Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Takhle vypadá po nárazu příď kandidáta na Světové auto roku. Jak dopadli další?
20.9.2018 | Petr Prokopec
Hned tři uchazeči o titul nejlepšího nového auta světa pro příští rok prošli nejnovějšími nárazovými zkouškami Euro NCAP. K Audi A6, Suzuki Jimny a VW Touareg se přidal Ford Tourneo Connect.
Před několika málo dny vešly ve známost kandidáti na titul Světové auto roku 2019 (WCOTY). Mezi nimi nechybí ani nové generace Audi A6, Suzuki Jimny a Volkswagenu Touareg, jež shodou okolností aktuálně otestovala i organizace Euro NCAP. Odborná porota tedy do svých propočtů může zakalkulovat i hodnocení aktivní a pasivní bezpečnosti, asi ale bude muset číst mezi řádky, neboť data z Bruselu jsou jako obvykle lehce kontroverzní.
Než se ale ke spornému bodu dostaneme, jen v rychlosti zrekapitulujeme, že ony hvězdičky, tolik populární u marketingových divizí jednotlivých automobilek, jsou generovány na základě hodnocení ochrany dospělých, dětí, chodců a asistenčními systémy. Právě poslední zmíněné kategorii se dává čím dál tím větší váha, neboť dříve byl její podíl na celkovém verdiktu pouze desetiprocentní. Nyní narostl na 20 procent, navíc ovlivňuje další oblasti.
Na vliv autonomních brzd a monitoringu jízdních pruhů je totiž kladen důraz také při ochraně dospělé posádky, stejně jako chodců. Proč tomu tak není u dětí, ač ty sedí ve stejném voze jako jejich rodiče, nebylo Bruselem nikdy vysvětleno. Euro NCAP nicméně zisk pěti hvězd podmínilo tím, že každé nové auto musí mít na palubě alespoň jednoho asistenta, a to buď ve standardu, či mezi těmi příplatky, po nichž sáhne prakticky každý zákazník.
Nechceme zde přitom nikterak shazovat význam těchto systémů, v dokonalém světě totiž skutečně mohou odvrátit či alespoň zmírnit většinu kolizí. Nicméně realita má do ideálu velmi daleko. Již dlouhá léta se ovšem zdá, že Brusel je součástí jiné galaxie, nikoliv městem ležícím pár set kilometrů na západ od našich hranic. Proto ostatně vždy klademe důraz na hodnocení v jednotlivých kategoriích a různé anomálie, při kterých zůstává rozum stát. Nejinak je tomu i dnes, a to zejména u japonského vozu, který autonomní brzdy jako součást standardu má. Uznány však byly jen ve dvou kategoriích ze tří.
Konkrétně si o Suzuki Jimny řekneme v kapitole věnované jen tomuto vozu, nejprve však dle našeho zvyku musíme abecedně probrat Audi A6 a Ford Tourneo Connect. Tento vůz je na trhu od roku 2013, pro letošek byl však modernizován a na jeho palubu přibyly jak autonomní brzdy, tak i monitoring jízdních pruhů. Hodnocení by tedy mohlo být zajímavé, stejně jako u Volkswagenu Touareg, který přijde na řadu poslední.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP



Audi A6
Audi jako první automobilka na světě vyrukovala s autonomním řízením úrovně SAE3. A byť se tak stalo u vlajkové lodi A8, nová generace A6 má prakticky identickou výbavu. Bylo by tedy bláhové si myslet, že vůz nebude excelovat právě v kategorii elektronických berliček. A6 se ale v rámci tohoto kola testů musí překvapivě spokojit s druhým místem, a to hlavně kvůli hůře hodnocenému monitoringu jízdních pruhů. Ve standardu pak chybí i propracovanější systém na udržování rychlosti, a jakkoliv Euro NCAP uznává, že Audi jej nabízí za příplatek, jen za snahu body neuděluje.
Zlato ovšem A6 s 93procentním verdiktem bere v rámci ochrany dospělých, přestože to možná dle žlutých a nikoliv ryze zelených figurín na obrázcích nevypadá. Euro NCAP ale nejspíše jen změnilo grafiku, nikoliv přístup. Organizace uvádí, že vůz obstál při nárazu celou přídí i její částí, o trochu zvýšené riziko v případě hrudníku tak bylo evidováno jen při bočním nárazu pojízdné překážky. Příkladná je pak i ochrana dětí, v rámci chodců pak sedan čtyř kruhů znovu bere v tomto kole zlato.
Tabulka s klíčovými výsledky Audi A6
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Audi A6 na stránkách Euro NCAP.
Ford Tourneo Connect
Jsme u nejstaršího účastníka posledních testů Euro NCAP. A jakkoliv modrý ovál navýšil počet elektronických asistentů, samotná konstrukce zůstává již hezkých pár let nezměněna. Problém je to hlavně při nárazu celou přídí, kdy pánev dospělých může podklouznout pod bezpečnostním pásem. Hrozí tak velké poranění, stejně jako je zvýšené riziko při stejném typu nehody u hrudníku zadních pasažérů. Jinak je však Tourneo Connect hodnoceno pozitivně.
Vysoko se vůz vyšplhal také při ochraně dětí, výtky nelze čekat ani v rámci hodnocení ochrany chodců. Pokud tedy za ně nebudeme považovat příliš tuhé sloupky čelního okna, což je ostatně oblast, kterou Euro NCAP kritizuje ve větší či menší míře u každého vozu. Z pohledu pěších se to dá pochopit, posádka ale za to ale v případě nehody jistě bude vděčna. Překvapivý je pak pohled na elektronické berličky, kdy za rychlostní asistent Ford získává více bodů než Audi.
Tabulka s klíčovými výsledky Fordu Tourneo Connect
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fordu Tourneo Connect na stránkách Euro NCAP.
Suzuki Jimny
Japonské SUV jsme již zmiňovali, nyní se tedy můžeme více rozepsat o důvodu, proč Euro NCAP neuznalo autonomní brzdy při ochraně dospělých. Stojí za tím hlavové opěrky, jež byly hodnoceny hůře při nárazu zezadu. Aby autonomní brzdy mohly být uznány, musí být hlavové opěrky shledány bez poskvrnky ve všech případech. Přestože tedy systém obstál prakticky za všech situací v městském provozu a dokázal i plně odvrátit srážku, u jeho bodového konta svítí nula. Kdyby zde tedy nebyl, vlastně by se nic nestalo, nebo snad ano?
Jak asi tušíte, správná je druhá odpověď. Co Euro NCAP vadí v jedné kategorii, již v dalších není podstatné. Autonomní brzdy tedy již při ochraně chodců mimo hru nejsou, i když je systému vytýkáno, že nedokáže detekovat cyklisty a nefunguje při zhoršené viditelnosti. To ale pro změnu již není na takovou závadu u elektronických berliček, kde Suzuki při hodnocení autonomních brzd již není tak moc vzdáleno od Volkswagenu Touareg, který je králem této kategorie.
Tabulka s klíčovými výsledky Suzuki Jimny
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Suzuki Jimny na stránkách Euro NCAP.
Volkswagen Touareg
Jsme ve finále, a sice u 2 065 kilogramů vážícího německého mastodonta, který někomu může na první pohled připomenout tank. Do toho má však Touareg v jistém ohledu trochu daleko. Při nárazu celou částí přídě je totiž vyvíjen velký tlak na hrudní partie cestujících vpředu i vzadu. Řidič je pak ohrožen i při nárazu částí přídě, navzdory oné mohutnosti i hmotnosti jde tedy pro Volkswagen o slabé místo. A nepomáhají vlastně ani autonomní brzdy či ochrana při nárazu z boku, neboť v obou oblastech je třeba Ford Tourneo Connect hodnocen lépe. Je to však nakonec „lidový vůz“, kdo získává pět hvězd.
Zajímavé je, že ačkoliv je Volkswagenu vytýkána horší ochrana cestujících vzadu, v případě dětí již Euro NCAP problém nemá. Touareg je v této kategorii nejlépe hodnoceným vozem kola, stejně jako u již zmiňovaných berliček. Nepřekvapivě přitom také zde prohrává na body s Fordem, ovšem rozdíl již není tak velký jako při ochraně dospělých. Bruselská organizace tedy nejspíše již přestala měřit dle dvojího metru, ale evidentně má alespoň čtyři pro každý vůz.
Tabulka s klíčovými výsledky Volkswagenu Touareg
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Volkswagenu Touareg na stránkách Euro NCAP.
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
Nové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
před 52 minutamiBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včeraBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan