Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zemřel jeden z největších sběratelů aut. Bláznivý miliardář, kterým byste chtěli být
2.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Vydělal miliardy a z aut měl i zřejmě to úplně nejcennější na celém světě. A když nějaké neměl, žaloval klidně i Ferrari. Teď nás opustil, bylo mu 86 let.
Uplynulo třináct měsíců od chvíle, kdy jsme si mohli blíže představit Ferrari 275 GTB/C Speciale z roku 1964 se šasí číslo 6885. Tento model byl nástupcem legendárního kupé 250 GTO, přičemž jeho design dostal opětovně na starosti Pininfarina, výrobu pak zařídila společnost Scaglietti. Šlo o závodní variantu Competizione, tak její její hmotnost vůči „běžnému” provedení poklesla o 150 kilo, výkon se pro změnu pohyboval okolo 280 až 300 koní.
Až potud nejspíše neshledáte nic až tak výjimečného, tedy ne na poměry Ferrari. Jenže toto auto je vážně výjimečné - italská automobilka vyrobila pouze tři kusy, přičemž právě tento má na svém kontě mnohá slavná vítězství v závodech včetně toho z 24 hodin Le Mans. Není tedy divu, že dle znalců ke 275 GTB/C Speciale považováno za nejhodnotnější auto svět a v případné aukci by mohlo vynést až 100 milionů dolarů, tedy zhruba 2,5 miliardy korun.
K takové ale nedošlo a nebylo možné ani počítat s tím, že by se na tom mělo něco změnit. Majitelem vozu byl totiž Preston Henn, umíněný miliardář z Floridy, který se nebál žalovat ani Ferrari, když mu neprodalo co chtěl. Je totiž velký sběratel exkluzivních strojů, jeden z největších vůbec, mezi jehož auty multimiliardové hodnoty byl tento stroj jen pomyslnou třešinkou na dortu. V minulém čase o něm ae nepíšeme náhodou, bohužel - zakladatel úspěšné říše bleších trhů Swap Shop tuto neděli v požehnaném věku 86 zemřel. A je tedy možné, že Ferrari 275 GTB/C Speciale skutečně zamíří do aukce, kde by mohlo zlomit veškeré rekordy. Spolu s dalšími výjimečnými vozy, které vlastnil.
Henn byl ženatý a s manželkou Betty měli pět dětí, jedno ale bohužel zemřelo. Právě mezi pět těchto pozůstalých bude nyní rozdělen jeho majetek, který kromě rozsáhlé sbírky automobilů zahrnoval také usedlosti na Floridě či v Aspenu. Kromě toho byl Henn vůbec prvním člověkem na světě, který si v roce 2013 pořídil soukromý tryskáč Gulfstream G650. Za vše přitom vděčí právě bleším trhům.
Síť Swap Shop svého času měla až 2 500 poboček a byla druhou nejvyhledávanější turistickou atrakcí Floridy po zábavním parku Disney World. Tomu se nelze divit, kromě blešáků se zde totiž pořádaly hudební festivaly nebo cirkusy. V centru veškerého dění pak bylo Hennovo soukromé automobilové muzeum, ve kterém vystavoval ty nejcennější kusy své sbírky - tedy i 275 GTB/C. Právě tuto věc na něm mnozí oceňovali - i když nikdo neví, kolik aut přesně měl, minimálně k velké části pouštěl veřejnost, nezacházel s nimi jak s obsahem bankovního trezoru.
Řetězec Henn vybudoval prakticky z ničeho, na počátku všeho totiž stály pouze zkušenosti jeho otce s provozem kina. Preston tuto myšlenku ovšem významně rozšířil, na ploše zhruba devíti akrů lemujících Sunrise Boulevard totiž vybudoval autokino, které fungovalo během nocí. Přes den pak prostranství zaplnil právě bleší trh. Toto dvojí využití se ukázalo být šťastným tahem, jenž vedlo k milionovým ziskům.
Peněz přitom Henn využíval nejprve k závodění v rychlých člunech, což byla další věc, kterou „zdědil“ po otci. Posléze však přesedlal na silniční motorsport. V roce 1983 přitom již jeho tým stál na stupínku nejvyšším, neboť s Porsche 935 opanoval 24 hodin Daytony. Následující rok se pak s Porsche 956 zúčastnil 24 hodin Le Mans, kde skončil druhý, jen dvě kola za vítězným vozem, taktéž Porsche 956.
Sám Henn se slavné čtyřiadvacetihodinovky zúčastnil pětkrát, jeho dalším nejlepším umístěním ovšem bylo 10. místo v roce 1983. Na druhou stranu, na nadšence a amatéra, jak se sám rád tituloval, to nebyl špatný výsledek. Své zkušenosti pak Preston dále rozvíjel až v pozdějších letech, kdy jeho konto řádně nabobtnalo a on se tak mohl stát kupříkladu účastníkem programu Ferrari FXX.
Jeho život ovšem nebyl jen plný slastných okamžiků, mluvilo se totiž o zapojení do obchodu s drogami (tento muž byl a je jeho velký přítel), o prodeji padělků slavných značek (Louis Vuitton se s králem blešáků dokonce soudil) či konfliktech s policií. Mimo to Henn v posledních letech proslul bojem s Ferrari, které mu odmítlo prodat LaFerrari Aperta. Tuto při ale nakonec vzdal a trochu trudomyslně začal tvrdit, že nová Honda NSX je stejně lepší.
Automobilový a nejen automobilový svět tak nepochybně přišel o velkou osobnost, jejíž sláva se donesla i k nám. Nakonec si sami níže můžete prohlédnout některé z jeho strojů, je to skutečně jeden skvost za druhým. Ano, Preston Henn byl kontroverzní člověk, ale jak správně podotkl jeden z našich amerických kolegů: „Byl to ten potrhlý boháč zamilovaný do aut, kterým všichni tajně chceme být.” Však povězte, nechtěli byste mít nejhodnotnější auto světa? Skoro všechna nejlepší Ferrari, Porsche, McLareny, Fordy..? Skoro vyhrát Le Mans? Je jen málo toho, co si tento člověk na poli aut neužil. Nechť odpočívá ve větším pokoji, než v jakém kdy žil...
Preston Henn tuto neděli zemřel, bylo mu 86 let
Zůstala po něm i působivá sbírka aut...
...jejímž zlatým grálem je Ferrari 275 GTB/C Speciale z roku 1964, dle mnohých nejhodnotnější vůz světa
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před hodinou - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 2 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 4 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 5 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis