Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Nissan Qashqai 2014 v crash testu Euro NCAP: pět hvězd i díky nálepkám
26.2.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Bruselská organizace nově přisuzuje větší váhu kategorii nálepek a berliček. A Qashqai v ní obstál.
Máme tu první letošní výsledky (či spíše jeden výsledek) crash testů Euro NCAP, a s nimi i nová pravidla. Než tedy přistoupíme ke konkrétnímu hodnocení druhé generace Nissanu Qashqai, sluší se zmínit, co se oproti loňskému roku změnilo. Začít přitom můžeme vlivem jednotlivých kategorií na celkový výsledek, neboť právě jejich změna dokazuje, že organizaci sídlící v Bruselu začíná jít spíše o dodržování formálních pravidel než samotnou bezpečnost.
Až do konce loňského roku byl konečný verdikt skládán z 50 procent z ochrany dospělých. Bezpečí dětských pasažérů pak přihazovalo 20 procent a ochrana chodců dalších dvacet. Na nálepky a berličky elektronického rázu tak zbývalo pouhých 10 procent, což je i tak možná zbytečně vysoký podíl. Jistě, i upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás vás může zachránit, třebaže s odolností vozu proti nárazu to nemá společného nic, taková tuhost konstrukce je ale dozajista více než pětkrát důležitější - z hlediska nárazové zkoušky je důležitější nekonečně.
Jakkoliv se nám ovšem dané rozdělení nelíbilo, mohli jsme nad ním maximálně nadzdvihnout obočí, v případě nových pravidel ale pouhé podivení nestačí. Kategorie nálepek má totiž pro letošek dvojnásobnou (tedy dvacetiprocentní) vážnost, zatímco ochrana dospělých poklesla na 40 %. Euro NCAP se nám tak opravdu snaží dokázat, že třeba nálepka na sluneční cloně vám zachrání život z poloviny tak dobře, jako kvalitní konstrukce vozu. Pozoruhodné.
Tím ovšem změny nekončí. Na základě předchozích avíz totiž letos skutečně vchází v platnost kontroverzní pravidlo vyžadující přítomnost automatického brzdění. Bez něj již nebude možné získat populární pětihvězdičkové marketingové ohodnocení. Dá se tedy předpokládat jeho přítomnost ve stále větším množství nových aut, přece jen daná nálepka Euro NCAP na zadním okně pár aut prodá.
Nakolik přitom tyto změny navýší bezpečnost, je sporné. Máme ovšem za to, že mnohem více než co jiného odpovídají normovanějším nárazům. V tomto směru tak začínají mít mnohem větší výpovědní hodnotu testy amerického institutu IIHS, který sice rovněž od letoška vyžaduje automatické brzdění, ovšem zároveň zejména nárazy s malým odsazením dokáže reflektovat realitu lépe než evropská organizace.
To by ale pro úvod mohlo stačit, zaměřit se tak můžeme na první automobil testovaný podle nových pravidel, kterým je zmiňovaná druhá generace Nissanu Qashqai. Ta již samočinné brzdy dostala, a těšit se tak může oněm pěti hvězdičkám, stejně jako první. Ta ovšem byla testována v roce 2007 podle ještě jiných pravidel - takových, ve kterých kategorie nálepek zcela chyběla, a důraz byl kladen na skutečnou ochranu.
Je tedy možné, že by předchůdce byl bezpečnější než novinka? To rozhodně nechceme tvrdit, už jen s ohledem na pevnější materiály, které dnes japonská automobilka používá. Ostatně i z toho důvodu je ochrana dospělých hodnocena 88 procenty, přičemž nepříliš nadšených komentářů se dočkalo pouze ohrožení krčních partií při návratu těla po nárazu do sedadla.
V případě bezpečnosti dětí získal nový Qashqai 83 procent, přičemž shledána nebyla prakticky žádná větší chyba. Mnohem kritičtější ovšem byli inspektoři v hodnocení ochrany chodců (69 %), kde vytýkali přílišnou tuhost a pevnost čelním sloupkům. To je ale opravdové politikaření, neboť jak jinak by je asi výrobce měl navrhnout.
S touto kontroverzí se můžeme podívat na závěrečnou kategorii nálepek a asistentů, kde Nissan získal 79 procent. Veškerá upozornění tak najdete na svém místě, přičemž zmíněné automatické brzdění bylo shledáno dostatečným. Při vyšších rychlostech totiž zvládá zredukovat tempo při samotném nárazu, při nižších pak dokonce srážce zabrání.
Tím pro dnešek končíme, další kolo crash testů Euro NCAP ale můžeme očekávat nejpozději do půlky dubna. Máte tak dostatek času přemýšlet o změně pravidel, která podle nás zrovna šťastná nebyla.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Tabulka s klíčovými výsledky Nissanu Qashqai
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Nissanu Qashqai na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před hodinou - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 3 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva