Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Nové crash testy: Kie s rozpaky, Grandland za jedna. Co Fiesta a další novinky?
7.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Další sada nárazových testů Euro NCAP je pořádně obsáhlá. Máme tu celkem devět nových výsledků také pro Jeep, Mazdu, Mercedes a Renault.
Máme tu další kolo crash testů Euro NCAP, přičemž tentokrát si bruselská organizace vzala na paškál hned devět vozů. Úvod tedy zkrátíme na nezbytné minimum, připomeneme přitom jen ty nejpodstatnější informace ze zákulisí. Ty od počátku letošního roku souvisí zejména se dvojím metrem, s jakým Euro NCAP k hodnocení jednotlivých aut přistupuje. Výrobci totiž mohou využít možnosti nechat otestovat své vozy ve standardní výbavě a následně s tzv. bezpečnostním paketem.
Za vším samozřejmě stojí lpění organizace na autonomních brzdách a monitoringu jízdních pruhů. Pokud přitom nové vozy nemají jeden z těchto systémů ve standardní výbavě, rovnou se mohou rozloučit s populárním pětihvězdičkovým hodnocením. Problémem ale je, že obě technologie mají nemalý vliv na cenu, která je však u mini či malých vozů rozhodujícím faktorem. Prakticky žádná značka je tedy standardně nenabízí, čímž by ovšem optikou Euro NCAP mohly její produkty působit nebezpečně.
Právě proto byl dvojí metr zaveden, bruselská organizace chce totiž s jeho pomocí nejen naznačit, že má smysl pro fair play hru, ale rovněž se tím snaží dokázat, kterak ony autonomní brzdy či monitoring jízdních pruhů vylepšují ochranu nových aut. Již mnohokrát jsme ale zmínili, že je tím spíše jen dokázáno, kterak jejich přítomnost celkové hodnocení zkresluje - obě technologie se totiž projevují třeba na bezpečnosti dospělých či chodců, nikoliv však dětí, přestože i ty sedí ve stejném voze.
Nad tímto rozlitým mlékem ale již nemá smysl opětovně brečet, pročež se raději přesuneme k hodnocení jednotlivých aut. Ty si probereme, jak je již obvyklé, dle abecedního pořádku.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP





Ford Fiesta
Jako první přichází na řadu novinka modrého oválu, o níž jsme v poslední době hovořili zejména v souvislosti s vysokými cenami a strategií, jíž pro ni značka vymyslela. Zda vše skončí úspěchem, není jisté. Nicméně pokud je při koupi nového vozu bezpečnost vaší prioritou, měli byste o Fordu Fiesta přemýšlet. Standardně totiž nabízí onen monitoring jízdních pruhů, což mu přihrává body k dobru.
V rámci ochrany dospělých lze zmínit jistou kritiku mířící k většímu riziku cestujících vzadu při nárazu celou částí přídě, bezpečnost dětí je pak jedna z nejvyšších v rámci tohoto kola. Problém ovšem Euro NCAP má s tužším spodkem rámu čelního okna a předními sloupky, jenž mohou poranit hlavu pěších. Pokud ale při havárii budete uvnitř vozu, budete jejich tuhost více než kvitovat.
Tabulka s klíčovými výsledky Fordu Fiesta
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fordu Fiesta na stránkách Euro NCAP.
Jeep Compass
Jelikož nový Compass má monitoring jízdních pruhů ve standardní výbavě, stejně jako autonomní brzdy, nemůžeme se divit jeho působivému hodnocení. Nicméně ony brzdy nejsou vybaveny detekcí chodců, proto jejich vliv na kategorii pěších nemá žádný vliv. Do ochrany dospělých jsou však zahrnuty a dodávají Jeepu body potřebné k velmi dobrému hodnocení, ačkoliv při bočním nárazu jsou ve velkém ohrožení horní partie řidiče.
Kritikou nebylo šetřeno ani při ochraně dětí, zvláště v případě šestiletých totiž dochází k nadměrnému tlaku na hrudník. Mohlo by se tedy zdát, že Compass pět hvězd nezíská, nicméně jelikož ony brzdy se projevují na ochraně dospělých, které má na celkovém hodnocení 40procentní podíl, a ovlivňují i kategorii berliček (na celkovém hodnocení má podíl 20 %), může si marketingové oddělení Jeepu oddechnout.
Tabulka s klíčovými výsledky Jeepu Compass
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Jeepu Compass na stránkách Euro NCAP.
Kia Picanto
Prvním vozem, u nějž byl tentokráte použit dvojí metr, je Kia Picanto. Tedy nejmenší model korejské automobilky, u nějž lze opravdu jen stěží čekat, že dostane pokročilou bezpečnostní techniku již ve standardu. Pokud je přitom má (za příplatek), je jeho celkové hodnocení čtyřhvězdičkové, bez nich jen tříhvězdičkové. Ochrana hlavy cestujících vzadu při nárazu celou přídí je ale přesto tristní v obou případech.
Jak jsme tedy zmínili, dvojí metr jen ukazuje, kterak Euro NCAP přikládá stále větší váhu elektronickým systémům. To je patrné u ochrany dětí, která pokaždé dosahuje shodně 64procentního hodnocení. Neměnná je překvapivě i ochrana chodců, detekce chodců zde totiž chybí. Na elektronické berličky ale již brzdy vliv mají, a to samozřejmě v pozitivním slova smyslu.
Tabulka s klíčovými výsledky Kie Picanto (standard)
Tabulka s klíčovými výsledky Kie Picanto (bezpečnostní paket)
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Kie Picanto ve standardní výbavě a s bezpečnostním paketem na stránkách Euro NCAP.
Kia Rio
Dvojí metr byl uplatněn i na větší Rio, které přitom se standardní výbavou dosáhlo při ochraně dospělých 85procentního hodnocení. To je takřka stejné jako u Fordu Fiesta, ačkoliv zde body k dobru nahnaly autonomní brzdy. Přesto má ovšem Kia v základu jen tři hvězdy, za čímž lze hledat hlavně onu kategorii elektronických berliček. Ochranou dětí se přitom rovná modrému oválu, v případě pěších je pak takřka na shodné úrovni.
Tedy jinými slovy, pokud sáhnete po Kie Rio ve standardu, dostanete prakticky stejnou bezpečnost - či de facto vlastně vyšší, neboť ochrana cestujících vzadu je zde dokonce ještě lepší - jako u Fordu Fiesta. Samozřejmě za menší peníze. A pokud si připlatíte za ony autonomní brzdy, můžete počítat dokonce s ještě lepším hodnocením a tedy logicky s pěti hvězdami.
Tabulka s klíčovými výsledky Kie Rio (standard)
Tabulka s klíčovými výsledky Kie Rio (bezpečnostní paket)
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Kie Rio ve standardní výbavě a s bezpečnostním paketem na stránkách Euro NCAP.
Mazda CX-5
Mazda si na příkladné bezpečnostní výbavě, jíž u mnohých modelů nabízí již standardně, zakládá. Nepřekvapí proto, že nové CX-5 bylo hodnoceno kladně. S kritikou tedy vlastně nelze počítat v jediném ohledu, autonomní brzdy totiž kladným způsobem ovlivňují kategorii dospělých, chodců (ano, jsou vybaveny detekcí) i berliček. Jelikož ovšem za monitoring jízdních pruhů je třeba připlácet, zařazen tento systém nebyl, a proto Mazda CX-5 není v tomto směru nejlepší v rámci tohoto kola.
Rekordní je však ochrana dospělých, zde totiž japonské SUV září prakticky ve všech ohledech, a to i bez brzd. Bez ztráty květinky totiž vychází z bočních nárazů či u spolujezdce také u čelního částí přídě. Euro NCAP pak vyzdvihuje i ochranu chodců, neboť díky oněm brzdám a detekci došlo k zabránění kolizím prakticky ve všech možných scénářích. Zrovna toto je přitom kategorie, kdy vliv autonomních brzd na celkové hodnocení více než schvalujeme.
Tabulka s klíčovými výsledky Mazdy CX-5
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mazdy CX-5 na stránkách Euro NCAP.
Mercedes-Benz C Cabriolet
Ačkoliv u kabrioletů automobilky po odstranění střechy přichází s řadou výztuh, jenž mají napomoci opětovně navýšit torzní tuhost, se stejnou ochranou jako u kupátek logicky počítat nelze. Není proto vlastně překvapivé, že nový Mercedes-Benz C Cabriolet není zrovna chválen za ochranu horní poloviny těla řidiče při nárazu z boku. Kritizováno je pak i zvýšené riziko poranění páteře při nárazu hlavy do sedadel při nárazu zezadu, a to u cestujících vzadu.
Riziko je spojeno také s nižší ochranou hlavy dětí, v případě pěších pak nebyly uznány autonomní brzdy jakožto součást příplatkové výbavy. Euro NCAP tím opětovně upozornilo na jistou kontroverzi, která kolem jejich zařazení panuje - o všem rozhodují testovací komisaři, kteří buď rozhodnou, že si tento prvek koupí dostatek lidí a poté jsou uznány, či nikoliv. Ovšem uznány jsou jen pro určité kategorie, ochrana chodů mezi nimi ale chybí.
Tabulka s klíčovými výsledky Mercedesu C Cabriolet
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mercedesu C Cabriolet na stránkách Euro NCAP.
Opel Ampera-e
Stejně jako jsme jistou kontroverzi naťukli u třícípé hvězdy, můžeme s ní pokračovat u Opelu Ampera-e (v Americe známého jako Chevrolet Bolt EV). Vůz totiž sice je autonomními brzdami vybaven standardně, ovšem body za ně nezískal, neboť Euro NCAP nezhodnotilo zrovna kladně ochranu hlavy při nárazu zezadu. Ač tedy vůz tedy kupříkladu při bočním nárazu nabízí více bezpečí než Mercedes C Cabrio, má nakonec o jednu hvězdu méně.
Ještě více přitom daný nepoměr umocňuje pohled na ochranu dětí, která je u Opelu taktéž vyšší než u třícípé hvězdy - byť pouze výsledky, nicméně jelikož automobilka neodpovídá svými řešeními standardům organizace, je procentuální hodnocení nižší. Při ochraně chodců ale již Ampera-e válí, zvláště kvůli detekci pěších. Není pak snad ani třeba dodávat, že kladně se brzdy podepsaly i na kategorii s asistenčními systémy.
Tabulka s klíčovými výsledky Opelu Ampera-e
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Opelu Ampera-e na stránkách Euro NCAP.
Opel Grandland X
Blížíme se do finále, konkrétně ke dvěma SUV. To německé s logem Opelu má ovšem autonomní brzdy pouze jako součást příplatkové výbavy a podle Euro NCAP si tento prvek nepořídí dostatek lidí. Při ochraně dospělých tedy bodové konto dané technologie zavání nulou. I přesto ovšem Grandland X dosáhl na pět hvězd, pročež bychom jej mohli považovat za nejbezpečnější auto tohoto kola.
Patrné je to zejména při ochraně dětí, jenž je vůbec nejvyšší (87 %). Kromě toho německé SUV boduje také v kategorii chodců, kdy Euro NCAP dokonce zmiňuje i působivou funkčnost autonomních brzd. Opět však organizace dodává, že jde o příplatkový prvek, a ačkoliv je jeho součástí i detekce pěších, uznán nebyl.
Tabulka s klíčovými výsledky Opelu Grandland X
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Opelu Grandland X na stránkách Euro NCAP.
Renault Koleos
Posledním pánem na holení je Renault Koleos, u kterého taktéž musíme přistoupit ke srovnání s dalším vozem tohoto kola. Konkrétně s výše zmíněným Opelem Grandland X, který v rámci prosté ochrany dosáhl lepšího hodnocení než francouzské SUV. Nicméně tomu celkový verdikt o 2,5 bodu navyšují autonomní brzdy, proto je nakonec chválen daleko více - zajímavé přitom je, že tak malý bodový příděl vede k tak vysokému procentuálnímu rozdílu (90 % versus 84 %).
U dětí lze zmínit kritiku mířící na vyšší riziko poranění hrudníku u šestiletých ratolestí, v případě ochrany chodců pak Euro NCAP zmiňuje, že systém autonomních brzd není koncipován tak, aby reagoval na pěší. V rámci elektronických berliček však již hodnocen je, a to kladně. Kromě toho má Koleos na palubě i monitoring jízdních pruhů, nejlepšímu verdiktu v rámci tohoto kola (75 %) se tak nelze divit.
Tabulka s klíčovými výsledky Renaultu Koleos
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Koleos na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025
Nejčtenější články
Prodeje Fordu v Evropě se propadly na historicky nejnižší hodnoty, bezvýznamnými se zdají už i z pohledu Škody
22.1.2025Firma předělávající Porsche 911 na elektrický pohon zkrachovala, nic jiného se ani nedalo čekat
22.1.2025Data z celé Evropy potvrzují loňský propad prodejů všech aut do zásuvky, skoro 9 z 10 nových vozů má znovu spalovací motor
22.1.2025VW své továrny v Německu stejně zavře a odbory to zjevně ví, zájem Číňanů o ně předem vítají
22.1.2025Kdo ještě „valí v naftě, když lůza čeká u nabíječek”? V přeregulovaných zemích je to i policie, ukazují data
22.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva