Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Z vrakoviště ke hvězdám: tento muž udělal z odepsaného AMG zánovní vůz
6.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Teď krásný Mercedes 500 SEC AMG Widebody byl už po smrti. Z popela vstal jak bájný Fénix je díky nadšení jednoho z majitelů podobného auta.
Henric Nieminen, Američan s finskými kořeny, je fanoušek Mercedesů upravených u AMG před rokem 1999, kdy Daimler do té doby samostatnou tuningovou firmu koupil. Pochopitelně tak k jeho oblíbeným autům patří i vzácný Mercedes 500 SEC Widebody, který se svým 5,4litrovým osmiválcem patřil ve své době k tomu nejlepšímu, co se prohánělo po Autobahnech a dalo se to používat každý den i pro dlouhé cesty.
Vlastnil kupé 500 SEC z roku 1985, které kdysi patřilo starostovi kalifornského města Jackson. Jezdil s ním poměrně hodně a jednoho dne chtěl koupit v rámci úprav a vylepšení koncový tlumič výfuku od AMG. Ozval se mu člověk z vrakoviště v Arizoně, že takový může nabídnout, že pochází z jiného kupé 500 SEC s nějakými rozšířenými blatníky. Nieminen tedy tohoto člověka požádal, aby z tohoto auta získal všechno, co bude v dostatečně dobrém stavu, pokud možno včetně motoru.
Zároveň se rozbíhala veřejná aukce tohoto vozu. Při ní už bylo patrné, že se jedná právě o 500 SEC AMG Widebody, skutečně vzácný stroj, který z nějakého důvodu hnije na vrakovišti v poušti bez kol a spousty dalších dílů. A popularita aukce letěla nahoru, sledovanost byla vysoká, lidé přihazovali i přes to, že řada důležitých součástek už na autě nebyla, včetně např. výfukových svodů. Většinu z nich už měl zajištěnu Nieminen přes svůj arizonský kontakt.
V té době byl na dovolené v oblasti, kde nebylo pokrytí mobilním signálem - ano, i taková místa v USA existují - a nemohl tedy aukci dost dobře sledovat. V tom období však byl velmi aktivní na různých internetových fórech a fanklubech starých Mercedesů. A jeho internetoví přátelé v domnění, že o tento vůz má enormní zájem, aukci vyhráli. Aniž by věděli, že Nieminen už má zajištěny některé díly. „To byl akt bezprecedentní nesobeckosti, za který budu nadosmrti vděčný,” uvádí.
Už fotografie ovšem naznačovaly, že toto SEC AMG si za svůj život užilo dost a že je předurčeno k tomu být rozebráno na díly. Nechat ale vůz zhynout nechtěl Nieminen jen tak - však je to kus historie a spousta dílů na něm byla ještě docela v pořádku. Navíc Henricovo vlastní 500 SEC údajně dostalo při oné dovolené bez signálu pořádně zabrat po kosmetické stránce a chtěl se pustit do kosmetické renovace. Pak ho ale napadl ďábelský plán - použít části svého SEC a nechat díky ním Fénixe vstát z popela. Či 500 SEC AMG Widebody z písku arizonské pouště, chcete-li.
Nebyl to vůbec jednoduchý proces, neboť jde o výjimečný, ručně vyráběny vůz a vše na něj bylo vyrobeno v pár kusech. Pokud tedy něco chybělo, bylo možné to buď draze koupit a nebo nechat podobně draze vyrobit. Nedostupné bylo leccos, od částí kitu Widebody až třeba po původní kola. Henric je ale šikovný člověk a komunita okolo SEC velmi empatická, a tak si potřebné díly buď sehnal (a šel třeba i tak daleko, že kontaktoval ředitele firmy ATS, zda ještě neumí vyrobit kola na tento vůz, když je AMG kdysi dodávala) nebo je nechal vyrobit díky tomu, že mu jiný majitel zapůjčil originál.
Sám chtěl ale komunitě tyto služby vrátit, a tak např. nechal z panelů karoserie vozu stvořit formy, podle kterých pak bylo možné vyrobit více stejných panelů pro kit Widebody pro ostatní fanoušky těchto aut, kteří by je z nějakého důvodu mohli potřebovat. A prodej pár takovýchto sad pomohl rozmělnit náklady na renovaci, neboť dělat vše jen jednou na zakázku je vždy kusově dražší než si toho nechat vyrobit více pro vás i pro přátele.
Části 500 SEC AMG Widebody tak byly spojeny s původní 500 SEC, ovšem motor nikoliv. Ten v 500 SEC doznal nějakých úprav a běžel perfektně, takže nebylo moc důvod se ho zbavovat, i když má „jen” pět litrů a méně výkonu. 5,4litrový motor od AMG byl ale pochopitelně zachován, kompletně zrenovován a uschován, aby do 500 SEC byl zamontován, až ten současný doslouží. Spolu s ním bude na vůz nalepeno označení 5.4, které je v originále údajně tak vzácné, že se ví o existenci jen jednoho na Novém Zélandu. Podle toho byla vyrobena replika, která je v Kalifornii uschovaná spolu s motorem.
Kompletně zrenovován byl i interiér z Widebody. Sedačky mají nové čalounění, dřevo je omlazené a nově nalakované a Nieminenovi se dokonce povedlo sehnat kompletní audiosystém Alpine, který se do 500 SEC AMG Widebody montoval sériově. Kabina na obrázcích vypadá jako nová, což ukazuje, že práce, času a peněz do ní bylo investováno nemalé množství. To ostatně platí prakticky o všem, co lze na autě vidět - základní práce na znovuzrození tohoto SEC AMG trvaly přes 2 roky, vůz je ale postupně dolaďován dodnes.
Výsledek je tedy s ohledem na množství nově vyrobených dílů a použití základů dvou aut na pomezí repliky a skutečného 500 SEC AMG Widebody. Spojením originálních součástek AMG a produkčního 500 SEC ale Widebody vznikaly i přímo v Affalterbachu a především: jen takto bylo možné zachránit auto, které by jinak skončilo rozebráno na díly po všech koutech světa. Místo jednoho smutného vraku je tu tak jeden krásný a vzácný vůz.
Výsledek je vážně ohromující, auto působí jako nové a přitom sami uvidíte, jaké torzo to bylo na začátku. Na silnici údajně strhává víc pozornosti než kdekterá Lamborghini, možná proto, že spousta lidí vůbec neví, že něco tak širokého a hrozivého - zadní gumy mají šířku 315 mm - může vozit na přídi třícípou hvězdu. Henric si splnil sen a jako bonus ho může výrobou dalších panelů splnit i ostatním fanouškům, renovujícím svá AMG.
Kompletní fotodokumentace rekonstrukce vozu
V takto zuboženém stavu se vůz nacházel na vrakovišti v Arizoně
Poté bylo nutné jen kompletně rozebrat - spoustu dílů šlo opět použít, některé musely být nově vyrobeny
Co bylo možné, bylo renovováno či koupeno, pro zbytek potřebných dílů posloužil majitelů vlastní SEC bez úpravy AMG
Interiér byl dán „do pucu” takřka dokonale
Motor AMG 5,4 V8 po renovaci zatím slouží jen jako záloha
Podařilo se sehnat i chybějící drobné díly a originální kola
Pak už „jen” stačilo vše doladit a vyjet
Výsledek je fantastický a vítězí na soutěžích elegance
C 126 / 500 SEC AMG Wide Body - frantik
Zveřejnil(a) Mercedes AMG Classic dne 18. duben 2015
Zdroj: AMG Classic
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 2 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 3 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva