Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Kia Cee'd, Volvo V40, Renault Clio, Audi A3 2012 ad.
29.8.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Euro NCAP zlikvidoval dalších šest aut a nabízí zajímavé výsledky. Na vyložený propadák bychom nenarazili, jednu velkou hvězdu bychom tu ale měli.
Je milé, když vás instituce provádějící nárazové zkoušky automobilů hned na úvod nové série testů upozorní, že není možné vzájemně srovnávat výsledky některých modelů. Ještě milejší by ale bylo, kdyby ona agentura přestala přidáváním mnohdy podružných faktorů dělat svou práci ještě nepřehlednější.
Jistě, jako vše ostatní také automobily podléhají nějakému vývoji. Kontroverzními zásahy Evropské komise třeba lpěním na takových systémech jako je automatické brzdění a ze strany Euro NCAP na detailech jako jsou různé nálepky a svítící žárovičky, byste jej však jen stěží nazvali přirozeným.
Výsledky nárazových testů zkoumající opravdu důležité hodnoty, tedy pasivní bezpečnost konstrukce karoserie, ve skutečnosti srovnat lze. Ty jsou však zabalené do natolik hloupé a hrubé vrstvy těžko přehledného balastu, že jsou před motoristy téměř vždy interpretovány pouze skrze dnes prakticky již nicneříkající počet hvězdiček.
Zajímavé zrcadlo nastavila Euro NCAP americká agentura IIHS, která provedla to, co má skutečný smysl. Na základě zkušeností posbíraných z reálného provozu upravila metodiku měření tak, aby více odpovídala skutečným průběhům dopravních nehod. Výsledky byly hodně zajímavé. I bez zvyšování rychlosti IIHS (pouhou změnou překrytí s pevnou překážkou) velmi snadno odhalila slabiny dnešních podle norem Euro NCAP stavěných aut.
A reakce evropské instituce? Místo zvážení náročnějšího, podobného překrytí se z Bruselu obratem ozvalo, že od roku 2015 budou muset všechny nové vozy projít testy, při kterých bude kladen důraz nejen na náraz s čtyřicetiprocentním překrytím čelní plochy, ale také celou přídí. Euro NCAP má patrně za to, že má řidič v krizových zlomcích vteřiny čas hledat možnosti, jak vpálit do překážky celou plochou, aby lépe rozložil nárazové síly. Názor na tuto logiku si udělejte sami...
Abychom mohli z výsledků aktuálních nárazových testů vyvodit nějaký smysluplný výsledek, zapomeneme teď na hvězdičky a podíváme se, jak při normovaném střetu s překážkami obstály nové modely Audi A3, Ford B-Max, Isuzu D-Max, Kia Cee’d, Renault Clio a Volvo V40.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Souhrn všech posledních výsledků ukazuje, že automobilky nemají problém přizpůsobit se sebevětšímu výmyslu Euro NCAP, skutečné revizi prověrky pasivní bezpečnosti aut se však vyhýbá
Audi A3
Euro NCAP v úvodním resumé konstatuje, že nová generace modelu A3 mnohem lépe chrání chodce při vzájemném střetu. To je skutečně pozoruhodné zjištění, zejména potom, co bruselská instituce od letošního roku podmiňuje získání plného počtu pěti hvězdiček dosažením minimálně 60 procent bodů při této zkoušce. Ještě jednou opakujeme, že je skvělé, když můžou i pěšáci odejít z případné kolize po svých, ale NCAP nám jaksi nikdy neodpovědělo na otázku, jak to souvisí s pasivní bezpečností karoserie a proč jsou tyto naprosto rozdílné částkové hodnoty zprůměrovány do jednoho výsledku.
Jinak podle očekávání nákupem A3 sebe a svou rodinu do spárů lepenkových plechů určitě nevrhnete. Bylo by bláhové myslet si, že Audi něco podcení a ošidí, takže se připravte na velmi slušných 95 procent z celkového počtu bodů pro dospělé a 87 procent pro děti. Nový vůz vykázal skutečně velmi dobré výsledky v případě frontálního nárazu s čtyřicetiprocentním překrytím, výtečně obstál při šťuchanci zezadu a dokonce také při vržení na ocelový sloup simulující dopad na strom nebo sloup. A protože má A3 hodně elektronických andílků strážných a chodcům zaručuje 74 procent, nemohlo Audi dostat nic jiného než pět hvězdiček.
Tabulka s klíčovými výsledky Audi A3
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Audi A3 na stránkách EuroNCAP.
Ford B-Max
Na schopnost B-Maxu obstát v crash testech bylo zvědavých asi hodně lidí. Ne že by to měl být letošní bestseller v segmentu kompaktních vanů, nicméně chybějící sloupky B a jejich nahrazení výztužemi v zadním páru posuvných dveří vyvolalo hodně otázek, jak se asi Ford vypořádá s bočním nárazem.
Odpovědí je, že se ctí. Většina senzory zkoumaných oblastí na testovacích figurínách je zbarvených zeleně a ani několik žlutých políček nic nemění na solidním výsledku. Výstražná oranžová se objevila pouze při bočním nárazu na sloup, při kterém snímače zaznamenaly „okrajové“ hodnoty. Průměrný procentuální výsledek tak bez problémů stačí na vysoké hodnocení. Za dospělé pasažéry 92 %, děti 84 % a chodci 67 %, což testovanému B-Maxu s dieselem o pověstný fous zajistilo pět hvězd.
Tabulka s klíčovými výsledky Fordu B-Max
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fordu B-Max na stránkách EuroNCAP.
Isuzu D-Max
Podle počtu hvězd outsider poslední skupiny a pohled na čísla ukazuje, že za to tentokrát nemůžou pouze body stržené za ochranu chodců. Pravdou je, že 51 procent není v tomto směru mnoho, ale není to ani žádná tragédie. Isuzu D-Max ovšem přišlo o body také při čelní srážce. Téměř celá figurka řidiče a stehna spolujezdce se zabarvila do oranžova, což jsou signály hraničních hodnot, každopádně překročeny nebyly.
Naopak při obou bočních nárazech si pickup počínal opravdu skvěle a totéž platí také při ochraně krční páteře posádky při kontaktu zezadu. Podle staré metodiky to možná vypadá na pět hvězdiček, ale potíž je v tom, že snímače umístěné v hrudníku figuríny simulující tříleté dítě zaznamenaly poněkud vyšší než mezní hodnoty a tak si D-Max odnáší za ochranu dětských cestujících jen 67 procent. Čtyři hvězdičky ve srovnání jen s dvěma u předchůdce jde ale o důkaz, že Isuzu od poslední zkoušky udělalo značný pokrok.
Tabulka s klíčovými výsledky Isuzu D-Max
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Isuzu D-Max na stránkách EuroNCAP.
Kia Cee'd
Nepochybujeme o tom, že také výsledky nárazových testů nového Cee'du budou hodně skloňovány, ne však pouze proto, že je o novou Kiu značný zájem. Výsledky korejského zástupce v nižší střední třídě totiž nejsou podle nás takové, jak si automobilka a patrně i někteří příznivci představovali.
Předem bychom asi měli říci, že na reklamy a billboardy může Kia nechat spokojeně natisknout pět hvězdiček, naměřené hodnoty ovšem vyvolávají jisté otazníky. Cee'd bez větších obtíží obstál ve frontální srážce, nárazu zezadu a s pouhou jednoprocentní rezervou dosáhl také na šedesátiprocentní limit ochrany chodců. Při bočním nárazu ale výsledky nebyly zrovna křišťálově čisté.
Při kolizi s imitací automobilu dopadlo vše na jedničku, jenže kontakt se sloupem byl „nepřesvědčivý“ a figurína zaznamenala vysoké hodnoty přetížení v oblasti hrudníku a hraniční pro břicho. Konečných 89 % pro dospělé, 88 % pro děti a 61 % za ochranu chodců rozhodně nepovažujte za špatný nebo tragický výsledek, na nejlepší ve své třídě však Kia Cee'd nemá.
Tabulka s klíčovými výsledky Kie Cee’d
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Kie Cee’d na stránkách EuroNCAP.
Renault Clio
Případ nové generace Clia je téměř jako přes kopírák stejný jako u Kie Cee’d - 88, 89 a 66 jsou čísla, která opět nejsou katastrofální, ale signalizují, že konstrukce malého Renaultu neodvedla požadovanou práci.
Kde se stala chyba? Clio vykázalo hraniční hodnoty u krční páteře posádky při nárazu zezadu, ale především nedokázalo stoprocentně ochránit oblast hrudníku řidiče při kontaktu se sloupem. Hnědá barva upozorňuje na slabý a nepřesvědčivý výsledek z důvodu vysokého tlaku vyvinutého na „žebra“ figuríny.
Za zmínku také stojí ještě jeden, tentokrát pozitivní postřeh. Při kontaktu s chodcem má spousta aut docela velký problém se sloupky A a hranou přední kapoty, ale Clio je výjimkou. Sice získalo „jen“ 66 %, nicméně samotná hrana je téměř kompletně zelená.
Tabulka s klíčovými výsledky Renaultu Cio
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Clio na stránkách EuroNCAP.
Volvo V40
Velmi slušný výsledek Volva S60 v novém náročnějším testu IIHS - zdá se - nebyl náhodný. Pokud bychom neměly auta z aktuální skupiny seřazená podle abecedy ale dosaženého skóre, na první místo by se s jednoznačným náskokem postavilo nové Volvo V40.
Ano, největší roli v jeho úspěchu sehrál zcela nový airbag pro chodce a i díky němu se model V40 stal automobilem s historicky nejvyšším bodovým ziskem ve svém segmentu. Na jeho 88 procent za ochranu chodců jen tak asi brzy nikdo nedosáhne, pokud neudělá gumovou příď nebo nevyužije obdobnou technologii, každopádně body V40 nebrala jen kvůli své vstřícné přídi. Jinou než zelenou a na pár místech i (adekvátní) žlutou nenajdete a skutečně skvělý výsledek vůz dosáhl při bočním nárazu.
Poněkud méně bodů bralo nové Volvo za ochranu dětských pasažérů z důvodu zaregistrování malinko vyšších sil, každopádně 98, 75 a 88 procent společně s pěti hvězdičkami si může švédská značka nechat (bez ironie) zarámovat.
Tabulka s klíčovými výsledky Volva V40
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Volva V40 na stránkách EuroNCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 11 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva