Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: Audi Q3, americké Lancie a dalších devět novinek
27.10.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Máme pro vás kompletní přehled nových crash testů Euro NCAP. Co do počtu aut byla laťka zvýšena, diskutabilní metodika ale zůstává.
Přehled kapitol
U NCAPu se rozhodně neflákají. Uběhly jen dva měsíce od chvíle, kdy jsme vám představili předchozí sadu deseti testů a už tu máme dalších dvanáct. Je to přitom letos už čtvrtá sada „bouraček”, o té květnové i předchozí únorové jsme vás rovněž podrobně spravili.
Nebudeme vás tentokrát zatěžovat dlouhým úvodem a konstatujeme jen tolik, že testy tentokrát prošly Audi Q3, BMW 1 F20, Chevrolet Captiva, Fiat Freemont, Ford Ranger, Hyundai Veloster, Lancie Thema a Voyager, Mercedes třídy M, Opel Astra GTC, Opel Zafira a Toyota Yaris. Jak můžete vidět výše, všechny tyto vozy jsme vám dříve podrobně představili, nebo jsme je pro vás již stihli otestovat. Jak se v nich bourá jsme ale naneštěstí (a to zejména v případě článků druhého typu) nezažili, a tak vezmeme zavděk výsledky NCAP.
Ty, jak už to v poslední době bývá, vykázaly prakticky pouze více či méně dobré výsledky, žádný vyložený propadák se nekoná. Co do počtu hvězdiček jich pět získaly všechny novinky až na jednu, Lancii Voyager, která odešla se čtyřmi. V poslední době jsme si kvůli poněkud zvrácené metodice crash testů Euro NCAP zvykli sledovat spíše dílčí bodová než komplexní hvězdičková hodnocení, v případě Lancie ale za horší výsledek může skutečně horší ochrana posádky při nárazu a nikoli absence určité elektronické výbavy. Ne zcela dokonalé výsledky v tomto směru předvedly i další novinky koncernu Fiat - Lancia Thema a Fiat Freemont, na pět hvězd to ale v jejich případě ještě stačilo.
Na opačném konci spektra se objevil Hyundai Veloster, který dle NCAP nabízí vůbec nejlepší ochranu z posledních hodnocených aut, a to jak pro dospélou, tak dětskou posádku. Jen na chodce se příliš neohlíží, ale to ještě probereme v komentáři k tomuto konkrétnímu testu. Z úspěšných stojí za zmínku ještě Mercedes M a Ford Ranger, velmi dobře si vedlo i Audi Q3.
To by na rozehřátí mohlo stačit, pojďme si vše projít podrobně. Jako vždy se nejprve podíváme na stručný přehled všech nejnovějších výsledků a poté si podrobněji projdeme jeden test po druhém.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Audi Q3
Testovací figuríny by s radostí jezdili v Audi Q3. Záznam hodnot z jejich senzorů zůstal z větší části v bezpečném zeleném pásmu anebo mírně zvýšeném žlutém. Při čelní srážce sice došlo k drobnému posunu pedálové skupiny, ale nebylo to nic, co by mělo znamenat nebezpečí pro nohy řidiče. Malý crossover obstál velmi dobře i v nejnáročnější zkoušce a to při bočním nárazu na sloup, kdy je maximum sil koncentrováno do hodně malé oblasti. Při simulované ráně zezadu se zase ukázalo, že krční páteř posádky dostala v simulovaných podmínkách zelenou. Nějaké nedostatky? Při ochraně dospělých a dětí na palubě ne. Dieselové Audi si odneslo 94 a 85 procent bodů z maxima, takže prodejci můžou přesvědčovat zákazníky o tom, že si kupují bezpečný vůz.
Ochrana chodců je ale poněkud slabší. Problematická se ukázala hrana přední kapoty, oblast spodní části předního okna a také několik „bodů“ na kapotě samotné. 52 procent znamená, že v příštím roce by Q3 pět hvězdiček nedostala. Euro NCAP je bude udělovat pouze automobilům, které se v ochraně chodců dostanou na 60 %. Pokud vás tyto výsledky o vhodnosti nákupu přesvědčí, nezapomeňte prodejci připomenout, jestli potřebujete vypínání předního airbagu spolujezdce. Na přání jej dostanete a při montáži dětské sedačky otočené v protisměru jízdy je to nutnost.
Tabulka s klíčovými výsledky Audi Q3
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
BMW řady 1
Pohled na výsledky nárazového testu nové řady 1 ukazuje, že BMW ještě má jistý prostor pro zlepšení. Při simulované čelní a boční srážce bylo vše v naprostém pořádku, ochrana dospělých i dětí je na vysoké úrovni, hůře to ale dopadlo při testu nárazu na sloup. Senzory na hrudníku figuríny na místě řidiče zaznamenaly vyšší hodnoty tlaku v oblasti žeber, což znamená, že byste se po podobném nárazu asi delší dobu nemohli smát, že jste to přežili, ale to by snad nebyla taková tragedie. Euro NCAP opět spílá, že řidič není dost dobře informován o vypnutí airbagu spolujezdce, ale na druhé straně máte na sluneční cloně dost jasně popsanou nálepku o možném riziku spojeném s montáží dětské sedačky v protisměru s nevypnutým airbagem. Úplně ideálně nedopadl ani simulovaný náraz zezadu, ale zaregistrované parametry pořád zůstaly na hraničních hodnotách.
S ochranou chodců nemá jednička žádné potíže, dostala se na 63 procent, a pokud by se vám někdy povedl nechtěný kontakt s jejími předními partiemi, vězte, že celý prostor přední kapoty i nárazník s vámi budou mít slitování, přední hrana ale moc ne.
Tabulka s klíčovými výsledky BMW řady 1
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
Chevrolet Captiva
Při nárazu Captivy na deformovatelnou překážku se toho v kabině dělo poněkud více, než bývá obvyklé. Testovací komisaři například změřili, že A sloupek se posunul o 30 mm, volant se zvedl o 27 mm a pedál spojky poskočil o 90 mm směrem k nohám řidiče a o 83 mm nahoru. Z pohledů senzorů (a to je důležitější) ale zůstalo vše v pořádku bez ohledu na věk případného cestujícího a hodnoty se většinou nevzdálily ze zeleného anebo pořád bezpečného žlutého pásma.
Skvěle vyšel Chevy ze simulovaného bočního nárazu automobilu, trochu méně přesvědčivě dopadl při měření přetížení po srážce se sloupem. Euro NCAP ale nepovažuje hraniční hodnoty v oblasti hrudníku řidiče za natolik nestandardní, aby musely být považovány za nebezpečné. Podobný závěr vychází rovněž po simulaci nárazu zezadu, kdy sedadlo ochránilo krční páteř jen průměrně. NCAP má mnohem větší výhrady k ochraně chodců. Podle něj je pro hlavy sražených pěšáků bezpečno pouze uprostřed kapoty.
Tabulka s klíčovými výsledky Chevroletu Captiva
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu na stránkách EuroNCAP.
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 2 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 3 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva