Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Škoda Superb boduje, Hyundai i20 méně, Fiat Panda vůbec
24.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) I autonomní brzdy přihrály Suberu pět hvězd. Korejci dojeli na jejich absenci, Italové selhali zcela.
O testech bruselské organizace Euro NCAP se zmiňujeme vcelku pravidelně. Asi proto nemá smysl nějak příliš zdůrazňovat, že hodnocení hvězdičkami považujeme pouze za verdikt, se kterým může operovat maximálně marketingové oddělení té či oné značky. Pro nás jsou daleko podstatnější výsledky z jednotlivých kategorií, jež jsou hodnoceny bodově a procentuálně. Díky tomu můžeme snáze odfiltrovat sekci nálepek a elektronických systémů a lépe se tak soustředit na ochranu posádky jako takovou.
Než se dostaneme k jednotlivým výsledkům aktuálního kola, jen v rychlosti probereme pravidla. Ta se sice oproti poslednímu přehledu nezměnila, opakování je však matka moudrosti. Tak tedy, skutečná pasivní ochrana cestujících se na celkovém hodnocení podílí 60 procenty, přičemž čtyřicet připadá na bezpečnost dospělých a dvacet na dětské pasažéry. Dalších 20 % je vyhrazeno ochraně chodců, stejný počet připadá i na kategorii elektronických „berliček“.
Ve srovnání s loňskými roky pak Euro NCAP v dubnu zavedla nový test, který simuluje náraz pouze částí přídě. V testovaných vozech přitom v ten moment nenajdete pouze figurínu za volantem, ale rovněž na sedadle spolujezdce a zadních sedadlech. Tito „panáci“ jsou navíc menší velikosti, aby tak lépe odkazovali na něžné pohlaví či osoby menšího vzrůstu.
Tím ale nezbytný úvod můžeme zakončit, pročež zamíříme ke zkoušeným automobilům. Aktuálního kola se přitom zúčastnili jen tři „účastníci zájezdu“, i ty si ovšem dle našeho dobrého zvyku probereme dle abecedního pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP

Fiat Panda Cross
Nejprve se na zoubek podíváme Fiatu Panda Cross, který bychom při pohledu na tristní výsledky mohli pomalu překřtít na pojízdnou rakev. Během nárazu částí přídě bylo totiž zjištěno nedostatečné množství plynu v airbazích. Díky tomu se hlava řidiče dostala do kontaktu s volantem, ještě horší měrou však byl ohrožen hrudník. Náraz celou přídí pro změnu odskákali spolujezdci, kteří mohou počítat s opravdu velkým rizikem v oblasti hlavy, krku a vlastně celé horní části těla. Bez ztráty květinky se pak neobešel ani boční test, kdy byl ohrožen hrudník. Dosažených 70 procent tak pomalu ještě vypadá jako nadmíru příznivé hodnocení.
V rámci ochrany dětí je na tom Fiat již o poznání lépe, jedinou kritiku si totiž vysloužila špatná informovanost o deaktivování čelních airbagů. Máme tu tedy 77procentní hodnocení, dalších 50 procent získala Panda Cross za bezpečnost chodců. To samozřejmě již posádku netrápí, pokud vás ovšem italský vůz srazí na silnici, pak ve velkém ohrožení budou vaše nohy a pánev, v menším pak hlava. Jen v rychlosti pak zmíníme kategorii podpůrných systémů hodnocenou 46 %, na čemž se podílí absence autonomních brzd či systému monitorujícího jízdní pruhy.
Tabulka s klíčovými výsledky Fiatu Panda Cross
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fiatu Panda Cross na stránkách Euro NCAP.
Hyundai i20
Přesunout se můžeme ke korejskému hatchbacku, který je na tom o poznání lépe. Za kategorii ochrany dospělých si tak odváží 85 procent, ani tentokrát ovšem testovací komisaři neměli po nárazu co do činění se zcela zelenými figurínami, které by deklarovaly prvotřídní bezpečí. Kritiky se dočkal především boční airbag, jehož zadní část se zasekla o část interiéru, a tudíž nedošlo k plnému nafouknutí. V ohrožení se tak ocitla zejména hlava.
Dalších 73 procent si Hyundai i20 odváží za ochranu dětí, vůči Fiatu přitom máme co do činění hlavně s horšími výsledky u tříletých ratolestí. Při nárazu totiž musí počítat s větším tlakem na krční partie. Ve zbytku ale testovací komisaři mohli hlásit uspokojení, v případě ochrany chodců pak v Bruselu musel propuknout nemalý jásot. Nohám a pánvi nehrozí žádné vážné nebezpečí, v obou ohledech byl tak přísun bodů maximální. Kritiky se dočkaly jen tuhé čelní sloupky, jež hodnocení srazily na 79 %. V případě „berliček“ pak Korejci dojeli na absenci autonomních brzd, proto je hodnocení jen 64procentní.
Tabulka s klíčovými výsledky Hyundai i20
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hyundai i20 na stránkách Euro NCAP.
Škoda Superb
Jsme ve finále u vozu, který vás asi bude zajímat nejvíce. Tedy u Škody Superb, která jako jediná z dnešní trojice dosáhla pěti hvězdiček. Jak jsme však uvedli na začátku, toto hodnocení příliš v potaz nebereme, pročež se rovnou přesuneme k jednotlivým kategoriím. Za ochranu dospělých přitom česká novinka získala 86 procent, zcela bez výtek to ovšem nebylo. Při nárazu celou částí přídě se totiž ve větším ohrožení ocitl hrudník řidiče, nevalně na tom byly i krční partie zadních cestujících po nárazu zezadu. V prvním případě Superb dokonce získal méně bodů než Hyundai, při bočních nárazech však již došlo k vylepšení jeho reputace.
K ochraně dětské posádky nemáme prakticky co dodat, dosažených 86 procent je s přehledem nejlepší hodnocení tohoto kola. Rovnou tedy přejdeme k ochraně chodců, kde se česká vlajková loď opětovně musí sklonit před korejským hatchbackem. Superb totiž dostal do vínku příliš tuhou čelní kapotu, což se projevilo vyšším ohrožením hlavy pěších. Ostře řezaný nárazník je pak nebezpečím pro nohy chodců, celkem tu tedy máme 71procentní hodnocení. Za nálepky a podpůrné systémy ovšem Škoda získává 76 %, neboť vybavena je autonomními brzdami. Na přání pak může dostat i monitoring jízdních pruhů, ten ale podle komisařů Euro NCAP nebude přítomen ve většině prodaných exemplářů a proto nebyl započítán. Tím se ale dnes v rámci nárazových testů loučíme.
Tabulka s klíčovými výsledky Škody Superb
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Škody Superb na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 2 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU vyměřila automobilkám na pokutách přes 11 miliard Kč, největší ránu schytal Volkswagen
před hodinouBrutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 2 hodinamiDodnes novou, zapomenutou Škodu Superb Combi v nabušené verzi nikdo nechce, stojí už míň než polovinu ceny nového auta
před 3 hodinamiZájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 5 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva