Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Záhada auta, ve kterém zabili Heydricha. Po válce se ztratilo, tohle má být ono
28.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mercedes-Benz 320 Cabriolet-B byl úchvatný stroj a svého času jej užívalo jen 43 výjimečných lidí. Přesto dodnes není jasné, který je ten Heydrichův.
Včera uplynulo přesně 75 let od chvíle, kdy Jozef Gabčík společně s Janem Kubišem spáchali na tehdejší Kirchmayerově třídě (dnešní Zenklově ulici) atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Ten svým zraněním podlehl a i když se tak stalo až o pár dnů později, byl to právě jeho vůz, který mu doslova přinesl smrt. Ta měla za následek tvrdou nacistickou odvetu, dokumentaci těchto událostí ale necháme na historicích.
Místo toho se podíváme na Mercedes-Benz 320 Cabriolet-B, kterým Heydrich v osudný 27. květen 1942 cestoval z Panenských Břežan na Pražský hrad. Ten byl jedním z pouhých 43 vyrobených, přičemž pod kapotou užíval 3,4litrový šestiválec s výkonem 78 koní. Ten mířil na zadní kola přes čtyřstupňovou manuální převodovku, která se na svou dobu neobvykle vyznačovala synchronizací u všech rychlostí.
Tento vůz byl přitom během atentátu výrazně poničen granátem, jehož jedna ze střepin měla proniknout skrze sedadlo a vniknout do Heydrichova těla, kam společně s koňskými žíněmi z opěradla vnesla infekci. Právě v jejím důsledku krutý nacista zemřel. A samotný kabriolet po jeho smrti zmizel neznámo kam.
Podle dostupných informací se měl objevit až na konci války, kdy jej zkonfiskovala Rudá armáda. Následně byl narychlo opravený Mercedes až do počátku 60. let minulého století držen v některém z vojenských skladů, než zamířil k nějakému soukromému majiteli. Ten jej následně měl ponechat v nepříliš chráněné stodole zubu času a rzi. Až potud se historici na osudu kabrioletu shodují, nicméně poté můžeme hovořit o celé řadě nejasností. Na jejich konci je pak hned několik lidí, kteří tvrdí, že právě oni vlastní „ten” Heydrichův vůz.
Jedním z nich je Dán Lauritz Lauritzen, který v roce 1980 koupil značně zchátralý vrak vozu poté, co ten strávil zhruba dvě desetiletí v rozpadlé stodole na ostrově Sjaelland. Ta se na Mercedes nakonec měla sesypat a pomalu definitivně dokončit dílo zkázy. Místo toho ovšem Lauritzen, bývalý mechanik třícípé hvězdy, přikročil k rozsáhlé renovaci, která měla zabrat 11 let a zhruba 6 500 hodin práce.
Lauritzen vůz loni za neznámou částku prodal v aukci, historický odkaz ale do ceny vozu jistě promluvil jen částečně. Zřejmě nikdo totiž už dnes není schopen s jistotou říci, že právě jeho vůz je tím, ve kterém jel v osudný květen Heydrich. A tak se i další hlásí s tím, že vlastní právě slavný Heydrichův stroj.
Jedním z nich je i Vladimír Macek, který rovněž vlastní Mercedes 320 Cabriolet-B. Jeho „zranění“ přitom do značné míry odpovídají těm, jenž způsobil Kubišem hozený granát. O autenticitě Mackova vozu svědčí řada stop po atentátu., Lauritzen ale nabízí spoustu podobných argumentů - vyjmenovává celkem 25 prvků, které jsou na jeho voze shodné specifikací či stavem s tím, v němž Heydrich dle dobových fotek jezdil.
Jakékoli jednoznačné dokumenty dokumenty, jenž by mohly dát za pravdu české či dánské straně, se dosud nenašly, a tak definitivní potvrzení o pravosti toho či onoho vozu stále chybí. A zřejmě vždycky chybět bude.
Vše tedy můžeme uzavřít tím že Mercedes 320 Cabriolet-B, ať už Heydrichův nebo ne, je to nesmírně výjimečný a překrásný stroj. Ex-Lauritzenův exemplář má dnes najeto 173 tisíc kilometrů (v roce 1991 na tachometru stála číslovka 61 024 km, takže jej rozhodně nesušil v garáži...), váží 2 050 kilogramů a uvádí nejvyšší rychlost 140 km/h. V roce 1938 stál přitom jako nový 9 900 říšských marek. To si tehdy mohl dovolit opravdu málokdo a mezi jeho 43 majiteli nebyl jediný obyčejný člověk. Nebyl jím ani Reinhard Heydrich, jako o neobyčejném muži o něm ale v dobrém slova smyslu mluvit nejde...
























Takhle vypadá Mercedes-Benz 320 Cabriolet-B dnes
Za sebou má účast i v několika historických filmech
Stav vozu v roce 1980 nebyl zrovna prvotřídní
Lauritz Lauritzen poukazuje hned na několik bodů, jenž mají dokázat pravost jeho a tedy někdejšího Heydrichova vozu...
...což lze říci také o exempláři Vladimíra Macka
Slavné kabrio krátce po atentátu...
...který se odehrál na někdejší Kirchmayerově třídě (dnešní Zenklově ulici)
Zdroje: Lauritz Lauritzen, MF Dnes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včeraJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nejnovější články
V Evropě je už 8 zbytečných továren na auta, pro které neexistuje využití. A situace se má dál jen zhoršovat
před 7 hodinamiŠéf vývoje BMW říká, že firma loni prodala nejvíc osmiválců v historii. Tolik k výsledkům „elektrické revoluce”
před 7 hodinamiTesla se lidem rozhodla vrátit to, co jim sebrala. Dřív to měli zadarmo, teď za to chce 13 tisíc korun
před 8 hodinamiAnalytik zkusil vykreslit ošklivý propadák BMW jako úspěch, spíš tím podtrhl jeho mizérii
před 10 hodinamiTěžko ho zabít. Spyker se po všech pádech znovu vrací mezi živé, dokonce pod taktovkou původního majitele
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva