Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: nová Honda Civic 2012 a Jeep Compass 2012
23.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Na konci loňska se firmy tlačily, aby stihly demolici svých vozů podle starých pravidel. Letošní první kolo je chudé na auta i na hvězdičky.
Pokud to tímto způsobem půjde dál, možná se v příštích letech dočkáme nějaké té hvězdičky z nárazových testů Euro NCAP i za nízké emise. Ne, samozřejmě přeháním, ale pravdou je, že neustálé změny pravidel a zvyšování důležitosti méně podstatných nebo dokonce irelevantních prvků v rámci celkových výsledků zkoušek bezpečnosti nadělalo ve srovnávacích tabulkách totální zmatky.
Je asi v pořádku, pokud Euro NCAP zlehka tlačí na pilu pasivní bezpečnosti a snaží se tak automobilky donutit k neustálému vylepšování svých aut. Tomu se říká pokrok. Jenže vytrvalé bazírování na pěti hvězdičkách jako nejvyšší bezpečnostní metě automobilu vede při průběžné úpravě předpisů k absurdním situacím. Snadno se tak může stát, že nová generace nějakého modelu získá méně hvězdiček než předchůdce, ačkoli posádku ochrání lépe. Kde je potom ten primární účel jednoduchého srovnání mezi starým a novým, konstrukčně méně sofistikovaným a dokonalejším, horším a lepším? Odpověď zní jednoduše: nikde.
Popsaná situace může nastat už letos. Euro NCAP opět přepsala normy a nejvyšší počet hvězd udělí pouze tomu automobilu, který při nárazu získá 80 procent bodů za ochranu dospělých, 75 procent za ochranu dětí, 60 procent za ochranu chodců a 60 procent za asistenční systémy. Ačkoli můžeme považovat snahu poskytnout chodcům vyšší šanci na přežití za šlechetnou a pokusit se vyhnout nehodě za velmi rozumné, s pasivní bezpečností to nemá nic společného a tyto oblasti by měly být posuzovány zcela samostatně.
Zmatečných výsledků jsou si vědomi také u Euro NCAP, takže aktuálně svítí přímo na hlavní stránce upozornění říkající něco ve smyslu „relevantní srovnání bezpečnosti vámi vybraných aut nemůže být v některých případech provedeno“. Smutné na tom je, že místo aby Euro NCAP uznalo chybu, přepsalo pravidla anebo alespoň zvýšilo počet hvězd přímo úměrně stoupající kvalitě práce konstruktérů, strká hlavu do písku a trvá na svých nesmyslech.
Možná je to jen můj dojem, ale je nejvyšší čas nahradit Euro NCAP flexibilnějším hodnotícím systémem. Dosud to nahlas neřekla žádná automobilka, protože v současné atmosféře zdegenerované EU funguje v obavách před jakýmsi morálním postihem a vyloučením ze stáda vznešených pokrytců drsnější autocenzura, než v dobách socialistické normalizace. Co si o tom ale myslí výrobci, tiše deklaruje alespoň jejich loňská snaha stihnout sešrotovat své novinky na poslední chvíli ještě před koncem roku, aby se vyhnuly novým pravidlům.
Nové Hondě Civic a faceliftovanému Jeepu Compass se to nepodařilo. Pojďme se podívat na to, jak dopadly.
Honda Civic
Aktuální Hondou Civic asi nemá smysl zabývat se podrobně. Vedla si skvěle prakticky ve všech zkoumaných oblastech a se ctí obstála také při asi nejnáročnějším bočním nárazu na sloup. Za ochranu dospělých cestujících si odnáší vysoké poměrné skóre 94 procent a stydět se nemusí ani v identické disciplíně zaměřené na dětské pasažéry, kde nový japonský vůz bral 83 procent.
A protože poddajný nárazník a značná část plochy přední kapoty chodcům padajícím podle normy na příď neublíží, máme tady prvního adepta s rezervou plnícího přísnější kritéria roku 2012. Na pěti hvězdičkách to ale nepoznáte. Jsou stejné, jako dostávaly třeba Renaulty před deseti lety.
Tabulka s klíčovými výsledky Hondy Civic
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hondy Civic na stránkách EuroNCAP.
Jeep Compass
Modernizovanému modelu Compass se v ochraně cestujících na předních sedadlech příliš nedařilo. Při frontálním nárazu nebyly výsledky příliš špatné, i když se přišlo na to, že jisté riziko poranění po kontaktu kolen s palubní deskou zde hrozí. Vůbec nejhorší čísla vypadla z čidel při kontaktu se sloupem, při kterém by reálným osobám hrozilo vážné poranění hrudníku navzdory přítomnosti příplatkového bočního airbagu. Výsledek - 61 procent. Ideálně by nedopadla ani krční páteře při simulované srážce zezadu, Compass ale tyto nedostatky alespoň částečně kompenzuje poskytnutím bezpečného zázemí pro menší cestovatele ve druhé řadě sedadel.
Kvantum bodů bylo strženo za příliš bytelný nárazník a tuhou, vůči chodcům téměř nulově vstřícnou kapotu, ale s tím si řidič Compassu asi hlavu lámat nebude. Euro NCAP navíc uznalo za vhodné sebrat další body za chybějící akustické varování nezapnutých bezpečnostních pásů.
Inovovaný Compass si jistě nevedl nejlépe, ale dvě hvězdičky míru jeho pasivní bezpečnosti pro posádku nereflektují ani v nejmenším.
Tabulka s klíčovými výsledky Jeepu Compass
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Jeepu Compass na stránkách EuroNCAP.
A to je pro dnešek vše, více nových aut se do fronty na likvidaci tentokrát nepostavilo. Pokud by vás zajímaly výsledky dalších crash testů, podívejte se na naše obdobné přehledy výsledků starších demoličních derby.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 5 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 7 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 9 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva