Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Mazda 6, Lexus IS, Space Star i Toyota Corolla pokořily Opel Adam
4.9.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové kolo crash testů NCAP přineslo stylovému Němci poněkud nestylový výsledek, při nárazech byl nejhorší.
V posledních dnech se zabýváme především novinkami frankfurtského autosalonu, proto s velkou radostí tuto šňůru rozbijeme. A to doslova, neboť nová zpráva Euro NCAP představuje výsledky dalšího kola nárazových testů vozů modelového roku 2013. Konkrétně jde o Lexus IS 300h, Mazdu 6, Mitsubishi Space Star, Opel Adam a Toyotu Corolla, přičemž zrovna jediný německý zástupce ve skupině vzbudí asi největší pozornost odborného i laického publika. Zatímco totiž japonské modely dosáhly s výjimkou tří diamantů na pět hvězd, Adam si odnáší pouze čtyři.
Dané hodnocení sice už dávno nevypovídá o skutečné bezpečnosti testovaných automobilů, neboť, jak jsme si totiž mnohokrát řekli, organizace Euro NCAP ve svých měřeních mnohdy zbytečně navyšuje důležitost prvků, jejichž význam je pro bezpečnost posádky automobilu při nárazu nulový, nad ty, jež mají skutečnou váhu. Koneckonců, sami uznáte, že taková vysokopevnostní ocel ochrání váš život více než třeba varování před nezapnutým bezpečnostním pásem, natož pak vstřícnost přední kapoty k padajícímu chodci.
Tento přístup ovšem nutí samotné výrobce k jeho dodržování, neboť samolepka s pěti hvězdičkami na okně prodává mnohem lépe než ta se čtyřmi či třemi. Proto daleko větší význam přikládáme procentům a bodům, jež testovaná vozidla v rámci kategorií dospělých pasažérů, dětí, chodců a zmiňovaných asistenčních prvků dosáhla. Překvapivý tak není fakt, že Opel Adam jakožto zástupce evropské automobilky získal za „nálepky“ vysokých 81 %, zatímco taková Toyota Corolla byla ohodnocena pouze 66 procenty.
Mnohem zajímavější ovšem je, že japonský model pět hvězd nakonec získal. Je tak asi patrné, kde budou slabiny německého vozu a jak by asi srážka Corolly s Adamem dopadla (aniž bychom vůbec přihlédli k faktu, že jde o rozdílné „váhové“ kategorie). Nebudeme ale předbíhat a jednotlivá vozidla si dle našeho zvyku probereme v abecedním pořádku.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Lexus IS 300h
Japonský sedan je typickým důkazem toho, nakolik může absence některých elektronických systémů (v tomto případě hlavně nastavitelného omezovače rychlosti - to je opravdu mimořádný nesmysl, který vás spíše zabije, když ho před předjížděním zapomenete vypnout...) uškodit jinak skvělému hodnocení. V rámci ochrany dospělých pasažérů neshledali komisaři žádné závady při čelním i bočním nárazu a zároveň vyjádřili i pochvalu za opěrky hlavy, které poskytují dostatečnou ochranu při zpětném nárazu hlavy. 91 % je tak ryze zasloužených, jakkoliv to není v této kategorii nejlepší výsledek ve skupině.
Prvenství ovšem Lexus IS 300h získává s 85 procenty za ochranu dětských pasažérů. Srážku by prakticky bez sebemenšího následku přežily ratolesti ve věku 18 měsíců i 3 let. Zadní sedadla jsou navíc vybavena systémem Isofix, zatímco vpředu lze deaktivovat airbag spolujezdce.
V rámci ochrany chodců jsou slabými stránkami spodní boční části okrajů čelního okna. Kapota a nárazníky však poskytují dostatečnou ochranu pro nohy i hrudník, díky čemuž Lexusu plyne s 80 procenty další prvenství mezi testovanou pětkou. Zmiňovaná absence však v poslední kategorii asistenčních systémů stála IS 300h důležitých 1,3 bodu, což vedlo k zisku pouhých 66 % namísto jednaosmdesáti.
Tabulka s klíčovými výsledky Lexus IS 300h
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Lexusu IS 300h na stránkách Euro NCAP.
Mazda 6
Výsledky crash testů nové Mazdy 6 jsou pro vedení značky konečně důvodem k bouchnutí šampaňského. A to právě díky oněm pěti marketingovým hvězdám, které se v historii modelu objevují poprvé. Tím ovšem nechceme bezpečnost vozu shodit. Po stránce ochrany chodců si totiž vedlo dokonce o jedno procento (celkem 92 %) lépe než předchozí Lexus IS 300h, komisaři ovšem měli menší výtku k uchycení dveří, které se po čelním nárazu uvolnilo.
S ochranou dětských pasažérů je na tom Mazda 6 již o trochu hůře, neboť jí bylo vytknuto ohrožení temene hlavy při zpětném návratu do opěrky. Pokud tak pomineme Opel a Mitsubishi, pak je daných 77 % nejhorší výsledek mezi pětihvězdičkovými modely.
Nepříznivé hodnocení pak Mazdu 6 postihlo také v kategorii chodců, kdy kromě spodních bočních lemů čelního okna je velmi nebezpečná také hrana kapoty. Ani ta samotná ovšem není prvotřídní, proto jen 66 %. Úspěch v oblasti bezpečnostních asistentů v podobě 81 procent ovšem Mazdě její předchozí neúspěchy pomáhá mazat. Na rozdíl od ostatních Japonců totiž šestka omezovač rychlosti má.
Tabulka s klíčovými výsledky Mazda 6
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mazdy 6 na stránkách Euro NCAP.
Mitsubishi Space Star/Mirage
Nedostatečná připravenost Mitsubishi na kategorii bezpečnostních asistentů dopadla nejhůře. Space Star totiž nemá k dispozici ani systém varující před nezapnutými bezpečnostními pásy, čímž jeho hodnocení pokleslo na pouhých 55 %. Dá se přitom předpokládat, že pokud by tento prvek společně s nastavitelným omezovačem rychlosti na palubě byl, nejvyšší ohodnocení by třem diamantům připadlo. Ve všech třech zbývajících kategoriích totiž vůz zabodoval. V ochraně chodců byl dokonce druhý nejlepší (73 %), neboť větší ohrožení představoval kromě spodních bočních lemů čelního okna jen střed hrany kapoty.
Devadesátiprocentní hodnocení pak Space Star získává za ochranu dětských pasažérů. Jediný závažnější problém byl shledán při čelním nárazu, kdy dochází k vyššímu ohrožení kolena a lýtka řidiče. Při čelním nárazu však již ochrana byla výborná, dobře si pak Mitsubishi vedlo při zpětném nárazu hlavy do sedačky.
S ochranou dětských pasažérů je na tom ale Space Star hůře. U 18měsíčního batolete byl totiž v ohrožení hrudník, chybou pak bylo shledáno i absentující upozornění o deaktivovaném airbagu. Mimo to pak nebylo možné využít na zadních sedadlech některé typy autosedaček, díky čemuž si japonské mini v tomto ohledu odváží jen 72 %.
Tabulka s klíčovými výsledky Mitsubishi Space Star/Mirage
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mitsubishi Space Star/Mirage na stránkách Euro NCAP.
Opel Adam
Po třech modelech ze Země vycházejícího slunce se konečně dostáváme na evropskou půdu jak jsme ovšem zmínili v úvodu, nebude to návrat úplně veselý. I když... V případě ochrany dospělých pasažérů totiž vůz získal 87 %, což sice představuje nejhorší výsledek mezi testovanou pěticí, absolutně špatný ale není. Jisté problémy komisaři evidovali při čelním nárazu, kdy se v lehčím ohrožení ocitl hrudník a kolena, a při nárazu bočním. Horší může být, při nárazu by „bourajcíí osoby” utrpěly větší poranění při zpětném úderu hlavy o sedačku.
S ochranou dětských pasažérů je na tom Adam stejně jako předchozí Mitsubishi. Problém byl shledán hlavně při čelním nárazu u testovacích figurín sedících po směru jízdy, ochranu hrudníku ovšem nabízí Opel příkladnou. Ani v jeho případě však nebylo možné umístit na zadní sedadla větší typy autosedaček, díky čemuž získal 72 %.
Chodce pak německé mini opravdu nemá v lásce, neboť jejich ochrana byla ohodnocena pouhými 65 procenty. Adam nabízí „peřinku” prakticky jen osobám, které dopadnou na střed kapoty nebo okna. Střední část hrany kapoty je pak šetrná ke kolenům a bokům, ve všech dalších ohledech ale Opel selhává. Chuť mu tak může spravit až kategorie bezpečnostních asistentů, za kterou mu náleží 81 %.
Tabulka s klíčovými výsledky Opel Adam
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Opelu Adam na stránkách Euro NCAP.
Toyota Corolla
Poslední model v dnešní várce se hned v první kategorii ochrany dospělých pasažérů pyšní 94 %, které jej mezi testovanou pětkou staví na vrchol. Corolla si vedla výtečně ve všech směrech, což platí také o ochraně dětských pasažérů. Se ziskem 82 % se totiž japonský sedan staví za Lexus IS 300h.
Ochrana chodců již spadá do hůře hodnocených oblastí, zvláště ve srovnání s Lexusem, který patří pod jednu střechu. Toyota by se tak možná měla u své prémiové odnože poučit, jakým způsobem se zaobluje hrana čelní kapoty, aby nedocházelo k závažným zraněním v oblasti pánve. Kritiku pak schytalo i čelní okno, na kterém bylo méně bezpečných ploch než na předchozím Opelu.
Bezpečnostní asistenti jsou pak opět kategorie sama pro sebe, neboť zde stačila k „mizernému“ hodnocení Toyoty taktéž absence omezovače rychlosti. I tentokrát ale budeme volat spíše po změně přístupu Euro NCAP než automobilek - omezovač rychlosti ještě žádný následek nehody nezmírnil, zato už jich pár mohl způsobit...
Tabulka s klíčovými výsledky Toyota Corolla
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Toyoty Corolla na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 2 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 5 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva