Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
0,9 TCe od Renaultu dostane funkci overboost. 5 koní přidá, válec navíc nikoli
18.5.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jeden z nejrozpačitějších benzinových motorů dneška se dočká vylepšení. Jeho neduhy ale těžko odstraní a atmosférická verze 0,9 SCe je jen podtrhne.
Když jsme předloni testovali nový Renault Clio s jednotkou 0,9 TCe, nemohli jsme výsledek počastovat jinými slovy než „tragický motorový omyl”. Nová pohonná jednotka s přeplňováním, která nahrazuje starší atmosférický motor o objemu 1,2 litru, totiž vsadila na tříválcovou koncepci a šlápla hodně vedle. Na papíře je motor králem zejména díky tomu, že oproti předchůdci zlepšuje výsledky v některých dynamických disciplínách a snižuje spotřebu, v praxi ale zůstává leda u toho prvního. Ani dynamický projev ale není nijak zvlášť přesvědčivý (ostatně, špičkový výkon je o 10 koní nižší, nejvyšší točivý moment poklesl o 10 Nm), uživatelská přívětivost je minimální, charakter motoru bídný, o kultivovanosti či příjemném zvuku nemůže být řeč. A když přijde na spotřebu, nedokáže novinka zaujmout ani zde.
Je to zkrátka typický produkt doby, kdy se jako klíčový faktor sleduje pouze papírová spotřeba paliva a z ní pramenící normované emise CO2, základ nesmlouvavých pokut Evropské unie. Pro automobilky je to faktor tak důležitý, že jen kvůli tomu upozadí při vývoji všechny ostatní, nic složitějšího se v případě Clia nestalo.
Nevíme, jak moc je tento motor pro Renault prodejně úspěšný, ale žádná tragédie to v tomto případě zřejmě nebude. Automobilka jej jako obvykle nenabízí jako alternativu, ale jako jedinou možnost a pokud chcete benzinové Clio s vyšším výkonem, můžete mít 0,9 TCe, nebo nic. Nevíme, kolik lidí se rozhodlo pro „nic” (a to by Renault mělo trápit...), i těch, kteří nakonec zvolili 0,9 TCe, bude dost. Přesto si je automobilka limitů motoru zjevně vědoma a po dvou letech na trhu jej oblaží několika vylepšeními.
Nic zatím není oficiální, obvykle dobře informovaný francouzský L'Automobile ale informuje, že klíčovou novinkou bude doplnění funkce overboost. Ta se - pochopitelně - postará o krátkodobé zvýšení točivého momentu a tedy i výkonu, takže místo současných až 90 koní resp. 135 Nm bude 0,9 TCe alespoň dočasně nabízet až 95 koní a 145 Nm. To nepochybně zahýbá s dynamikou, která by oproti předchozí 1,2 mohla být lepší už ve všech ohledech, konkrétní čísla ale neznáme. Stejně tak nevíme, jak provedené modifikace ovlivní spotřebu, zde ale lze očekávat posun směrem dolů.
Podle francouzských kolegů Renault aktualizaci s dalšími detaily avizuje už v nejbližších týdnech, jen u turbotříválce ale nezůstane. Francouzské mini (a zřejmě i jeho menší sourozenec Twingo, odvozené Smarty či spřízněné Dacie) má dostat také atmosférické provedení motoru 0,9, které přijme označení SCe. V takovém případě má nabízet už jen 70 koní a dovolíme si dodat, že přinejmenším uživatelská přívětivost bude nepochybně ještě horší než u TCe. Tato novinka se má ale na trh dostat až letos v září.
Tuto zprávu lze, snad až na avízo verze SCe, označit za pozitivní, neboť projev motoru bude ze strany Renaultu snad jistě vylepšen. Faktem ale zůstává, že to, co jednotce 0,9 TCe chybí - tedy jeden válec - mu žádná dodatečná modifikace tohoto typu rozhodně nepřidá...
Nové Clio jako takové z našeho někdejšího testu nevyšlo nejhůř, jeho motor 0,9 TCe jsme ale nemohli označit za nic jiného než omyl. Jeho letošní modifikace největší neduhy nejspíš neodstraní, trochu výkonu ale přidají
Zdroj: LAutomobile
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 2 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 4 hodinami - Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 5 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 7 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 14:27 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB