Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Nové crash testy: jak bezpečná je Alfa Giulia? A co Seat Ateca a VW Tiguan?
24.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Trojice aut zkoušená v tomto kole nárazových testů NCAPu patří mezi sledované novinky. A nelze říci, že by u bruselských zdí utrhla ostudu.
Crash testy Euro NCAP pro letošní rok prošly úpravou pravidel. S jejich novým zněním jsme vás podrobně seznámili již minule, kdy byly proti zdi poslány Suzuki Baleno a Toyota Prius. První zmíněný japonský hatchback si přitom střihl dvě kola, kdy v tom prvním byl vybaven standardními bezpečnostními prvky. Ve druhém pak došlo i na příplatky, mezi nimiž se nacházejí v poslední době často zmiňované autonomní brzdy.
Asi vám nyní nemusíme říkat, jak vše dopadlo a že ve druhém kole bylo Baleno jednoznačně o řád „bezpečnější“ než v tom prvním. Dvojí metr Euro NCAP nám přitom ani tak nepomohl osvětlit, že autonomní brzdy mohou skutečně zachraňovat životy denně, nýbrž spíše poodhalil pozadí toho, jak se dnes v Bruselu bezpečnost nových aut hodnotí.
Je zjevné, že elektronické berličky mají dnes na celkovém verdiktu mnohem větší než oficiálně přiznaný 20procentní podíl. Ovlivňují totiž rovněž ochranu dospělé posádky, stejně jako promlouvají do hodnocení ochrany pěších. Jedinou kategorií, na kterou vliv nemají, je tak bezpečnost dětí, což je pozoruhodné - pokud už se tak pozitivně projevují u dospělých, měly by logicky navyšovat i ochranu jejich ratolestí.
Euro NCAP nám ovšem již mnohokrát v minulosti předvedlo, že logika je na testovací komisaře krátká. Ti totiž také svými názory určují, zda si některé příplatkové prvky koupí dostatečné množství lidí a tudíž jsou uznány či nikoliv. Asi přitom není třeba dodávat, že vyřčený verdikt následně platí na celou řadu - tedy jak na vozy brzdami či monitoringem jízdních pruhů vybavenými, tak na ty, jenž se bez nich obejdou.
Nářky padající na adresu belgické organizace však již necháme být, přeci jen nic nezmění. Místo toho se budeme věnovat hodnocení tří nových aut, na která si Euro NCAP momentálně posvítili. Jak je přitom již naším zvykem, projdeme si verdikty v abecedním pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Alfa Romeo Giulia
Italská kráska jde na řadu jako první, přičemž hned při ochraně dospělých ohromuje 98procentním hodnocením. Na tom se podílí plný počet bodů udělených při čelním i bočním nárazu, pouze při „napichování“ na kůl se v lehčím ohrožení ocitl hrudník řidiče. Mimo to pak testovací komisaři ve svém hodnocení vyzdvihli ony sporné autonomní brzdy, které v tomto případě fungovaly nadmíru dobře a v nízkých rychlostech dokázali zamezit všem simulovaným nehodám. Tak tomu může být i v reálném životě, i když již mnohokrát jsme zmínili, že stačí můra na senzorech, a rázem je technologie mimo hru.
Přesunout se můžeme k ochraně dětí, kde Giulia dopadla nejhůře z aktuálně testované trojice. Důvodem je horší bezpečnost šestiletých ratolestí při čelním nárazu, body dolů letěly také za problematickou zadní řadu sedadel, kam nešly doprostřed usadit univerzální sedačky. Na ochraně chodců (69 %) se pak negativně podepisují ostré boční hrany kapoty a rám okna, v případě elektronických berliček (60 %) došlo ke stržení bodů za nejasné ovládání omezovače rychlosti.
Tabulka s klíčovými výsledky Alfy Romeo Giulia
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Kompletní výsledky crash testu Alfy Romeo Giulia.
Seat Ateca
Z Itálie se vypravíme do Španělska k prvnímu z dvojice SUV koncernu VW Group. Ochrana dospělých poskytovaná Seatem Ateca je přitom o trochu horší než u Giulie, za čímž stojí větší riziko při nárazu celou částí přídě, zejména u pasažérů sedících vzadu. Při nárazu z boku navíc nedošlo k dokonalému nafouknutí airbagů, pročež tu máme finálních 93 procent. Ty přitom samozřejmě ovlivňují také do standardní výbavy zařazené autonomní brzdy, jenž stejně jako u Alfy mají fungovat bezproblémově.
Za ochranu dětí si Ateca vysloužila 84 procent, přičemž stejně jako u italského sedanu mířila kritika na vyšší ohrožení hrudníku šestiletých ratolestí. Tím ale výtky skončily. V případě ochrany chodců pak čelní partie Seatu jsou větší hrozbou pro pánev pěších, nicméně i tím hlasy komisařů víceméně utichají. Máme zde proto opětovně o trochu lepší hodnocení (71 %) než u Italů. V rámci elektronických berliček se ale již nic nemění (60 %).
Tabulka s klíčovými výsledky Seatu Ateca
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Kompletní výsledky crash testu Seatu Ateca.
Volkswagen Tiguan
Jsme u posledního „pána na holení“, a sice u druhého SUV postaveného na modulární platformě MQB. S ohledem na značnou příbuznost Seatu Ateca a Volkswagenu Tiguan je přitom více než překvapivé, že Euro NCAP si podalo oba vozy - u mnoha dalších spřízněných vozů totiž takto nečiní. Jak se ovšem ukazuje, německé i španělské SUV se liší více než jen vzhledem, neboť kupříkladu za ochranu dospělých získává Tiguan 96 procent. Nabízí totiž lepší ochranu při bočním nárazu.
Bezpečnost dětí je však již u obou koncernových vozů identická (84 %), přestože u Volkswagenu výtky kromě většího rizika u šestiletých ratolestí mířily také na problémy při usazování univerzálních sedáků vzadu uprostřed. Aktivní kapota pak lehce navýšila hodnocení u ochrany chodců na 72 procent, u elektronických berliček je největší změnou přítomnost monitoringu jízdních pruhů. Díky tomu Tiguan získává 68 %, přestože za omezovač rychlosti má horší hodnocení než Ateca. To samé pak platí v rámci autonomních brzd, které u Seatu reagují při vyšších rychlostech.
Tabulka s klíčovými výsledky Volkswagenu Tiguan
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Kompletní výsledky crash testu Volkswagenu Tiguan.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před hodinou - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 3 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 4 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva