestiválec 3,2 s výkonem maximálně 265 koní.


Na použití motoru 3,0 TFSI v nové A4/S4 si můžete vsadit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
včeraČtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nejčtenější články
Šéf VW už si nevidí ani na špičku nosu, jeho slova při prezentaci posledního konceptu nemají s realitou společného ani ň
10.3.2025Trh s ojetými auty v Albánii připomíná Krajní meze. Vytvoří vám iluzi čehokoli, co je schopna pojmout vaše fantazie
10.3.2025Čínské Xiaomi se svými levnými superauty boduje přesně tam, kde Apple selhal. Koupit už se dají i v Evropě
10.3.2025Aukce ukázala, jak krutě málo zbývá v rukou majitelům Tesel původně za 3,2 milionu už po 3 letech, Ferrari by je vyšlo levněji
10.3.2025Od původní Neue Klasse k ošizené vizi budoucnosti: Která generace interiérů BMW je podle vás nejlepší?
10.3.2025
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.09. 21:57 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.09. 13:06 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 04.09. 10:43 - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon
- Mercedes - auto pro masy 04.08. 19:34 - M.Z.