Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zdevastovaná Lada Niva z rohu špinavé stodoly se prodá až 2,2 milionu Kč. Proč?
20.8.2018 | Petr Prokopec
Ojetou Ladu Niva klidně koupíte už za desítky tisíc korun a pravděpodobně bude v lepším stavu než tato. Ta se má přesto prodat za miliony, v roce 1981 totiž vyrazila na rallye Paříž-Dakar.
V roce 1977 se francouzský motocyklový závodník Thierry Sabine během podniku Abidjan-Nice ztratil v poušti Tenere. Šlo však o neštěstí se šťastným koncem, neboť Sabine si uvědomil, že právě našel ideální lokalitu pro pravidelnou rallye, při které by hlavně amatéři testovali své schopnosti. V prosinci téhož roku tak odstartoval vůbec první závod, který startoval ve francouzské Paříži a jen končil v alžírském Dakaru. Oficiálně se však historie rallye Paříž-Dakar začala psát až od roku 1978.
My se ovšem dnes budeme zabývat především třetím ročníkem, který byl zahájen 1. ledna 1981 na pařížském náměstí Trocadéro. Na start se překvapivě postavilo i dvanáct exemplářů Lady Niva, v jejíž prospěch mluvila hlavně skutečnost, že Rusové vůz uzpůsobili náročným domácím podmínkám. Nechyběl tedy pohon všech kol, který u malých off-roadů a SUV té doby nebyl vůbec obvyklý. Díky tomu měla Niva náskok hlavně před japonskou konkurencí.
Jednu Ladu Niva 1600 koupil 7. července 1979 také Francois Jeanson, který ji následně začal připravovat právě na nejnáročnější rallye světa. Vůz tak kvůli snížení hmotnosti dostal plastovou kapotu motoru, dveře a víko zavazadelníku. Zároveň se dočkal i speciálního předního a zadního ochranného krytu, vyztuženého podvozku či přídavných světel. Novinky se týkaly i palivové nádrže, jejíž objem byl navýšen na 150 litrů.
V této konfiguraci byla Niva přihlášena do závodu, přičemž dostala přidělené startovní číslo „167“. Do cíle se ovšem nedostala, místo toho musel Jeanson tvořící posádku se svým synem (taktéž Francoisem) kvůli technickým problémům odstoupit. To ovšem neznamená, že by Niva nezanechala dobrý dojem, neboť Jean-Claude Briavoine dojel s jinou Ladou na skvělém třetím místě. Vyhrál pak legendární René Metge s Range Roverem.
Zpět ale ke stošedesátsedmičce. Tu si Jeanson ponechal až do roku 2009, kdy ji nabídl k prodeji. Stála u něj doma v rohu zaprášené stodoly a Jeanson snad ani nečekal, že by něco takového mohlo mít cenu. Vůz od něj koupil blíže neupřesněný sběratel za pouhých 4 600 Eur (cca 118 300 Kč), tedy v podstatě za tytéž peníze, za které lze dostat sice novější ojetinu, ovšem bez jakékoliv přidané hodnoty. A navíc prakticky s toutéž technikou, 1,6litrový motor či pětistupňový manuál totiž změnami neprošly.
Za posledních 10 let ale ceny podobných aut s poutavým příběhem za nimi zamířily ke hvězdám. Teprve druhý majitel v pořadí se tedy nyní rozhodl Ladu Niva prodat přesně v tom stavu, v jakém jej v roce 2009 koupil od Jeansona. Je to tedy pořád ten lapač prachu a listí, na němž začalo korodovat vše kovové.
Sběratel ale zjevně věděl, co dělá, neboť aukční síň RM Sotheby's, která Nivu nabídne k prodeji, nyní odhaduje, že se prodá až za 75 tisíc liber, tedy bezmála 2,2 milionu Kč. Jinými slovy by mohlo dojít k osmnáctinásobnému zhodnocení původní investice, což nezní špatně. Díváte se tedy na daleko nejdražší Ladu Niva pod sluncem a to přesto, že snad v jakémkoli českém bazaru byste pořídili vůz v lepším stavu za zlomek této ceny. Ovšem ne takový, který kdysi brázdil dunami při jednom z nejslavnějších rallyových podniků historie.



















Tato Lada Niva se v roce 1981 zúčastnila Rallye Paříž-Dakar
Na prodej je včetně veškeré dokumentace, na rozdíl oproti roku 2009 však rozhodně nikoliv levně
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nejnovější články
Porsche skutečně vytáhlo na nejnáročnější okruh světa 911 s manuálem. A je rychlejší než doteď s automatem
před 40 minutamiTechnik na okruhu postavil starou dieselovou ošklivku proti BMW M3 jen na jiných moderních pneu. A začaly se dít věci
včeraJaponské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
včeraPokud chce Kia s tímhle autem skutečně porazit Teslu Model 3 v její vlastní hře, může Elon Musk zůstat v klidu
včeraJedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.17. 22:50 - HondaMan
- Onboard videa 04.17. 21:59 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.17. 21:09 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.17. 19:42 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.17. 19:10 - GeneHawkins
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom