Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: nový VW Passat, premiéra Porsche i propadák Dacie Logan MCV
3.12.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+videa) Kromě Němců a Rumuna si crash test Euro NCAP střihly i Ford Mondeo, Kia Sorento a Opel Corsa.
Nárazovými testy Euro NCAP jsme se zabývali vcelku nedávno, kdy bruselská organizace oznámila, že od ledna 2016 vyrukuje s novými pravidly. Ty se nám vůbec nepozdávají, a tak jsme je ani tentokrát nešetřily. Kritikou jsme si přitom nechtěli zchladit žáhu či kupříkladu vynášet do nebes americký institut IIHS, který při simulaci nárazů malou částí přídě dle nás reflektuje reálný svět daleko lépe. Spíše jsme jen chtěli poukázat na to, že je „cosi shnilého ve státě belgickém“.
Crash testy by totiž dle nás měly dokázat, nakolik je pevná struktura vozu, jež posádku chrání daleko více než taková ikonka na palubním displeji, která vás informuje o nezapnutém bezpečnostním pásu. Na souhrnné hodnocení přesto má podstatný vliv. Mnozí z vás přitom namítali, že postačí jen nahlédnout do záznamů Euro NCAP a ověřit si, že zkoušený vůz dosáhl určitého počtu bodů nebo procent v konkrétní kategorii.
To je pravda a my to v našich přehledech také děláme, ale buďme k sobě - něco takového učiní spíše nadšenec do aut, ne typický zákazník. Ten si maximálně na internetu či u prodejce ověří, že jeho vyhlédnutý model byl ohodnocen tolika a tolika hvězdami a tím jeho rešerše končí. S tímto vědomím vyvíjejí auta také výrobci a právě je NCAP tlačí k tomu, aby preferovali nepodstatné před podstatným. Jaké pak bude překvapení zákazníka, když po havárii zjistí, že jeho vůz byl vyvíjen hlavně ohledem na bizarně postavené hodnocení crash testů a polovina oněch uspokojivých hvězdiček mu při biliáru mezi stromy nebyla nic platná. Přístup Euro NCAP resp. tlak organizace na tento vývoj je zhoubný a neexistuje rozumný důvod jej omlouvat. Neexistuje.
Tím ale dané téma můžeme považovat za probrané, pročež zamíříme k posledním výsledkům testů Euro NCAP. Ty se pochopitelně odvíjejí ještě podle letošního mustru, který v rámci celkového hodnocení přisuzuje 40 procent ochraně dospělých a po 20 procentech ochraně dětí, chodců a elektronickým berličkám. Na první pohled je přitom toto rozdělení transparentní, i zde je však třeba číst mezi řádky.
Na mysli tím máme autonomní brzdění či monitoring jízdy ve zvoleném pruhu, což jsou elektronické systémy, bez nichž již nejvyšší ohodnocení získat nemůžete. I kdyby tedy vůz exceloval ve zbývajících třech kategoriích, ta poslední jej může stáhnout ke dnu, respektive do průměru či podprůměru. Zákazník se mu tak může v showroomu vyhnout, aniž by tušil, že ochránit jej dokáže stejně dobře nebo i lépe než hvězdami hůře ohodnocený vůz.
Jelikož ovšem směrnice Euro NCAP jen sotva změníme, pojďme se podívat na samotné automobily. Posledního kola se přitom zúčastnilo 12 vozů, což je vskutku pořádná porce. Daný počet jsme tak rozdělily na dvě poloviny, přičemž s jednou částí vás seznámíme dnes a s druhou zítra. V obou případech budeme, jak už je naším zvykem, postupovat dle abecedního pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Dacia Logan MCV 2014
Rumunská novinka přichází na řadu jako první, přičemž rovnou máme tu čest s nejhorším výsledkem (57 %) v rámci celého kola. Při čelním nárazu totiž vůz vykázal opravdu velkou míru zdeformování, kdy ve velkém ohrožení byl hrudník řidiče. Mimo to se o 144 milimetrů posunul dozadu spojkový pedál, čímž by došlo k vážnému poranění nohou. A aby toho nebylo málo, pak při bočním nárazu došlo ke špatnému zapojení airbagů, což pro změnu zvýšilo riziko úrazu hlavy. Sedadlo řidiče se navíc posunulo ke středu vozu, pročež zakrylo přezku bezpečnostního pásu, který tak nešel uvolnit. Pokud by tedy došlo k požáru, bylo by fatální neštěstí na světě.
V rámci ochrany dětí již komisaři tolik nedostatků neshledali. Výtku evidujeme pouze ve vyšším tlaku na krční partie u tříletých dětí, a tak tu máme 75procentní hodnocení. Dalších 55 % pak vůz získal za bezpečnost chodců, za nebezpečnou přitom byla shledána hrana kapoty a spodní lem čelního okna. O kategorii elektronických pomůcek a berliček pak ani nemá smysl mluvit, autonomní brzdy by totiž u levného kombíku čekal jen málokdo. Proto tu máme jen 38 %.
Tabulka s klíčovými výsledky Dacie Logan MCV
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Dacie Logan MCV na stránkách Euro NCAP.
Ford Mondeo 2015
Dalším „pánem na holení“ je vlajková loď modrého oválu, která je již ověnčena pěti hvězdičkami. Ač přitom autonomní brzdy či monitoring jízdy v pruhu nabízí za příplatek, ve druhém případě byl systém komisaři uznán. Důvod této „diskriminace“ přitom Euro NCAP příliš nerozpitvává, jde totiž o odhad budoucích prodejů, tedy o značně zkreslený údaj. V rámci elektronických berliček tu přitom máme 66 procent, stejného výsledku pak vůz dosáhl i při ochraně chodců. Zde mu ublížily příliš tuhé sloupky čelního okna, které ovšem posádka uvnitř bude v případě nehody velebit.
Ochrana dospělých cestujících vyfasovala 86 procent, přičemž konstatováno bylo pouze zvýšené ohrožení hrudníku. U dětí pak můžeme znovu vypíchnout vyšší pnutí v případě krčních partií, načež tu máme 82procentní hodnocení.
Tabulka s klíčovými výsledky Fordu Mondeo
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fordu Mondeo na stránkách Euro NCAP.
Kia Sorento 2015
Z evropského kontinentu se můžeme přesunout do Koreje, přičemž zejména v rámci hodnocení ochrany dospělých nové Sorento zamířilo prakticky na vrchol. Vůz totiž získal 90 procent, pročež kritika byla minimální. Naopak komisaři vychválili stejnou míru bezpečnosti u osob různého vzrůstu, při bočních nárazech pak Sorento získalo plný počet bodů. S výtkou tak můžeme přijít až u ochrany dětí, kdy opět přišel ke slovu vyšší tlak na krční partie u tříletých dětí. Výsledkem je tak 83 %.
Pro chodce je pak opětovně nebezpečná hrana kapoty motoru, stejně jako spodní část čelního okna a sloupky. Máme tu tedy 67procentní hodnocení, v poslední kategorii elektronických systémů pak vůz získal procent 71. Důvod je ten, že autonomní brzdy nejsou pro Sorento nabízeny a monitoring jízdy v pruzích získáváte za příplatek. Ve srovnání s Fordem Mondeo však kupodivu uznán nebyl.
Tabulka s klíčovými výsledky Kie Sorento
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Kie Sorento na stránkách Euro NCAP.
Opel Corsa 2015
Dostáváme se k městskému mini, od kterého si Opel slibuje nemalý úspěch zejména po prodejní stránce. Ten ale kupodivu nebude podpořen excelentními výsledky z nárazových testů Euro NCAP, neboť ačkoliv jednu chybějící hvězdu můžeme přičíst hlavně na vrub chybějící elektronice, částečně se o ni zasahuje také nepříliš lichotivé hodnocení v případě ochrany dospělých. V této kategorii totiž Corsa dosáhla „jen“ na 79 procent, přičemž kritika směřovala hlavně k vyššímu ohrožení hrudníku při bočním nárazu. Mimo se pak s pochvalou nesetkaly ani síly, které působí na krční partie při nárazu zezadu, kdy se hlava vrací zpět do sedačky.
V případě ochrany dětí získává Opel 77 procent, což rovněž není světoborný výsledek. Opět zde přitom máme kritiku směřující k nadměrnému tlaku na šíji, mimo se objevily také problémy u úchytů Isofix a některých dětských sedaček. Ochrana chodců je však již zcela v pořádku, daných 71 procent je totiž nejlepší výsledek v rámci tohoto kola testů. Stejný verdikt ale nemůžeme zopakovat u elektroniky, neboť jak jsme řekli výše, autonomní brzdy a monitoring jízdních pruhů zde nenajdete.
Tabulka s klíčovými výsledky Opelu Corsa
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Opelu Corsa na stránkách Euro NCAP.
Porsche Macan
Účast Macanu se zdá být nezajímavá, jenže automobilka Porsche zamířila k nárazovým testům Euro NCAP vůbec poprvé. Dosud je jednoduše ignorovala, protože zákazníky Porsche prý něco takového nezajímá. To jen dokazuje, jak moc málo má Macan společného s Porsche, jak jej dekády známe, ale dnes nechme být.
Jelikož vůt vychází z Audi Q5, které v Bruselu získalo pět hvězd, nedalo se prakticky nic jiného než prvotřídní hodnocení čekat. A to navzdory faktu, že model z Ingolstadtu byl podroben crash testům již před pěti lety, kdy platila jiná pravidla. Porsche se ovšem skvěle vypořádalo i s těmi novými, pročež tu máme 88 procent za ochranu dospělých a 87 procent za ochranu dětí.
Zatímco u výše zmíněných kategorií nebyl jediný důvod ke kritice, v případě ochrany chodců byla již modelu Macan vytknuta ostrá hrana kapoty a tuhý spodní lem čelního okna. Výsledkem je 60 procent, což ve světle výše představeného Opelu Corsa není zrovna chvályhodné hodnocení. Je však třeba si uvědomit, že Porsche hraje trochu jinou ligu - a to jak tvarem karoserie, tak i vnitřní výbavou. Do té se již ve standardu dostal monitoring jízdy ve zvoleném pruhu, pročež 66 % za elektronické berličky není překvapením.
Tabulka s klíčovými výsledky Porsche Macan
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Porsche Macan na stránkách Euro NCAP.
Volkswagen Passat 2015
Jsme na konci první části nového kola Euro NCAP, přičemž výsledky nového Passatu asi budou s ohledem na reputaci vozu nejvíce sledované. Pokud si přitom toužíte přečíst nějakou tu kritiku, asi vás hned v úvodu zklameme. Tedy až na výtky směřující k bruselské organizaci, která opětovně prokázala čachry v rámci elektronických systémů. Ačkoliv totiž německá automobilka nabízí autonomní brzdy i monitoring jízdních pruhů za příplatek, uznán byl pouze první zmíněný systém. I tak to ovšem stačilo na 76 procent v kategorii nálepek.
Za ochranu dospělých pak Passat obdržel 85 procent, přičemž menší výtky směřovaly k lehčímu ohrožení hrudníku při čelním i bočním nárazu. Ochrana dětí hodnocená 87 procenty je již prvotřídní, koneckonců jde o nejlepší výsledek v aktuálním kole testů. To ale již nemůžeme říci o ochraně chodců, neboť s ohledem na výtky směřující ke bočním rohům kapoty a sloupkům čelního okna získal Volkswagen „jen“ 66 %. Tím ale dnes končíme, na zbývající šestku si posvítíme zítra.
Tabulka s klíčovými výsledky Volkswagenu Passat
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Volkswagenu Passat na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva