Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Nová Dacia Duster zklamala v crash testu, Fiat Punto úplně propadl. Má 0 hvězd
13.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Historické tabulky se přepisovaly v poslední sadě nárazových zkoušek Euro NCAP. Stále ještě prodávaný Fiat má jako vůbec první vůz 0 hvězd.
Euro NCAP před koncem roku vyrukovalo s finální letošní várkou nárazových testů. Těch se zúčastnilo hned patnáct vozů, tedy snad nejvíce, kolik jich kdy bruselská organizace v rámci jednoho kola vyzkoušela. Navíc hned u dvou došlo na dvojí metr, tedy na možnost crash testů se základní výbavou i s příplatkovým bezpečnostním paketem. Veškeré výsledky si přitom můžete projít v níže přiložených souhrnných tabulkách, my se z nich budeme detailně věnovat dvěma vozům.
Jedním z nich je nová Dacia Duster, tedy druhá generace rumunského SUV, která je nejen na českém trhu napjatě očekávána. Krom toho se pak budeme zabývat Fiatem Punto, který je v prodeji již od roku 2005 a skutečně se pořád prodává. Jde nakonec o docela vyhledávaný hatchback, v českých luzích a hájích bylo od ledna do listopadu prodáno 96 exemplářů. Tedy o deset více než takové Mazdy 2, která je mnohem novějším vozem.
Punto se přitom dočkalo zápisu do historie Euro NCAP, jako první totiž dosáhlo na nulový počet hvězdiček. Podle bruselské organizace totiž nedokáže držet krok s inovacemi, jenž automobilky od doby jeho příchodu na trh představují jak na běžícím pásu. Je ovšem třeba dodat, že italský hatchback stáhla ke dnu především absence elektronických berliček, nikoliv třeba chatrná struktura či slabé deformační zóny, jakkoli ani ty nejsou zdaleka tak dobré, jaké dnes mohou být a obvykle jsou.
Samotná organizace dodává, že v rámci ochrany dospělé i dětské posádky by Punto i dnes dosáhlo na alespoň dvouhvězdičkové ohodnocení. Jenže o autonomních brzdách či monitoringu jízdních pruhů si může nechat pouze zdát, standardem je totiž pouze upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás u řidiče. A právě to se dnes v Bruselu už neodpouští.
Více si ovšem řekneme v rámci hodnocení samotných vozů, které si dle našeho dobrého zvyku probereme v abecedním pořádku. Rumunské SUV tedy přijde na řadu jako první, italský hatchback pak jako druhý.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Dacia Duster
Na první pohled se může zdát, že nový Duster bruselským sítem prošel jen s odřenýma ušima, pravda je to ale jen z poloviny. Za třemi hvězdičkami ovšem stojí zejména slabé výsledky v kategorii elektronických pomocníků, kde se SUV zaměřené na nízkou cenu nemůže pochlubit autonomními brzdami, ani monitoringem jízdních pruhů. Tyto systémy by nejspíše u Dacie nikdo ani nehledal, zisk 37 procent tedy rozhodně nelze považovat za prohru. Stejně jako skutečnost, že v rámci ochrany chodců dosáhl Duster 56 procent. I zde totiž body sráží absence autonomních brzd, nicméně jen samotnou konstrukcí je Dacia na vyšší úrovni než třeba mnohem dražší DS3.
Zaměřit se můžeme na ochranu dospělých a dětí, kde Duster získal 71, respektive 66 procent. To jsou na nový model nepřesvědčivé výsledky. Výtky v druhém případě směřovaly také k nemožnosti usadit dětskou autosedačku s univerzálními držáky na přední sedadlo. U dospělých je pak kritika zaměřena k následkům nárazu celou částí přídě, kdy je velké riziko úrazu u hlavy řidiče. Nepřesvědčivými pak byly shledány i hlavové opěrky.
Tabulka s klíčovými výsledky Dacie Duster
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Dacie Duster na stránkách Euro NCAP.
Fiat Punto
Přesunout se můžeme ke smutnému rekordmanovi, který ovšem na bodové stupnici získal při nárazu celou částí přídě či pouze její 40procentní částí lepší hodnocení než výše popsaná Dacia. Nicméně jelikož Punto není standardně osazeno hlavovými airbagy, nebylo aplikováno boční „napíchnutí na kůl“. Díky tomu Fiat získal body pouze na boční náraz pojízdnou překážkou, což nakonec vedlo k zisku pouhých 51 procent. Tyto skutečnosti se pak rovněž podepsaly na ochraně dětí hodnocené 43 %. Punto je totiž spojeno zejména s velkým rizikem v případě hrudníku a hlavy u desetiletých ratolestí.
V případě ochrany chodců vůz obdržel 52procentní verdikt, za kterým stojí hlavně tuhé spodní části čelních sloupků a spodní lem čelního okna. Obojí samozřejmě budete z pohledu posádky kvitovat, nicméně dle Euro NCAP tyto prvky nemalou měrou ohrožují hlavu pěších. O berličkách pak nejspíše nemá smysl ani mluvit, neboť s ohledem na stáří vozu by Fiat musel učinit razantní kroky, aby autonomní brzdy či monitoring jízdních pruhů přivedl do hry. Na druhou stranu, ono upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy vyjma řidiče by Italové přeci jen již za ty roky zakomponovat mohli.
Tabulka s klíčovými výsledky Fiatu Punto
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fiatu Punto na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 3 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 4 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 6 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 7 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva