Nissan Qashqai 2014 v crash testu Euro NCAP: pět hvězd i díky nálepkám

(+ videa) Bruselská organizace nově přisuzuje větší váhu kategorii nálepek a berliček. A Qashqai v ní obstál.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Ostatní

Nissan Qashqai 2014 v crash testu Euro NCAP: pět hvězd i díky nálepkám

26.2.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nissan Qashqai 2014 v crash testu Euro NCAP: pět hvězd i díky nálepkám

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Bruselská organizace nově přisuzuje větší váhu kategorii nálepek a berliček. A Qashqai v ní obstál.

Máme tu první letošní výsledky (či spíše jeden výsledek) crash testů Euro NCAP, a s nimi i nová pravidla. Než tedy přistoupíme ke konkrétnímu hodnocení druhé generace Nissanu Qashqai, sluší se zmínit, co se oproti loňskému roku změnilo. Začít přitom můžeme vlivem jednotlivých kategorií na celkový výsledek, neboť právě jejich změna dokazuje, že organizaci sídlící v Bruselu začíná jít spíše o dodržování formálních pravidel než samotnou bezpečnost.

Až do konce loňského roku byl konečný verdikt skládán z 50 procent z ochrany dospělých. Bezpečí dětských pasažérů pak přihazovalo 20 procent a ochrana chodců dalších dvacet. Na nálepky a berličky elektronického rázu tak zbývalo pouhých 10 procent, což je i tak možná zbytečně vysoký podíl. Jistě, i upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás vás může zachránit, třebaže s odolností vozu proti nárazu to nemá společného nic, taková tuhost konstrukce je ale dozajista více než pětkrát důležitější - z hlediska nárazové zkoušky je důležitější nekonečně.

Jakkoliv se nám ovšem dané rozdělení nelíbilo, mohli jsme nad ním maximálně nadzdvihnout obočí, v případě nových pravidel ale pouhé podivení nestačí. Kategorie nálepek má totiž pro letošek dvojnásobnou (tedy dvacetiprocentní) vážnost, zatímco ochrana dospělých poklesla na 40 %. Euro NCAP se nám tak opravdu snaží dokázat, že třeba nálepka na sluneční cloně vám zachrání život z poloviny tak dobře, jako kvalitní konstrukce vozu. Pozoruhodné.

Tím ovšem změny nekončí. Na základě předchozích avíz totiž letos skutečně vchází v platnost kontroverzní pravidlo vyžadující přítomnost automatického brzdění. Bez něj již nebude možné získat populární pětihvězdičkové marketingové ohodnocení. Dá se tedy předpokládat jeho přítomnost ve stále větším množství nových aut, přece jen daná nálepka Euro NCAP na zadním okně pár aut prodá.

Nakolik přitom tyto změny navýší bezpečnost, je sporné. Máme ovšem za to, že mnohem více než co jiného odpovídají normovanějším nárazům. V tomto směru tak začínají mít mnohem větší výpovědní hodnotu testy amerického institutu IIHS, který sice rovněž od letoška vyžaduje automatické brzdění, ovšem zároveň zejména nárazy s malým odsazením dokáže reflektovat realitu lépe než evropská organizace.

To by ale pro úvod mohlo stačit, zaměřit se tak můžeme na první automobil testovaný podle nových pravidel, kterým je zmiňovaná druhá generace Nissanu Qashqai. Ta již samočinné brzdy dostala, a těšit se tak může oněm pěti hvězdičkám, stejně jako první. Ta ovšem byla testována v roce 2007 podle ještě jiných pravidel - takových, ve kterých kategorie nálepek zcela chyběla, a důraz byl kladen na skutečnou ochranu.

Je tedy možné, že by předchůdce byl bezpečnější než novinka? To rozhodně nechceme tvrdit, už jen s ohledem na pevnější materiály, které dnes japonská automobilka používá. Ostatně i z toho důvodu je ochrana dospělých hodnocena 88 procenty, přičemž nepříliš nadšených komentářů se dočkalo pouze ohrožení krčních partií při návratu těla po nárazu do sedadla.

V případě bezpečnosti dětí získal nový Qashqai 83 procent, přičemž shledána nebyla prakticky žádná větší chyba. Mnohem kritičtější ovšem byli inspektoři v hodnocení ochrany chodců (69 %), kde vytýkali přílišnou tuhost a pevnost čelním sloupkům. To je ale opravdové politikaření, neboť jak jinak by je asi výrobce měl navrhnout.

S touto kontroverzí se můžeme podívat na závěrečnou kategorii nálepek a asistentů, kde Nissan získal 79 procent. Veškerá upozornění tak najdete na svém místě, přičemž zmíněné automatické brzdění bylo shledáno dostatečným. Při vyšších rychlostech totiž zvládá zredukovat tempo při samotném nárazu, při nižších pak dokonce srážce zabrání.

Tím pro dnešek končíme, další kolo crash testů Euro NCAP ale můžeme očekávat nejpozději do půlky dubna. Máte tak dostatek času přemýšlet o změně pravidel, která podle nás zrovna šťastná nebyla.

Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP


Nissan Qashqai 2014 v crash testu Euro NCAP: pět hvězd i díky nálepkám - 1 - Euro NCAP 2014 Nissan Qashqai 01

Tabulka s klíčovými výsledky Nissanu Qashqai

Nissan Qashqai 2014 v crash testu Euro NCAP: pět hvězd i díky nálepkám - 2 - Euro NCAP 2014 Nissan Qashqai 02Nissan Qashqai 2014 v crash testu Euro NCAP: pět hvězd i díky nálepkám - 3 - Euro NCAP 2014 Nissan Qashqai 03

Záběry s následky jednotlivých testů

Nissan Qashqai 2014 v crash testu Euro NCAP: pět hvězd i díky nálepkám - 4 - Euro NCAP 2014 Nissan Qashqai 04Nissan Qashqai 2014 v crash testu Euro NCAP: pět hvězd i díky nálepkám - 5 - Euro NCAP 2014 Nissan Qashqai 05Nissan Qashqai 2014 v crash testu Euro NCAP: pět hvězd i díky nálepkám - 6 - Euro NCAP 2014 Nissan Qashqai 06Nissan Qashqai 2014 v crash testu Euro NCAP: pět hvězd i díky nálepkám - 7 - Euro NCAP 2014 Nissan Qashqai 07Nissan Qashqai 2014 v crash testu Euro NCAP: pět hvězd i díky nálepkám - 8 - Euro NCAP 2014 Nissan Qashqai 08Nissan Qashqai 2014 v crash testu Euro NCAP: pět hvězd i díky nálepkám - 9 - Euro NCAP 2014 Nissan Qashqai 09

Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Nissanu Qashqai na stránkách Euro NCAP.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.