Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Nové crash testy přinesly dvojí metr. Prius obstál, Baleno ne
20.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) NCAP nově zavedl možnost dvojích testů vozů bez automatických brzd i s nimi. Toyota je má standardně, Suzuki nepomohly ani ty příplatkové.
Bezpečnosti zejména nových automobilů se na stránkách Autoforum.cz věnujeme měrou vrchovatou, zejména ve spojitosti s americkým IIHS a evropskou organizací Euro NCAP. Ač vůči první zmíněné máme občas výhrady, v případě crash testů je její činnost obvykle smysluplná. To ovšem neplatí o společnosti sídlící v Bruselu, jež dle nás stále více rozevírá nůžky mezi reálným světem a výsledky dosaženými v testovacím prostředí.
Jak jste nejspíše již pochopili, řeč bude v úvodu dnešního článku hlavně o elektronických berličkách, které u Euro NCAP získávají na stále větší vážnosti. Čím více jimi daný vůz je osazený, tím větší ochranu dle organizace nabízí. To je ovšem zavádějící, neboť automatické brzdy či aktivní monitoring jízdních pruhů nefungují vždy a za všech okolností stoprocentně - stačí jen zamlžené či zašpiněné čidlo, a rázem může být nehoda na světě. Nemluvě o tom, že vám nijak nepomohou při samotném nárazu.
Tím nechceme oba zmíněné systémy zatratit, nehodám mohou zabránit. Nelze nicméně akceptovat, že obě technologie začínají být stavěny pomalu na úroveň tuhosti skeletu vozu. Přitom, jak stojí výše, stačí jen málo, a rázem představují pouze přidanou hmotnost.
Dle nás je proto velkou chybou, že Euro NCAP jejich přítomností podmiňuje zisk pěti hvězd - tomuto hodnocení tak vlastně již nepřikládáme žádnou váhu, místo toho se podrobněji díváme na výsledky v jednotlivých kategoriích. I ty ovšem již začínají být zkreslené, neboť automatické brzdy se v posledních měsících začaly podílet i na verdiktu v rámci ochrany dospělých.
Aby toho pak nebylo málo, rozhodla se bruselská organizace, že jejich přítomnost či naopak absence bude mít také vliv na hodnocení ochrany chodců. Jistě, na jednu stranu tento krok dává velký smysl, neboť jimi vybavený vůz bezpečnost pěších díky jejich včasnému detekování navýší. Nicméně samotná posádka je na tom stejně jako v případě vozů, které danou technologii nemají.
Ve výsledku vlastně můžeme přivítat tento „dvojí metr“, který Euro NCAP od letošního roku a konkrétně od aktuálně prezentovaného kola crash testů zavádí. V jeho rámci totiž mohou automobilky požádat o dvojí testování, kdy v prvním případě jde o vůz se zcela standardní a nejvíce prodávanou výbavou, ve druhém pak o model osazený všemi možnými berličkami.
Rozdíl mezi oběma výsledky může být opravdu nemalý, jak nám to ostatně dokládá zkoušené Suzuki Baleno. Japonskému hatchbacku se podrobněji budeme věnovat za moment, ještě bychom rádi zdůraznili vliv elektronických systémů na celkové hvězdičkové hodnocení, které je důležité zejména pro marketingová oddělení automobilek.
Pokud tedy chcete znát skutečnou bezpečnost vašeho vozu, nenechte se prodejcem utáhnout na celkový rating Euro NCAP, ale raději si prozkoumejte, jak daný model zabodoval zejména při ochraně posádky. Jen tak totiž můžete objektivně posoudit jeho bezpečnost. Přidané elektronické systémy pak berte spíše jako nadstavbu, která vás může zachránit v okamžiku, kdy se plně nevěnujete řízení, popř jejím prostřednictvím ochráníte chodce, který vám náhle skočil před auto.
To ale na úvod stačí, nyní již přikročme k samotným testům. Těm byla momentálně podrobena pouze dvojice japonských vozů, které si dle našeho zvyku probereme v abecedním pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Suzuki Baleno
Prvním testovaným vozem bylo Suzuki Baleno, a právě u něj proběhl dvojí test. Rozdíl mezi jednotlivými výsledky vidíte velmi zřetelně v přiložené sumarizaci, kde se vůz osazený příplatkovým paketem Radar Brake Support, jehož součástí jsou právě automatické brzdy, chlubí lepším hodnocením v rámci elektronických berliček i ochrany dospělých. Tento test se přitom odehrává za nízkých rychlostí, při těch vysokých je tak na tom Baleno s příplatkovými prvky naprosto stejně jako standardně vybavený model.
V obou případech je tedy třeba počítat s tím, že během; bočního nárazu dochází ke špatnému nafouknutí airbagů, což vede k vyššímu riziku ohrožení hlavy a hrudníku, potažmo žeber. Realitě tak spíše odpovídá 80procentní hodnocení standardu než 85procentní u vozu s příplatky. Přesunout se tak můžeme k ochraně dětí, na níž se již brzdy nepodílí, což dále poukazuje na pochybné kroky Euro NCAP - logicky se totiž dá počítat s tím, že pokud automatické brzdy dovedou navýšit bezpečí dospělých, pak by stejně měly napomoci dětem.
Na tento fakt ale zjevně v Bruselu nepomysleli, pročež tu máme 73 procent a kritiku vedoucí opětovně k menší míře bezpečí při bočních nárazech způsobené nedostatečně nafouknutým airbagem. V rámci ochrany chodců tu pak máme pokaždé 65procentní verdikt, neboť systém AEB neobsahuje detekci chodců, zásadní rozdíl se tak týká až elektronických berliček, a to z již známého důvodu. Máme tu tedy 43procentní, respektive 25procentní hodnocení.
Tabulka s klíčovými výsledky Suzuki Baleno (standard)
Tabulka s klíčovými výsledky Suzuki Baleno (bezpečnostní paket)
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Suzuki Baleno ve standardní výbavě a s bezpečnostním paketem na stránkách Euro NCAP.
Toyota Prius
Při pohledu na výsledky nové Toyoty Prius budou asi u japonské automobilky otevírat šampaňské, neboť hybridní hatchback získal pět hvězd a opravdu působivé procentuální hodnocení. Nicméně i v jeho případě došlo na kritiku, a to opět díky menší ochraně dospělých při bočním nárazu. Jelikož přitom o špatně nafouknutém airbagu testovací komisaři nemluví, můžeme se domnívat, že jde o horší konstrukci než u Suzuki Baleno. To nám jen dokládá součet bodů z jednotlivých testů po odečtení hodnocení automatických brzd - v takovém případě je na tom Prius hůře než jeho kolega ze Země vycházejícího slunce. Nicméně Euro NCAP v tomto případě udělil 95 %.
V případě ochrany dětských pasažérů již žádnou kontroverzi nenajdeme, dosažených 82 procent lze tak považovat za objektivní verdikt. Obdobně je pak na tom ochrana chodců (77 %), pokud bychom brali do úvahu pouze pěší a nikoliv posádku vozu. Kritiky se v tomto ohledu dočkaly pouze lemy čelní kapoty, jež jsou nebezpečné pro pánev chodců. V rámci elektronických berliček pak asi již nemusíme nic dodávat, součástí standardního paketu Toyota Safety Sense jsou jak automatické brzdy, tak i monitoring jízdních pruhů a 85procentní verdikt tak nepřekvapí.
Tabulka s klíčovými výsledky Toyoty Prius
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Toyoty Prius na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva