Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Espace a Vitara září i v tvrdších zkouškách, Fiat 500X a Mazda 2 méně
22.4.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Renault a Suzuki jsou prvními, které prošly přísnějšími testy na jedničku. Zle si ale nevedla ani Mazda a Fiat.
Máme tu nové kolo nárazových testů Euro NCAP, které se stejně jako to únorové odehrálo podle nového mustru. Ten alespoň o něco více reflektuje realitu, což je u bruselské organizace více než zarážející. Dosud nám totiž společnost dávala najevo jen to, že jí více zajímá splnění těch či oněch formálních předpokladů než skutečná pasivní bezpečnost. Nyní tu ovšem máme nové testy, jež simulují čelní náraz celou částí přídě. Ve zkoušených vozech navíc v tu chvíli „nesedí pouze řidič“, ale okupováno je i sedadlo spolujezdce a zadní lavice. Dané figuríny jsou přitom menší, neboť odkazují na ženy či osoby menšího vzrůstu.
Aby toho nebylo málo, pak přepracování kromě samotných testů doznaly i tyto figuríny, které nyní více odpovídají současnému lidskému vývoji. Pozměněny byly i podmínky spojené s bočními nárazy, díky čemuž mají být odhaleny slabiny moderních automobilů, které jsou podle Euro NCAP mnohem tužší a tak pomalu pětihvězdičkové hodnocení získávaly zadarmo. Změnami prošla také kategorie ochrany chodců, kde je důraz kladen na výše položenou část těla.
Ve zbytku kritérií však již jde o stejné parametry jako loni, a tak nebudeme rázem tvrdit, že testy NCAPu jsou skvělé. Nejsou, jsou pouze lepší než dříve, i tak je smutné, že na celkovém hvězdičkovém hodnocení se skutečné pasivní ochrana posádky podílí pouze 60 procenty (ochrana dospělých 40 a ochrana dětí 20), zbytek už jsou pro kupce nového vozu spíše matoucí projevy docela jiných (neříkáme, že samostatně zcela nepodstatných) kategorií - ochrana chodců má váhu 20 procent a kategorie bezpečnostních systémů, berliček a nálepek rovněž 20.
Tím ale můžeme považovat veškeré zákulisí za probrané, přesunout se tak můžeme k jednotlivým automobilům, které novým kolem crash testů prošly. Jak je přitom naším dobrým zvykem, všechny „účastníky zájezdu“ probereme dle abecedního pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Fiat 500X
Náš dnešní úvod mohl naznačit, že Euro NCAP jsme již odpustili vše špatné, nicméně s „prvním pánem na holení“ musíme znovu vzpomenout i negativa, která jsou s bruselskou organizací spojena. Konkrétně se jedná o nutnou přítomnost autonomních brzd či monitoringu jízdních pruhů, bez nichž již žádný zkoušený automobil nezíská pětihvězdičkové ohodnocení. Tuto nálepku, jež slouží hlavně k marketingovým účelům, tak stále nelze považovat za měřítko odolnosti vozu pro následkům nehod, ale jakýsi „maximix” často zcela neslučitelných vlastností majících vliv na bezpečnost vozu jako takovou.
Stejně tak si nemyslíme, že dané systémy jsou zcela zbytečné, nějaký význam mít mohou. Rozhodně by však neměly promlouvat do celkového hodnocení, které jsme si za mnoho let existence NCAPu zvykli vnímat jako „crash test”. Bohužel se tak děje, díky čemuž takový Fiat 500X v jednom z pěti sledovaných kritérií nezískal ani bod. Ač tedy při čelních i bočních nárazových testech dosáhl hodnocení dobrého, pochlubit se může „jen“ 86 procenty. Dalších 85% přihazuje za ochranu dětské posádky, kde si rovněž nevysloužil žádnou kritiku, v případě ochrany chodců (74 %) pak výtky směřovaly k tuhému spodnímu rámu čelního okna. O kategorii nálepek (64 %) pak již asi není třeba mluvit.
Tabulka s klíčovými výsledky Fiatu 500X
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Fiatu 500X na stránkách Euro NCAP.
Mazda 2
Veškeré poznámky, které jsme měli k hodnocení italského vozu, můžeme aplikovat i na novou Mazdu 2. I ta nabízí autonomní brzdy pouze za příplatek, přičemž podle Euro NCAP po tomto doplňku nesáhne nadpoloviční množství zákazníků. Technika tak nebyla uznána, díky čemuž tu máme identických 86 procent za ochranu dospělých. V případě dětské posádky si ale již japonský hatchback nějakou tu kritiku vysloužil, neboť u tříletých ratolestí došlo při nárazu k nadměrnému pnutí u krčních partií a vyvinut byl i velký tlak na hrudník. Kromě toho nebylo možné užít doporučené sedáky na zadních sedadlech, neboť ta přední jsou ukotvena příliš vzadu. Ve výsledku tu tedy máme 78 %.
S ochranou chodců je na tom Mazda mnohem lépe než Fiat, neboť získala 84 bodů. Kritika se týkala pouze spodních bočních lemů čelního okna, které byly označeny jako příliš tuhé. To samozřejmě sraženým pěšákům uškodí, na druhou stranu však musíme konstatovat, že posádka za ně v případě nehody bude více než vděčná. Pro kategorii berliček pak platí naprosto to samé, co v případě Itala, výsledkem je tedy shodných 64 procent.
Tabulka s klíčovými výsledky Mazdy 2
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mazdy 2 na stránkách Euro NCAP.
Renault Espace
Ze Země vycházejícího slunce se můžeme vypravit do Francie, kde asi budou mít důvod k otevření většího než malého množství šampaňského. Nový Espace je totiž od roku 2013, kdy nárazovými testy prošly modely Zoe a Captur, prvním vozem Renaultu, který se pyšní pětihvězdičkovým ohodnocením. Jak tedy asi očekáváte po výše zmíněném, tentokráte se o autonomních brzdách ani nezmíníme. Nicméně opak je pravdou, i zde musíme zmínit jistou kritiku, a ta opět půjde na bedra Euro NCAP. Espace totiž sice danou technologii tak jako předchozí dva vozy taktéž nabízí za příplatek, očekává se však, že po ní sáhne většina zákazníků.
Systém ovšem funguje až od 30 km/h, pročež kupříkladu v rámci ochrany dospělých nebyl započítán. To je přitom poněkud paradoxní, když si uvědomíme, že třeba čelní nárazy se odehrávají v rychlosti 64 km/h. Komisaři jinak vozu udělili jen 82 %, tedy méně než u Mazdy či Fiatu. Mnohem větší vinu než ony autonomní brzdy na tomto verdiktu ale nese struktura palubní desky u spolujezdce, která je prý vážnou hrozbou.
Ochrana dětí je již příkladná, neboť dosažených 89 procent je nejvyšším hodnocením v rámci tohoto kola. Nejnižší je naopak 70procentní verdikt za ochranu chodců, zde ovšem Espace dojíždí na svůj tvar, kdy kapota je k hlavám sražených blíže než u tradičních hatchbacků. Chuť si ovšem Renault může spravit u kategorie berliček, za kterou získal 80 %. Zde totiž již autonomní brzdy byly uznány, stejně jako příplatkový monitoring jízdních pruhů, po kterém prý taktéž sáhne většina kupujících.
Tabulka s klíčovými výsledky Renaultu Espace
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Renaultu Espace na stránkách Euro NCAP.
Suzuki Vitara
Dostáváme se k poslednímu vozu dnešního reportu, kterým je nová Vitara. Ta získala za ochranu chodců 89 procent, což je možná až překvapivé, pokud si projdeme komentáře testovacích komisařů. Ti navíc opětovně smetli ze stolu autonomní brzdy, neboť nejsou součástí standardní výbavy a v případě Suzuki po nich zjevně nesáhne takové množství zákazníků jako u Renaultu. Na rozdíl od francouzského vozu přitom fungují i v nízkých rychlostech, což je prý typické pro jízdu po městě, na kterou se Euro NCAP evidentně soustředí nejvíce.
Ochrana dětí pak byla hodnocena 85 procenty, ke ztrátě květinky víceméně přispělo pouze nadměrné pnutí krčních partií tříletých ratolestí. Červeně, což je barva signalizující nebezpečí, se pak hemží i čelní partie vozu, jež jsou sledovány v kategorii bezpečnosti chodců. Příliš ostrý je prý lem kapoty motoru a čelní sloupky jsou ve spodní části nadmíru tuhé, což přispělo k 76procentnímu verdiktu.
O jedno procento méně pak získala kategorie berliček, kde sice opět nedošlo k uznání autonomních brzd, ovšem pouze v rámci nízkých rychlostí. Ale protože systém funguje i při těch vyšších, nějaké body za jeho přítomnost Vitara získala. A Euro NCAP nás tím definitivně přesvědčilo, že v jeho metodice se nejspíše nikdo mimo Brusel nevyzná. A že my si napříště již odpustíme jakékoliv kladné komentáře a budeme opětovně tvrdší než moderní automobily.
Tabulka s klíčovými výsledky Suzuki Vitara
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Suzuki Vitara na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024 - Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel