Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
ZiL 41052: jezděte jako vládci Ruska, auto Gorbačova a Jelcina je k mání
12.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Ruští a sovětští předáci používali k transportu i obrněný ZiL vážící 5,5 tuny. Je na prodej.
Každý vůz pro prezidenta či podobně důležitou osobu musí být v něčem zvláštní a výjimkou rozhodně nemohla být vládní limuzína Kremlu. Ve skutečnosti není jen výjimečná, ve své době byla dokonce jedním z nejbezpečnějších automobilů na planetě a dodnes tomu nebude jinak. Vládní speciál ZiL 41052 využívaný sovětskými a ruskými vládci Michailem Gorbačovem a Borisem Jelcinem nahradil až upravený Mercedes Vladimira Putina. Právě starší automobil je ovšem mnohem zajímavější, neboť je zrovna na prodej. Na výjimečnosti mu přidává fakt, že ruský ZiL je na vládní vozy jednoznačným specialistou.
Dříve byl dlouho zkoumán Američany, ale svá tajemství odhalil naplno až po rozpadu Sovětského svazu, kdy ho poprvé mohli rozebrat a rozkrýt veškerá tajemství, která by dopomohla motorizovaným americkým prezidentům k větší míře bezpečí. Obrnění sestávalo ze zpevnění základní konstrukce s pancéřovanými detaily. Sovětští inženýři však při stavbě postupovali tak, že nejprve svářeli pancéřové kapsle a až poté na vzniklém podkladu začali stavět samotný vůz. Limuzína používá obrnění třídy B-7 a také neprůstřelná skla, je rovněž schopná odolat útoku granátem.
Z veškeré té ochrany samozřejmě plyne také vysoká hmotnost dosahující 5,5 tuny. Pokud se podíváte pečlivě na přiložené fotografie sedmimístného, bezmála 6,4 metru dlouhého speciálu, zjistíte, že skla musejí mít tloušťku možná i deset centimetrů a dveře budou ještě o kus mohutnější. Aby bylo možné s takovým tankem na kolech rychle ujet z potenciálního ohrožení do bezpečí, nepomáhá jen doprovodná eskorta, ale také 7,7litrový vidlicový osmiválec s výkonem 315 koní (dosahovaných při 4 500 otáčkách). Maximální točivý moment překračuje 600 newtonmetrů.
Na stokilometrovou rychlost údajně zrychlí za 13 sekund a rozjede se dokonce až na 190 kilometrů v hodině. Pokud vám přitom prostřelí pneumatiky, vůz údajně nemusí vůbec zpomalit. Podle dostupných informací disponuje 120litrovou nádrží a spotřeba se pohybuje v průměru na 22 litrech pětadevadesátioktanového naturalu. Některé zdroje také zmiňují pouze třístupňovou automatickou převodovku a jízdní vlastnosti, které byste do takového kolosu nikdy neřekli.
Uvnitř starého prezidentského prostředku, který byl logicky nejčastěji vídaný v Moskvě a ve vládních garážích parkoval od roku 1989 až do 2007, se nacházely výklopné stolečky, čalounění z přírodní kůže, podpěrky na nohy, palubní interkom, klasický telefon a vůbec vše, co bylo v té době možné. Řidič mohl zapnout kdykoliv majáky zabudované do přídě a promlouvat na venkovní okolí přes „hlásnou troubu”. Byly zde také systémy, které zajistily, že šlo startovat motor i nouzově, akumulátor pro palubní elektroniku rozhodně nebyl v útrobách sám.
Vývoj a následná stavba takového tanku na čtyřech kolech musela stát nechutné peníze, ale je jasné, že nikdo nechtěl ochranu ruských funkcionářů nikterak podcenit. Vy se teď můžete cítit stejně jako oni, můžete se vydat v čase zpět do dob studené války a pocítit tu atmosféru. Jeden z třinácti vyrobených kusů je totiž na prodej a to s pouhými 29 tisíci kilometry na budíku, v prvotřídní kondici. Vůz, který by vám mohl závidět i Obama, však vyjde na 1,25 milionů Euro, tedy přes 34 milionů korun. Rozhodně bude stylový - minimálně do doby než vznikne Putinovo nové auto. Na ceně ale poroste v každém případě.
Vládní ZiL 41052 z roku 1989 v černé barvě, do kterého usedal Gorbačov i Jelcin, je právě k mání na portálu James Edition
Zdroj: Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 9 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie