Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Hyundai Tucson a MX-5 zářily, Opel Karl nikoli
7.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+videa) Opět jen podivné hodnocení NCAPu rozhodlo o tom, že v crash testu úspěšná Mazda MX-5 má horší celkové skóre než Hyundai Tucson.
V novém kole crash testů organizace Euro NCAP se tentokráte objevily pouze tři vozy, přičemž každý reprezentuje zcela jinou kategorii. Zatímco Hyundai Tucson je zástupcem aktuálně velmi populárního segmentu crossoverů a SUV, čtvrtá generace Mazdy MX-5 útočí na zájemce o malé kabriolety a roadstery. Opel Karl pak pro změnu hodlá zasáhnout hlavně rozum klientely, jež touží po dostupných mini vozech.
Stejně jako jsou odlišné samotné vozy, tak zde máme odlišné i výsledky, které vyplynuly z nárazových testů. Než si je ovšem probereme - v abecedním pořadí, jak je naším dobrým zvykem - nejprve pro jistotu jen zrekapitulujeme pravidla, podle který organizace Euro NCAP postupuje. Ta od letošního roku klade daleko větší důraz na autonomní brzdy či asistenci jízdy ve zvoleném pruhu, bez čehož již populárních pět hvězd nezískáte.
Kromě toho pětihvězdičkový verdikt, na němž staví především marketingová oddělení automobilek, nemohou dostat ani vozy, které v rámci kategorie ochrany dospělých získají horší než 80procentní hodnocení. Pro nás jsou ovšem právě výsledky v jednotlivých sekcích udávané v procentech nejdůležitější, neboť daleko lépe vykreslují skutečnou pasivní bezpečnost automobilů, o kterou má jít v crash testech především.
Tolik tedy pro úvod, přičemž závěrem jen dodáme, že kategorie ochrany dospělých se na celkovém hodnocení podílí ze 40 procent, zatímco ochrana dětí a chodců i asistenční systémy počítají shodně s 20 procenty. Tím ale máme munici zcela vyčerpanou, přikročit tedy můžeme k nemilosrdně zkoušené trojici.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP

Hyundai Tucson
Prvním pánem na holení je nová generace korejského SUV, která se vzdala poněkud krkolomného evropského označení ix35 a navrátila se k původnímu názvu. Pro vedení značky přitom dosažené výsledky budou důvodem, proč otevřít láhev šampaňského, neboť Hyundai Tucson dosáhlo pěti hvězd. Jak si potvrdíme dále, jedním z hlavních důvodů je bezpečnostní elektronika, za kterou Korejci získávají 71 procent. Autonomní brzdy sice SUV ve standardu nemá a nepočítá se ani s ním, že by po nich sáhla většina kupujících, pročež nedošlo k jejich uznání, nicméně monitoring jízdních pruhů již brán v potaz byl. A to přesto, že i tento systém je příplatkový. To samé lze pak říci o rychlostním asistentu, který používá k detekci vpředu umístěnou kameru.
Metodika těchto odhadů by nás samozřejmě zajímala, do karet však bohužel komisařům z Euro NCAP nevidíme. Maximálně tedy v tomto ohledu můžeme držet ústa, krok i zástup, pročež se raději přesuneme k ostatním kategoriím. V případě ochrany dospělých Hyundai Tucson získává 86 procent, přičemž výtky míří zejména k lehce zvýšenému ohrožení hrudníku, k němuž dochází při nárazu celou přídí u zadních pasažérů a rovněž také při nárazu z boku. Ochrana dětí je s 85 procenty zcela bez kritiky, u ochrany chodců hodnocené 71 procenty pak komentáře komisařů míří hlavně k lemu čelní kapoty, který je nebezpečný pro pánve pěších.
Tabulka s klíčovými výsledky Hyundai Tucson
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hyundai Tucson na stránkách Euro NCAP.
Mazda MX-5
Čtvrtá generace japonského roadsteru je přesně tím vozem, na který jsme naráželi výše v rámci oněch elektronických berliček. Samotné Euro NCAP totiž v tiskové zprávě zmiňuje, že bezpečnost tohoto vozu je vskutku excelentní, nicméně absence autonomních brzd je prý opravdu tristní. A díky tomu si Japonci mohou nechat o pěti hvězdách pouze zdát, přestože kupříkladu v rámci ochrany chodců dosáhli na neskutečných 93 procent. Tedy hodnocení, jaké ani nepamatujeme a na němž se velkou měrou podílí aktivní kapota. Kupodivu i přesto zde máme jednu výtku, jenž směřuje k tuhým čelním sloupkům. Ty ale majitelé roadsteru dozajista jen uvítají.
V rámci oněch elektronických berliček se Mazda MX-5 může pochlubit monitoringem jízdních pruhů, i přesto však nedosahuje na více než 64 procent. Mnoho slov se pak nedá zmínit ani o ochraně dětských pasažérů, která je hodnocena 80 procenty. Důvodem je ten fakt, že jde o dvoumístný vůz, který vyhovuje pouze některým požadavkům v tomto ohledu. Nicméně airbag deaktivovat lze, dosažený výsledek je tak nadmíru dobrý. Obdobně se pak můžeme vyjádřit také o ochraně dospělých, za níž Japonci získávají 84 procent, tedy jen o chloupek méně než Korejci. Kritika přitom míří hlavně k materiálu, z nějž je zhotoven čelní airbag, neboť ten umožní hlavě řidiče nebezpečný kontakt s volantem.
Tabulka s klíčovými výsledky Mazdy MX-5
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mazdy MX-5 na stránkách Euro NCAP.
Opel Karl
Jsme u posledního vozu v pořadí, jehož verdikt bude asi pro Opel zklamáním. Karl totiž nedojel ani tak na absenci autonomních brzd (ty ostatně v segmentu, kde se hledí na cenu, očekává jen málokdo), jakožto spíše na horší výsledky v rámci ochrany dospělých. Za tu vůz získává jen 74 procent, přičemž kritika míří jednak k nedostatečně nafouknutému čelnímu airbagu, po němž sklouzla hlava řidiče na volant, ale také k bezpečnostnímu pásu, pod který cestující při nárazu celou částí přídě „zapluli“. Ve větším ohrožení tak byly jejich kolena, stehna a pánev. Mimo to zde pak máme ještě zhoršenou ochranu hrudníku cestujících vzadu.
Ani v rámci ochrany dětí se Opel nevyhnul výtkám, zvláště v případě tříletých pasažérů. V rámci nárazu se totiž jejich hlava dostala mimo dětskou autosedačku a byl tak na ni vyvinut nemalý tlak, stejně jako na krční partie. Výsledkem je tedy 72procentní ohodnocení. Dalších 68 procent pak Karl získává za ochranu chodců, kde za nebezpečné byly shledány některé části lemu kapoty i její prostřední část. A samozřejmě pak také tuhé čelní sloupky, které jsou již klasickým „otloukánkem“ Euro NCAP. Zapomenout pak nesmíme ani na onu kategorii berliček, kde díky oné absenci autonomních brzd vůz dostal 64 procent.
Tabulka s klíčovými výsledky Opelu Karl
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Opelu Karl na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025Německé automobilky nabízí zaměstnancům za „dobrovolný” odchod až 12 milionů korun, takové míry zoufalosti dosáhly
23.3.2025Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins