Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Nissan X-Trail a Mercedes V uspěly, Cactus méně
3.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německá dodávka v nových testech využila pravidel a pochlubit se může nejvyšším hodnocením. Citroënu ublížila snaha o co nejnižší cenu.
Pozornost celého motoristického světa je nyní upřena na pařížský autosalon, kde je postupně odhalována jedna novinka za druhou. My se ovšem na malou chvíli přeneseme z města nad Seinou do sousední Belgie, kde sídlí organizace Euro NCAP. Ta zveřejnila výsledky nového kola nárazových testů, jichž se zúčastnil Citroën C4 Cactus, Mercedes-Benz třídy V a Nissan X-Trail. Německý i japonský vůz přitom z „klání“ odešly bez ztráty květinky, chlubit se mohou pro marketingové oddělení důležitými pěti hvězdičkami. Oproti tomu francouzská značka bude muset propagaci i nadále stavět na netradičním designu.
Jakékoliv jiné hodnocení než to zaměřené na bezpečnost ale nyní nechme stranou, koneckonců Citroënu C4 Cactus jsme se podrobně věnovali v našem testu. Než ovšem přikročíme k výsledkům jednotlivých vozů, jen v rychlosti zrekapitulujme pravidla, která Euro NCAP používá. Ta se pro letošek změnila, přičemž větší váha než dosud je kladena hlavně na kategorii elektronických berliček a nálepek. Proto ostatně platí, že pokud daný model nedisponuje autonomními brzdami, na pět hvězd může rovnou zapomenout.
Tuto záležitost jsme ovšem dostatečně zmapovali v našich předchozích zprávách, dnes bychom tak mohli rovnou přejít k samotným automobilům. Ještě předtím však musíme zmínit dvojí metr Euro NCAP, který byl uplatněn na novinku třícípé hvězdy. Třída V totiž spadá do kategorie dodávek, u kterých prozatím autonomní brzdy nejsou vyžadovány. Díky tomu získal Mercedes v kategorii asistentů plných 85 procent - u jednotlivých položek je na tom ale hůře než Cactus, který obdržel pouze 56procentní hodnocení.
Opětovně je tedy zřejmé, že u každé zpraávy Euro NCAP musíme číst více mezi řádky než to, co nám bruselská organizace ve výsledku říká. Znovu proto chceme apelovat na zavedení jednotných pravidel, která by navýšila kredibilitu výsledků. Máme ovšem takový pocit, že vyslyšeni nebudeme, a proto raději vyražme za jednotlivými vozy, které si dle našeho dobrého zvyku probereme v abecedním pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Citroën C4 Cactus
Francouzský crossover se dostává na řadu jako první, přičemž ještě předtím, než přikročíme ke konkrétním výsledkům, musíme nahlédnout do zákulisí. Cactus je na většině evropských trhů prezentován jako vůz zaměřený na méně movitou klientelu (Česká republika je zřejmě jedinou zemí, kde je tato novinka uváděna i naceněna jako stylovka), čemuž automobilka přizpůsobila také výbavu. Po autonomních brzdách, monitoringu jízdy ve správném pruhu nebo detekci aut ve slepém úhlu budete tedy v ceníku pátrat marně. Nikoliv jen v rámci standardní výbavy, ale také v případě té doplňkové.
S ohledem na toto rozhodnutí a v úvodu citovanou změnu pravidel je tak asi jasné, že pět hvězd Cactus nemohl získat, ani kdyby odboráři Citroënu zablokovali celou Brusel. Za kategorii nálepek si tak odváží pouhých 56 procent, což je nejnižší hodnocení v rámci tohoto kola testů. Obdobně je pak na tom i ochrana dospělých (82 %) a dětských pasažérů (79 %), kdy v prvém případě bylo vozu vytknuto větší ohrožení hrudníku spolujezdce při čelním nárazu a řidiče při bočním nárazu. U dětí pak problém spočíval ve větším riziku, jakému byl vystaven hrudník a krk při čelním nárazu.
Opomenout pak nesmíme ani hodnocení ochrany chodců, za které Cactus získal 80 procent, tedy pro změnu největší příděl v rámci tohoto kola. Velebena přitom byla vyhlazená hrana kapoty, naopak kritizována byla příliš tvrdá spodní část rámu čelního okna. Problémem kupodivu nebyly ani střešní ližiny, u kterých jsme se obávali jistého nebezpečí vůči hlavě chodců. Ti však při rychlostech do 64 km/h tak vysoko nevyletí.
Tabulka s klíčovými výsledky Citroënu C4 Cactus
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Citroënu C4 Cactus na stránkách Euro NCAP.
Mercedes-Benz třídy V
Druhým „pánem na holení“ je německá dodávka, která, jak jsme zmínili, využila pravidel beze zbytku, a proto se může pochlubit opravdu působivým hodnocením. Do něj navíc ještě promlouvají tituly, jaké třícípá hvězda získala za celou řadu bezpečnostních systémů v minulých letech. Je tedy téměř na místě se ptát, proč automobilka vůbec posílala do Bruselu skutečné vozy na zničení. Pomalu stačilo zaslat e-mail s výčtem jednotlivých prvků bezpečnostní výbavy a bylo by hotovo. Tím však nechceme kritizovat značku nebo novou třídu V, ale opět jen a pouze organizaci Euro NCAP.
Od komentářů se ale znovu přesuňme k výsledkům, které vozu v rámci ochrany dospělých přisuzují 93 procent, tedy nejlepší hodnocení v tomto kole. To samé pak platí také o dětských cestujících, kteří jsou chráněni na 87 procent, stejně tak ovšem třída V zvítězila v kategorii nálepek (85 %). V tomto směrů jí prospěla ona výjimka z pravidel, jinak za přítomnost stabilizace, upozornění na nezapnuté pásy a asistenta umožňujícího nastavení maximální možné rychlosti získala méně bodů než třeba předchozí Citroën C4 Cactus.
Opravdovým problémem je ale pro testovací komisaře oblast ochrany chodců, za kterou třícípá hvězda získala jen 67 procent. Vytknuto jí přitom bylo prakticky vše od příliš ostrého lemu kapoty přes tvrdý samotný plech až po „nepřátelský“ rám čelního okna. Je však třeba dodat, že čím vůz nepotěší chodce a tím de facto Euro NCAP, z toho bude profitovat hlavně posádka uvnitř.
Tabulka s klíčovými výsledky Mercedesu třídy V
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Mercedesu třídy V na stránkách Euro NCAP.
Nissan X-Trail
Dostáváme se k japonské novince a tedy závěru tohoto kola testů. I tentokrát přitom můžeme „vypíchnout“ jednu konkrétní záležitost, a sice ony autonomní brzdy. Nový X-Trail je jimi vybaven, stejně jako třeba monitoringem jízdy ve správném pruhu. Za oboje tak získává body, které hodnocení v kategorii nálepek zdvihají na 75 procent. To sice oproti Mercedesu není žádné terno, Nissan ovšem nemohl stavět na žádných kličkách. A proto s přehledem překonává Citroën devatenáctiprocentním rozdílem.
Špatně si však novinka Nissanu nevede ani v dalších kategoriích. Za ochranu dospělých cestujících X-Trail získal 86 procent, přičemž kritiky se dočkalo jen vyšší riziko ohrožení hrudníku při čelním nárazu. Při srážce boční však již nebezpečí jako třeba v Cactusu nehrozí, v případě ochrany dětí pak s ohledem na 83procentní hodnocení opětovně nemáme pomalu o čem mluvit. Výtka směřovala jen k jistému tlaku vyvíjenému při havárii na krční partie u tříletých ratolestí.
Dále pak Nissan zaválel i při ochraně chodců, za kterou obdržel 75 procent, tedy jen o chlup méně než Citroën. Za ochranu nohou pěších přitom obdržel stejný počet bodů jako francouzský crossover, vůči pánvi je však již hrana jeho kapoty o trochu nebezpečnější. To samé pak můžeme prohlásit o riziku spojeném s úrazem hlavy, která by mohla dopadnout na příliš tvrdé přední sloupky a rám čelního okna. To je ale pro dnešek od Euro NCAP vše.
Tabulka s klíčovými výsledky Nissanu X-Trail
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Nissanu X-Trail na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 16:11 - řidičBOB
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch