Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Nová Škoda Fabia uspěla v crash testu, má i pět hvězd
5.11.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Český hatchback těží i z autonomního brzdění. To je však za příplatek, což pánům z Bruselu tentokrát kupodivu nevadí.
Nárazovými testy Euro NCAP jsme se naposledy zabývali na počátku října, kdy se naše pozornost zaměřila hlavně na Citroën C4 Cactus. Důvodem byl především hojně diskutovaný test francouzského crossoveru, který se na našich stránkách objevil krátce před tím. Naše kritika přitom mířila hlavně na cenu, kterou český importér vozu nasadil. Zatímco v českých luzích a hájích je novinka dražší než větší a sofistikovanější hatchback C4, v zemi galského kohouta je tomu přesně naopak. Není proto divu, že se vůz prodává jak na běžícím pásu a že zákazníky neodradil ani verdikt Euro NCAP.
Ten ve výsledku nebyl až tak špatný, vozu ovšem ublížila nová měřítka bruselské organizace. Ta totiž aktuálně pomalu odmítá uznat jako bezpečný ten model, který nebude vybaven elektronickými serepetičkami typu monitoring jízdního pruhu či autonomní brzdění. Jelikož Cactus již od počátku cílil na co nejnižší cenu, je logické, že danými technologiemi nedisponuje. Pokud by tomu tak totiž bylo, pak si v takovém Česku pomalu můžete najít zájemce na svou ledvinu, jinak se s pořízením můžete rozloučit.
Cactus ale již ponechme minulostí a soustřeďme se na aktuální kolo crash testů, kterého se zúčastnili BMW 2 Active Tourer, Nissan Pulsar, Renault Mégane, Suzuki Celerio, Škoda Fabia a Tesla Model S. My se nyní zaměříme pouze na český model, o zbývající pětici vás ovšem rozhodně nechceme ošidit. Věnovat se jí ale budeme později, už jen proto, že některé vozy dosáhly lepšího hodnocení než mladoboleslavský hatchback.
Než se ovšem dostaneme ke konkrétním výsledkům, jen vás v rychlosti provedeme stávající metodikou Euro NCAP. Ta již pomalu přestává reflektovat „svět skutečných nárazů”, neboť klade stále větší důraz na elektronické berličky a varovné samolepky. Zatímco loni se tato kategorie podílela na celkovém hodnocení 10 procenty, letos je to již dvojnásobek. Daných 10 % přitom bylo sebráno kategorii ochrany dospělých pasažérů.
Jak jsme pak zmínili výše, pánové z Bruselu vyžadují rovněž přítomnost samočinného brzdění, což sice lze na jednu stranu kvitovat, neboť je opravdu chvályhodné, když se nehodě předejde, než když se pouze redukují její následky. Na stranu druhou ale pořád má jít o crash testy a s odolností vozu proti nárazu podobný instrument nepomůže ani v nejmenším.
Na tomto hrobě jsme ale brečeli již několikrát, máčet další kapesník tak nemá smysl. Proto se pojďme podívat na konkrétní výsledky, které Škodě Fabia vynesly populárních pět hvězdiček. Začneme přitom od konce kategorií oněch berliček, kde vůz zabodoval v každém směru kromě monitoringu jízdního pruhu, který není k mání ani za příplatek. To ale již není případ autonomních brzd, které - ač doplňkové - byly kupodivu uznány.
Výsledkem je tak 69procentní hodnocení, které je po BMW a Tesle třetí nejlepší v rámci stávajícího kola testů. Ještě lépe si pak Fabia vedla v rámci ochrany chodců, za kterou získala stejných 69 %. Kritika přitom mířila pouze na spodní část čelního okna a sloupků, které by mohly způsobit poranění hlavy. Hrana kapoty i kapota samotná však již byly shledány vyhovujícími.
Za ochranu dospělých i dětských cestujících pak mladoboleslavská novinka získala v obou případech 81 procent. V první zmíněné kategorii se přitom opětovně ukazuje dvojí metr Euro NCAP, neboť zatímco v případě elektronických berliček byly autonomní brzdy uznány, zde je kupodivu testovací komisaři do svých kritérií nezahrnuli. A to proto, že nejsou standardní výbavou.
I bez nich si ale Fabia vedla dobře, menší výtku můžeme směřovat snad jen vyššímu ohrožení lýtek řidiče. U dětských pasažérů se pak kritika zaměřila na tříleté ratolesti, kterým při čelním nárazu hrozí větší tlak na krční partie. To je ale víceméně vše, co můžeme o mladoboleslavském modelu zmínit. A zatímco vy si budete prohlížet jednotlivé výsledky testů a přiložená videa, my se jdeme vrhnout na zbývající pětici zkoušených automobilů.
Tabulka s klíčovými výsledky Škody Fabia
Záběry s následky jednotlivých testů
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- BMW už v lednu ukáže budoucnost interiérů svých aut, jde nad tím jen znovu kroutit hlavou
18.12.2024 - Na které elektromobily je v zimě nejmenší spoleh? Některým klesá dojezd o polovinu, dobíjí se až o hodinu déle
18.12.2024 - Bugatti začalo nabízet speciální luxusní garáže pro svá auta, stylizace připomíná Batmanovu jeskyni
18.12.2024 - Stále aktuální vlajková loď VW v bazarech padla s cenami až na úroveň Octavie, přitom jde pořád o velký luxus s pořádnými motory
18.12.2024 - „Žebráme o vlastní smrt.” Automobilky v EU zdražují spalovací auta, aby prodaly víc elektromobilů. Vrátí se jim to úplně jinak, než doufají
19.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva