Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Octavia 3 a Zoe si musí dávat pozor na sloupy
6.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Vedle Škody Octavia a Renaultu Zoe si to se zdí rozdaly i Toyoty Auris a RAV4 2013. Hvězdami září všechna auta, některá ale zaváhala.
Střelný prach ženevských premiér jsme zcela rozhodně nevystříleli a reportáže ze zatím neprozkoumaných zákoutí výstaviště Palexpo připravujeme dál, smršti novinek však dáme na chvíli vale. Důvodem je další, tentokrát početně poněkud skromnější kolo nárazových testů Euro NCAP.
Pokud vás počítání žlutých hvězdiček a sledování dění kolem zajímá a řízené rozbíjení nových aut sledujete pravidelně, recyklace našich připomínek k činnosti bruselské agentury patrně nutná není. Nejste-li zcela v obrazu anebo vůbec netušíte, která bije, doporučujeme k prostudování některý z předchozích dílů věnovaných znepřehledňování výsledků, podezřelé manipulace s metodikou anebo prosazování - pro pasivní bezpečnost automobilů - irelevantních systémů.
Nemáte-li naopak čas ani chuť nechat se otrávit byrokratickou mašinerií Euro NCAP, stačí, když si budete pamatovat, že vlivem permanentních změn v pracovních postupech a současném setrvání u starého způsobu vyhodnocení jsou dnes starší a současné výsledky nárazových zkoušek naprosto nekompatibilní. Kdo hledá exaktní data, bude muset nahlédnout do protokolů měření poněkud hlouběji.
Pro úplnost dodáváme, že nárok jakéhokoli nově prodávaného automobilu na plný, tedy pětihvězdičkový rezultát má pouze ten produkt, který při prověrce ochrany chodců dosáhne minimálně šedesát procent z přidělovaných bodů.
Zatím poslední kolo Euro NCAP samozřejmě nechceme přeceňovat, ale máme tak trochu dojem, že by vás mohlo zajímat více než ta předchozí. Účastí nové Toyoty Auris a crossoveru RAV-4 stejné automobilky to zřejmě nebude a dost pochybujeme, že vás více než obvykle upoutá elektromobil Renault Zoe, který se prozatím prodává jen na některých trzích. Rozmlácená Škoda Octavia třetí generace, to je asi jiná, pojďme ale na sondu do výsledků jako obvykle v abecedním pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP

Renault Zoe
Dalších pět hvězdiček po návštěvě Bruselu, to musí být u automobilky Renault přijímáno už s těžkým zíváním anebo? Ne tak docela. Pohled do tabulky s podrobnostmi ukazuje, že inženýři odpovědní za konstrukci přední deformační zóny můžou spát klidným spánkem a to i pokud jde o dětské pasažéry. Při nárazech z dalších stran ovšem bateriová chlouba Francouzů natolik přesvědčivá není. Jednak při prověrce schopností předních sedaček ochránit krční páteř cestujících vykázaly senzory figuríny hraniční hodnoty, poněkud více však dostaly zabrat snímače při nárazu zboku.
Simulace nehody s jiným automobilem dopadla bez připomínek, ale při „hození“ karoserie na sloup byla deformace hrudníku natolik intenzivní, že museli testovací komisaři označit ochranu cestujících za nedostatečnou. Zbytek prověrek již dopadl podle očekávání Renaultu, takže si mohl Zoe navzdory zakopnutí připsat 89 procent za ochranu dospělých, 80 procent za děti, elektronická udělátka přinesla 85 procent a chodci se musí spokojit se 66 procenty.
Tabulka s klíčovými výsledky Renault Zoe
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Zoe na stránkách EuroNCAP.
Škoda Octavia III
Novější Combi momentálně slaví veřejnou premiéru v Ženevě, testování se proto mohl účastnit pouze liftback. Co se zjistilo? Vzhledem k velikosti mladoboleslavské pýchy je v tabulce překvapivě zaznamenáno téměř stejné selhání, jako v předchozím případě. Třetí generace Octavie vykázala špičkové výsledky při nárazu s překrytím na deformovatelnou bariéru, obávat se nemusíte (tedy hlavně asi při nehodě v rámci normy) ani o své poklady v dětských sedačkách a podlaha společně se dveřmi a airbagy si rovněž poradila se zastavením napodobeniny automobilu bourajícího do Škody zboku. Uklidňující zelené pole svítí také z prověrky hlavových opěrek předních sedadel při srážce zezadu. Když ale přijde na sloup, strom nebo jinou, obtížněji deformovatelnou překážku o podobném tvaru a průměru, výsledky nejsou úplně košer. Hnědé zabarvení je signálem vyššího než hraničního přetížení, respektive deformace, která by zcela jistě způsobila nezanedbatelné poranění.
Při konstrukci nové Octavie se již samozřejmě počítalo s nutnými 60 procenty za ochranu chodců, pokud chce auto všech pět hvězd, a nutno uznat, že v tomto směru Škoda výrazně překonala nutné minimum. Cynicky řečeno to může být majiteli jedno, jeho příď ale ochrání pěšáky poměrně přesvědčivě, ačkoli samotná přední hrana dopadla špatně. Celkový součet? Pět hvězdiček mnoho neřekne, 93 (dospělí), 86 (děti), 66 (elektronika) a 82 procent za „chodicí překážky“ je více než slušná bilance. Jen pozor na ty sloupy.
Tabulka s klíčovými výsledky Škoda Octavia III
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Škody Octavia III na stránkách EuroNCAP.
Toyota Auris 2013
Japonský Golf pro Evropany si může - obrazně řečeno - poplácat po ramenou. Abychom zase nepřeháněli, ve výsledcích nenajdete pouze zelenou, občasný výskyt žlutě zbarvené končetiny či hrudníku však pořád spadá do kategorie „adekvátní“.
Podrobné prohlédnutí popisu průběhu bočního nárazu odhalilo jeden menší škraloup. Maketě vozu se po kontaktu s Aurisem podařilo otevřít jeho zadní dveře na straně řidiče, tedy od směru, odkud přijela testovací mula. K poranění cestujících uvedené nevedlo, Euro NCAP nicméně tvrdí, že to může být nebezpečné, a tak Toyota nějaké trestní body nasbírala. Jinak nemáme vozu jako takovému co vytknout, pokud tedy není pro vás blaho chodců stejně důležité jako bezpečnost posádky. Pravá i levá strana přední hrany kapoty motoru svítí červeně a to znamená, že je k pěšákům stejně vstřícná jako sloupky A.
Tabulka s klíčovými výsledky Toyota Auris
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Toyoty Auris na stránkách EuroNCAP.
Toyota RAV4 2013
Skupinku čerstvě bouraných aut uzavírá další vůz japonského koncernu Toyota. Crossover RAV4 nepřipravil svým konstruktérům žádná nepříjemná překvapení, naopak výsledky jsou velmi podobné modelu Aurisu. Nad jednou věcí však inženýři přes bezpečnost přemýšlet můžou. Po frontálním nárazu do bariéry se zjistilo, že airbag řidiče se nenafoukl na optimální objem a skrze něj došlo ke kontaktu hlavy figuríny volantem. Hodnota přetížení nebyla nijak zvlášť vysoká, a tak je Euro NCAP vyhodnotilo jako „dostačující“, to ale samozřejmě nedává odpověď na otázku, proč k tomu došlo. Za vážnou kritiku Toyoty RAV4 to ale nepovažujete, získala 89 % procent za bezpečnost dospělých, 82 % ochranu dětí, 66 % „obdrželi“ chodci a stejnou hodnotou skórovala i elektronika.
Tabulka s klíčovými výsledky Toyota RAV4
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Toyoty RAV4 na stránkách EuroNCAP.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografiích přímo ze Ženevy.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez včera 22:12
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out včera 20:13
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda včera 18:40
- Toprakův portugalský hattrick včera 17:00
- Jediný motocykl Kove vyhrál, 15. Svoboda, Novotný out včera 16:54
Nejnovější články
Číňané ukazují Evropě dlouhý nos i na poli spalovacích motorů, jejich poslední novinka dostala nově vyvinutý boxer
před 3 hodinamiVolvo s okamžitou platností vyhodilo svého zmateného šéfa, jeho náhrada je ale hodně špatný vtip
před 5 hodinamiPrvní elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před 6 hodinamiMajitele luxusních elektrických aut drtí drastická ztráta hodnoty, na těchto přišli o miliony za pár let
včeraData servisů potvrzují, že elektromobily „žerou” pneumatiky víc než jakákoli jiná auta, „přeborníkem” je Tesla
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva