Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje
1.11.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Porsche a 911 jsou pro leckoho skoro synonyma, v 80. letech ale u Němců panovalo jiné přesvědčení. Někdo ho zvrátit musel a byl to Peter Schulz.
Pokud jste se někdy více zajímali o historii Porsche, patrně víte, že produkce dnes ikonické 911 měla skončit v roce 1981. Nástupcem měl být osmiválcový model 928, který získal v roce 1978 titul Auto roku a ve verzi 928 S4 se v roce 1987 stal nejrychlejším sériovým autem světa, minimálně s atmosférickým motorem. Přesto ji fanoušci značky moc v lásce neměli, protože nebyla moc sportovní a ve srovnání s 911 byla velká a těžká.
I tak měla devětsetjedenáctka skončit. Porsche si bylo dobře vědomo, že konstrukce vozu s motorem vzadu má své limity a ty v tu chvíli v jeho očích převažovaly. Devětsetjedenáctka byla složitá a drahá zejména na vývoj, však vytřískat konkurenceschopný sporťák z obráceného kladiva na kolech není zrovna lehký úkol. Koncepce vůz přesto omezovala v agilitě, ovladatelnosti i praktičnosti. A na konci 70. let se také objevovaly problémy s kvalitou, takže 911 klesaly prodeje a trh nebyl nabídkou vozů s motorem vpředu, tedy zejména 924 a 928, příliš nadšen.
Rok 1980 tedy pro Porsche nebyl dobrý, byl to první ztrátový rok v celé existenci automobilky. V tu chvíli do firmy vstoupil člověk jménem Peter Schutz, původem německý Žid, který ovšem začal svou kariéru v automobilovém průmyslu ve Spojených státech. V roce 1980 ho sám Ferry Porsche pozval, aby se účastnil výběrového řízení na výkonného ředitele Porsche.
Schutz se narodil v roce 1930 v Berlíně. V roce 1937 byla jeho rodina nucena uprchnout na Kubu před sílícím nacismem. Později přesídlila do amerického Chicaga, kde Peter Schutz vystudoval strojní inženýrství a nastoupil k firmě Caterpillar Tractor. Později přešel ke Cumminsu, kde skončil až v reakci na nelibost vedení k jeho rozhodnutí přednášet na konferenci odborové unie International Brotherhood of Teamsters v roce 1976.
Ono místo ředitele Porsche v roce 1980 získal, částečně i proto, že vedení předpokládalo, že napůl Američan v čele pomůže s prodeji v této klíčové zemi. Po nástupu si všiml, že personál byl „jaksi smutný”. Zjistil, že tento stav má co do činění s rozhodnutím o konci 911. Podle představenstva byla zastaralá; v rozhodování o její budoucnosti hrála roli jen racionalita.
„Je třeba chápat, že když se v Německu rozhodne, je to rozhodnuté. Firma řekla, že 911 je historií. Tohle rozhodnutí jsem ale změnil ve svém třetím týdnu v práci. Pamatuji si ten den docela dobře,” vzpomínal kdysi Schutz na rok 1980. „Přišel jsem do kanceláře šéfinženýra prof. Helmutha Botta, abychom probrali plány na nový model. Na zdi jsem si všiml grafu, který predikoval budoucnost tří modelů - 911, 928 a 944. Druhé dva vykazovaly nárůst prodejů, ale linka 911 končila v roce 1981.”
„Vzal jsem z Bottova stolu fix a protáhl jsem linku 911 přes zbytek grafu, na zeď a až na dveře. Když jsem se pak vrátil do jeho kanceláře, vidím Botta křenit se. 'Rozumíme si?' zeptal jsem se. A kývnutím hlavy jsme si rozuměli,” končí s vyprávěním. 911 tak byla doslova tahem tužky zachráněna a dnes z ní je ikona a špičkový sporťák, a to navzdory zcela špatné koncepci motoru podélně za zadní nápravou.
Kdyby Schulz tehdy nedal spíše na instinkt než ryzí racionalitu a z pozice ředitele nerozhodl tak, jak rozhodl, 911 by zřejmě nadobro zmizela z povrchu zemského. A je otázkou, co by bylo se samotným Porsche, pro které je tento model stále hlavní tvůrcem jeho image. Po roce 1980 se automobilce znovu začalo dařit a své prodeje do poloviny 80. let v USA ztrojnásobila.
Peter Schutz zemřel o uplynulém víkendu ve věku 87 let.

Peter Schutz, muž, který zachránil 911
Bez něj by nebyla ani 911 Carrera 3,2 z roku 1984 (na obrázcích) a asi ani novodobé 911
Zdroj: Jalopnik, GTspirit.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
před 8 hodinamiHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- BMW R 12 G/S 2025: syrová zábava v terénu včera 13:42
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez 30.3.2025
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out 30.3.2025
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda 30.3.2025
- Toprakův portugalský hattrick 30.3.2025
Nejnovější články
Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
před hodinouPolibky smrti: Smutný osud Lancie připomíná, co většina automobilek dokola dělá svým legendám
před 3 hodinamiTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
před 4 hodinamiUniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
před 6 hodinamiZlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.01. 14:56 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 13:54 - Předseda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 04.01. 04:42 - aups68
- Policejní kontroly a měření 03.31. 20:01 - stst2
- Lampárna (stěžovatelna) 03.31. 19:25 - petr_riha
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 03.31. 18:49 - řidičBOB