Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Znáte nejprodávanější auta všech dob každé značky? Snad většina vás překvapí
20.9.2018 | Mirek Mazal
Globální automobilové bestsellery zná každý, v záplavě milionů prodaných Golfů a Coroll ale snadno zapadnou relativně úspěšné modely dalších značek. Tady jsou hity každé z nich.
Minimální povědomí o úspěchu některých automobilových modelů zvládne projevit každý člověk, který nestrávil poslední dekády na pustém ostrově. Promyšlený marketing velkých automobilek přirozeně rezonuje společenskou diskusí nejen v úzkém kruhu fanoušků čtyř kol. A tak málokomu uniká třeba fakt, že Volkswagen Golf je skoro nepřekonatelný evropský hegemon, který se historicky musel sklonit před pouhými pěti konkurenty.
Širší přehled o bestsellerech u nás sotva známých či obecně okrajových značek ale zvládne projevit málokdo, zvláště pak v celosvětovém měřítku. Musíme říci, že i my jsme ve většině případů tápali či stříleli vedle. Porsche asi správně tipne každý, ale třeba Alfa Romeo, Volvo, nebo klidně i Citroën? Nemluvě o značkách jako Bugatti, Maserati nebo klidně i Ferrari? Jsou to z pohledu celé historie těchto značek docela oříšky, a tak si v tom pojďme udělat jasno.
Nabízíme vám tedy přehled nejprodávanějších modelů všech dob 48 známých i méně známých značek. Jistě vám přinese několik překvapení, protože není výjimkou, že prodejně nejlepší model zapadl v záplavě jeho nástupců, kterým je v posledních letech věnována daleko větší pozornost.
Žebříček je sestavený podle počtu prodaných kusů a zahrnuje všechna prodaná auta stejného typu, i když mohou mít na jednotlivých trzích odlišná jména.
Seznam nejprodávanějších aut historie všech významnějších značek
48. Bugatti Type 57, 1934 až 1939: 685 prodaných kusů
Na úvod pochopitelně přichází nejmenší číslo celkového objemu výroby. Necelých sedm stovek patří Bugatti 57, které bylo rozmanité díky paletě volitelných karoserií montované na jediný podvozek. Pro dnes mateřský Volkswagen to musí být komické číslo, víc aut prodá za hodinu, i když budeme počítat všechny hodiny dne a víkendy i svátky. Žádné další Bugatti ale tolik zákazníků neoslovilo - moderní Veyron byl limitován na vyrobených 450 kusů a prodat je nebylo snadné.



47. Aston Martin DB7, 1994 až 2004: 6 640 prodaných kusů
DB7 je často označován jako zachránce značky Aston Martin. Může vypadat jako překonaný grand tourer (nevyrábí se 14 let), ale hrál hlavní roli při udržování britské klasiky nad vodou. Hlavně dvanáctiválcová varianta byla tak oblíbená, že s její pomocí firma zdárně překonala nejhorší období.
46. De Tomaso Pantera, 1971 až 1991: 7 260 prodaných kusů
U vozu s takovým ražením je přes sedm tisíc zákazníků velká sláva. Exotický supersport zaznamenal slušné tržby. lidé chtěli robustní výkonný vidlicový osmiválec od Fordu, který se nebránil individuálním úpravám. Dominantním trhem byly Spojené státy americké, kde má jméno Pantera dodnes zvuk. Firma ani tak dnešních dnů nedožila.
45. Morgan 4/4, 1936 až dodnes: 10 000 prodaných kusů
Angličané od roku 1936 dodnes kompletují model 4/4 v hrabství Worcestershire severovýchodně od Londýna. V tomto případě není zásadní absolutní počet kusů, ale doba, po kterou je Morgan schopný vydat nový exemplář stejného modelu. Důchodový věk 82 let slaví vzhledově a v něčem i technicky starý, výrobou ovšem nový roadster.
44. Lamborghini Gallardo, 2004 až 2013: 14 022 prodaných kusů
Přes 14 tisíc placatých kupé pojmenovaných po plemeni bojovného býka je téměř neuvěřitelné číslo. Během desetileté etapy si malý supersport koupilo nejvíce zákazníků, co kdy přišlo k prodejci Lamborghini. Gallardo se dočkalo řady edic, mezi nejlepší patřila t pojmenovaná po Valentinu Balbonim. Otázka za sto bodu zní, kolik z prodanýcg aut bylo vybaveno manuální převodovkou?
43. Ferrari 430, 2004 až 2009: 17 499 prodaných kusů
Exkluzivní, vzácné a těžko dostupné - podobnými slovy lze prezentovat jakékoli Ferrari. Přesto padlo skoro 17 500 objednávek na model 430, v tomto nemalém objemu je započítané také kupé, roadster a také vzácná ostřejší Scuderia. Novější nástupci umí projet zatáčku rychleji, ale v počtu prodaných kusů zatím vévodí už nejméně jedenáct let stará modelová řada. Mimochodem, i 430 ještě šlo mít s manuálem.
42. Lotus Elise, 1996 až dodnes: 20 000 prodaných kusů
Elise je další zachránce světoznámé značky. Musí se vyzdvihnout jeho zásluhy, protože tato automobilka by na trhu citelně chyběla. Malá motokára, kde si posádka připadá jako v ulitě na kolejích, je svérázným nářadím, které na technické trati potrápí i mnohem silnější konkurenty.
41. Rolls-Royce Silver Shadow, 1965 až 1980: 29 030 prodaných kusů
Nejúspěšnější Rolls není současný model Phantom podsouvaný dnešním boháčům, ale hrdý Silver Shadow z let 1965 až 1980. Byl navržen s několika modernizacemi v reakci na obavy, že společnost zaostávala v inovacích v oblasti automobilového průmyslu. Hned po uvedení se stal senzací.
40. Maserati Biturbo, 1981 až 1994: 36 373 prodaných kusů
Modelová řada Biturbo se skládala z několika karosářských variant. Dvoudveřové typy se nejvíce povedly z hlediska designu, kabriolety se dnes mezi znalci stávají horkým zbožím.
39. Bentley Continental GT, 2003 až dodnes: 63 209 prodaných kusů
První model představený pod kontrolou Volkswagenu odstartoval nové období. Do té doby Britové prodávali 800 vozů ročně a pouze Continentalů GT se prodalo každých 12 měsíců více než pětkrát tolik. Od roku 2018 nastoupila podle Bentley třetí, reálně spíše druhá generace.
38. Tesla Model S, 2012 až dodnes: 219 069 prodaných kusů
Omezené portfolio značky existující všeho všudy 14 roků logicky nejvíce reprezentuje Model S, který se masově vyráběl jako první. Nevyhnuly se mu problémy na montážních linkách, stejně jako současnému Modelu 3, který velký elektrický sedan celkovými prodeji dříve nebo později přeskočí.
37. Lancia Ypsilon, 1996 až dodnes: 900 000 prodaných kusů
Poslední držák, statečný opuštěný bojovník za dobré jméno známého výrobce legendárních modelů. Pro italskou značku pod americkým vedením prognózy nenaznačují nic dobrého, slušný počet prodaných kusů na tom nic nezmění. Lancia dožívá a Ypsilon s ní.
36. Porsche 911, 1963 až dodnes: 1 000 000 prodaných kusů
Kdo v 60. letech minulého století mohl tušit, že se kruhové přední světlomety a šikmá střecha nad plochým šestiválcem stanou ztělesněním každodenní univerzálnosti s vytříbeným řidičským zážitkem. Prodeje překonaly milionovou hranici a letos k nim přibude dalších asi 30 000 nových objednávek.
35. Jaguar XJ, 1968 až dodnes: 1 000 000 prodaných kusů
V době uvedení byl model XJ považován za nejlepší sedan světa, který podpořil vyvážený vidlicový dvanáctiválec pod uhlazenou kapotou. Milionový prodej ukazuje, že názory na kvalitní dílo nebyly daleko od pravdy. Jaguar už několikátou generací přináší svůj pohled na luxusní cestování.
34. Alfa Romeo Alfasud, 1972 až 1989: 1 020 000 prodaných kusů
Malý hatchback s pohonem přední nápravy zvedal v zatáčce zadní kolo jako pejsek nohu u patníku. Drobná Alfa byla velkým rivalem pro Volkswagen Golf první generace, Italové používali motor s protilehlými písty. Typ motoru a muší váha byly jistotou pro zábavné vlastnosti při každém zatočení volantem.
33. Saab 900, 1978 až 1998: 1 200 000 prodaných kusů
Saab je dobře znám svým jedinečným provedením designu, díky kterému jeho majitelé byli až do konce svého života věrní právě severskému výrobci. Přes milion nadšenců vlastníků si pořídilo Saab 900, téměř čtvrtina vsadila na výkonné provedení Turbo.
32. Chrysler Newport, 1961 až 1981: 1 900 000 prodaných kusů
Newport u nás bude znát málokdo, ve skutečnosti se prodával ze všech Chryslerů nejlépe. Dvoudveřové kupé klasicky velkých rozměrů bylo častou volbou na příměstskou dopravu obyvatel USA.
31. Land Rover Defender, 1948 až 2015: 2 000 000 prodaných kusů
Hranici druhého milionu protíná jako první nezdolný Defender. Za svoji existenci se zásadně změnil, ale podstata zůstala stejná. Stejně dobrá, když vydržel tak dlouho zajímat další a další kupce. Jednoduchý, statný a spolehlivý off-road se teprve začínal potit tam, kde by ostatní vozy nikdy nedojely.
30. Smart Fortwo, 1998 až dodnes: 2 000 000 prodaných kusů
Ukázka toho, že i zdánlivě nesmyslný úlet může překonat sám sebe. Miniaturní městské přibližovadlo se ztratí za sloupem dopravní značky, ale své nedostatky dokáže přeměnit v přednosti. Snadné manévrování se zalíbilo dvěma milionům lidí, kteří se odvážili utratit velké peníze za funkční miniaturu automobilu.
29. Dodge Coronet, 1949 až 1976: 2 500 000 prodaných kusů
Velmi stylová záležitost z padesátých let. Na Coronet se muselo vyčkávat, protože byl o něj velmi vysoký zájem. Při pohledu na provedení zadních partií je pochopitelné, že se do svého exempláře mohli lidé bezhlavě zbláznit.
28. Lexus RX, 1998 až dodnes: 2 750 000 prodaných kusů
Hlavně díky americkému kontinentu se RX dostalo na tuto pozici. Američané mají rádi Lexus, hlavně starší populace vyhledává jeho prodejce, kde si houfně objednávají hybridní variantu. Asi třetina všech jezdí zčásti na elektřinu.
27. Jeep Wrangler, 1987 až dodnes: 2 800 000 prodaných kusů
Středně velký terénní kompakt s kulatými světlomety na přední masce se od letoška vyrábí ve čtvrtém provedení. Je docela pravděpodobné, že se o něm budeme v budoucnu bavit jako o legendě, která si na konto připsala pokořený třetí milion.
26. Volvo řady 200, 1974 až 1993: 2 860 000 prodaných kusů
Další severskou automobilku charakterizuje bezpečnost a jednoznačně také hranaté tvary, které budou známé hlavně dříve narozeným jedincům. Stačí se podívat na Volvo 200 krabicového charakteru, které je nejoblíbenější ze všech.
25. Nissan Qashqai, 2006 až dodnes: 3 700 000 prodaných kusů
Japonci se trefili do vkusu zákazníků, když v roce 2006 odhalili Qashqai. Během 21 měsíců opustilo výrobní linky na severovýchodě Anglie více než půl milionu modelů druhé generace, to vychází na 62 sekund pro jeden exemplář.
24. Citroen 2CV, 1948 až 1990: 3 900 000 prodaných kusů
Kachna dokázala na silnici vyvolat u posádky mořskou nemoc, její podvozek byl laděn pro plavné překonávání vyoraných brázd. Poválečný symbol Francie se zapsal do dějin rekordním číslem celkem vyrobených kusů během 42 let existence, dodnes jej žádný jiný Citroën nepřekonal.
23. Cadillac de Ville, 1959 až 2005: 3 900 000 prodaných kusů
Ačkoliv se rozměrově blíží luxusní limuzíně v evropském měřítku, původně měla řada de Ville sloužit jako auto do města. Skoro 4 miliony zájemců našlo zalíbení v nataženém sedanu, byli věrní osmi generacím.
22. Mazda 3, 2003 až dodnes: 4 000 000 prodaných kusů
Mazda znamená pro požitkáře MX-5 čili Miata, nejvíce se ale u zákazníků vyznamenal kompaktní hatchback či sedan, který se stal základním kamenem veškeré výroby. Hodně pozitivních ohlasů získal podvozek, kritici naopak nemají rádi slabou antikorozní ochranu. Bez ohledu na hodnocení jsou čtyři miliony dobrý výsledek.
21. Subaru Legacy, 1988 až dodnes: 4 500 000 prodaných kusů
Celosvětově úspěšná vlajková loď Subaru vzniká pod různými názvy dodnes. Kombinace továrního pohonu všech kol a motoru Boxer s nízkým těžištěm je osvědčeným receptem. Nový domov najde zhruba 300 000 vozů ročně, z toho je velká část určená Američanům.
20. Suzuki Wagon R, 1993 až dodnes: 5 000 000 prodaných kusů
Wagon R byl v průběhu svého života pravidelným vítězem nejprodávanějšího japonského vozu a do roku 2008 dosáhl mety třech milionů prodejů. Velká část tohoto úspěchu spočívá v malých rozměrech karoserie. Nejnovější řada nyní přichází s hybridním pohonem, aby zapadla do města ještě více.
19. Kia Sportage, 1993 až dodnes: 5 000 000 prodaných kusů
Skvostná kariéra neodstartovala v roce 1993 zázračným tempem. První čísla byla zklamáním, prodeje šly daleko hůř, než šéfové předpokládali. Po vstupu Hyundai do automobilky Kia se vývojový program Sportage posunul na jinou úroveň a dnes jde o bestseller značky. Pět miliónů prodaných vozů na kontě je úctyhodné číslo.
18. Škoda Octavia, 1998 až dodnes: 6 000 000 prodaných kusů
Ze začátku spolupráce VW a Škody byla tuzemská automobilka snadným terčem posměchu ze strany ostatních. Dnes je Octavia jedním z největších hitů Evropy a u nás je už od konce minulého století skoro neporazitelným bestsellerem. Třetina všech modelů vyrobených ve škodovce patří tomuto milovanému i nenáviděnému vozidlu.
17. Seat Ibiza, 1984 až dodnes: 6 000 000 prodaných kusů
Ibiza vznikla v dobách transformace Seatu, tento menší hatchback se stal základem pro nové směřování španělského výrobce pod kontrolou koncernu Volkswagen. Podařilo se nastavit vhodné procesy, protože není moc dalších aut, které se mohou pochlubit tak vysokým číslem objemu prodejů. Jen v roce 2017 z linky v Barceloně sjelo 152 300 nových kusů.
16. Mini Cooper, 1959 až dodnes: 6 100 000 prodaných kusů
BMW zariskovalo, když v roce 2001 investovalo do Mini. Vzkříšení ikony britských uliček se vyplatilo, klasické moderní auto zaplavilo silnice v několika verzích. V posledních letech se značka zapomíná držet klasické koncepce, ale i tak se jí daří.
15. Fiat Uno, 1983 až 1994: 6 200 000 prodaných kusů
Fiat nechal vyrobit retro verzi malé kulaté pětistovky a předtím silně bodoval s Puntem, ale na nejprodávanější Uno se zapomnělo. I u nás byl hranatý rošťák, který uměl ve verzi Turbo ovládnout klikaté cesty na kilometry dopředu, kdysi velmi oblíbeným strojem.
14. Audi A4, 1994 až dodnes, 6 600 000 prodaných kusů
Stálice se čtyřmi kruhy brázdí ulice od roku 1994, kdy debutovala pokroková varianta pěti ventilů na jeden válec. Nikdo jiný než A4 a Ferrari F355 takto svého času v sériové výrobě nepřemýšlel. V létě 2015 byl představen už čtvrtý nástupce.
13. Mitsubishi Lancer, 1973 až dodnes: 7 300 000 prodaných kusů
Nejprodávanějším autem Mitsubishi je Lancer, ale paradoxně jeho nejslavnější podoba nemá přímého nástupce. Rychlý Evolution skončil desátou verzí a dále se prodávají jen obyčejné, méně výkonné verze v poněkud přežitém provedení.
12. Peugeot 206, 1998 až 2013: 8 400 000 prodaných kusů
Upravený 206 dokázal taky řádit na závodních tratích WRC jako výše popsaný Lancer, ale s tím rozdílem, že malý Peugeot se přestal úplně vyrábět před pěti lety. V Evropě je to jedno z pěti aut se skalpem Golfu v ruce a velké úspěchy s ním zaznamenali prodejci také v Číně a Jižní Americe.
11. Chevrolet Malibu, 1964 až dodnes: 10 000 000 prodaných kusů
Vzor globálního propojení světa je vůz vyráběný v USA, Číně, Německu, Koreji nebo Uzbekistánu základem amerického trhu několik desetiletí po sobě. Přizpůsobuje se době, nejnovější Malibu dostalo hybridní pohon.
10. Mercedes-Benz třídy C, 1994 až dodnes: 10 200 000 prodaných kusů
C-Klasse se v posledních letech pravidelně umísťuje v hodnocení svolávacích akcí na nejhorší pozici. Otázkou je, zda časté návštěvy mají preventivní charakter, nebo se s výrobou skutečně spěchá na úkor kvality. Zákazníkům je to ale jedno, proto se mohou vývojáři luxusního sedanu plácat po zádech při roční sumarizaci prodejů.
9. Hyundai Elantra, 1990 až dodnes: 12 800 000 prodaných kusů
Hodně muziky za slušné peníze platí pod hlavičkou Hyundai i na české obyvatelstvo, ne však v případě Elantry. Tady byl model tohoto jména spíše za popelku, pod tímto či jiným označením se ale jinde ve světě prodává jako žádný jiný vůz korejské značky.
8. BMW řady 3, 1975 až dodnes: 12 900 000 prodaných kusů
Etalon, bez kterého by to v Mnichově mohli svého času zavřít, je dnes v myslích zákazníků stále více nahrazován módními SUV, svou pozici bestselleru si ale drží. A historicky ji hned tak nepustí. Ze zábavného stroje střední třídy se stal masový produkt bez velkých odlišností od mainstreamu. Názorný příklad evoluce automobilového prostředí nahrazuje věrné fandy prakticky smýšlejícími jedinci, kteří hledají prostředek pro spolehlivé cestování mezi bodem A a B ve značkovém balení.
7. Renault Clio, 1990 až dodnes: 14 200 000 prodaných kusů
Clio je globální úspěch díky různým verzím prodávaným na všech trzích. Za rok se objeví pátá série, která bude navazovat na úspěchy svých předchůdců. Na dobré reputaci mají velký podíl zaměstnanci divize Renault Sport, která dokáže ze sériového Clia udělat zábavné vozítko na klikaté cesty.
6. Honda Civic, 1972 až dodnes: 16 500 000 prodaných kusů
Současné kreace designérů jsou na míle daleko od původního jednoduchého vzhledu. I přes různé nářky se počet prodaných kusů stále zvyšuje, a to i díky verzi Type R, která mezigeneračně vždy patřila mezi nejlepší auta s předním náhonem.
5. Lada 210x, 1980 až 2015: 18 000 000 prodaných kusů
VAZ 2104, 2105, 2107 nebo také Lada Riva či Nova, to všechno je v podstatě stejné auto u nás známé prostě jako Lada. Studená válka si vynutila za železnou oponou levné, robustní vozidlo schopné zvládnout rozbité silnice a nekvalitní palivo. Upravená licenční kopie Fiatu 124 to prodejně dotáhla daleko, mnohem dál než originál.
4. Opel Corsa, 1982 až dodnes: 18 000 000 prodaných kusů
Označení Corsa původně používali všichni Evropané kromě Britů, kteří znali lehký hatchback jako Nova. Na Ostrovech se prodalo více než půl milionu jednotek první generace, než Britové přijali název Corsa. Dodnes patří tamní trh mezi největší teritorium tohoto převážně městského vozidla.
3. Volkswagen Golf, 1974 až dodnes: 34 000 000 prodaných kusů
Velký skok a třetí místo na stupni vítězů. VW Golf ve verzi 1,6 TDI BlueMotion před pěti lety překonal úžasnou metu 30 milionů vyrobených aut. Každý den v roce vznikne 2 000 nových ikon Wolfsburgu. Bez diskuze jde o nejdůležitější model u nás uctívané značky.
2. Ford F-Series, 1948 až dodnes: 38 000 000 prodaných kusů
Stříbrný stupínek globální prodejnosti málem zboural mohutný pick-up. Zůstává po dekády jasně nejoblíbenějším vozidlem v USA, běžně převyšuje komfortnější a pohodlnější osobní automobily. Ani letos není k zastavení a americké prodeje znovu jasně ovládá.
1. Toyota Corolla, 1966 až dodnes: 44 300 000 prodaných kusů
S velkou rezervou suverénně vyhrává Toyota Corolla. Nejprodávanější automobil všech dob patří Japoncům. Neutuchající zájem vedl k nastavení výrobních kapacit, které doslova chrlí každých 15 sekund novou Corollu, čtyřicetimilionová hranice byla zdolána v červenci 2013. Dobře vybudované zázemí včetně rovnováhy mezi kvalitou a cenou naznačují další léta jednoznačného kralování.
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejčtenější články
Peugeot si zadělal na propadák. Do nabídky vrátí model GTi, jenže v provedení, o které nikdo nestojí
26.3.2025Číňané ukázali, s čím skutečně chtějí ovládnout Evropu. Toto je jejich nový kombík se spalovacím motorem
26.3.2025Někdo nacpal do rodinného VW motor z policejního Passatu. Stvořil skrytou zbraň se stovkou za 4,8 s, teď ji prodává
26.3.2025Nová verze Audi A5 vás chce připravit o víc peněz, litry v zavazadelníku i iluze o německých prémiových autech
26.3.2025Kvůli clům na auta z Číny budeme propouštět a zastavovat výrobu, říká šéf Seatu. I to způsobují nepromyšlené kroky EU
26.3.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle