Youtuber ukázal vzácné Ferrari vyrobené na míru sultánovi, stroj připomínající Tatru předběhl svou dobu

Možná ani nevíte, že existuje, neboť sultán si vymínil výrobu sedmi aut jen pro sebe. Jedno z nich mu ale proklouzlo mezi prsty. Je výjimečné nejen designově, ale i technicky, jako jeden z prvních silničních vozů dostal sedmistupňovou sekvenci od stáje Formule 1.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Youtuber ukázal vzácné Ferrari vyrobené na míru sultánovi, stroj připomínající Tatru předběhl svou dobu

17.12.2022 | Petr Miler

Youtuber ukázal vzácné Ferrari vyrobené na míru sultánovi, stroj připomínající Tatru předběhl svou dobu

/

Foto: Marconi Auto Museum, tiskové materiály

Možná ani nevíte, že existuje, neboť sultán si vymínil výrobu sedmi aut jen pro sebe. Jedno z nich mu ale proklouzlo mezi prsty. Je výjimečné nejen designově, ale i technicky, jako jeden z prvních silničních vozů dostal sedmistupňovou sekvenci od stáje Formule 1.

Když v roce 1994 brunejský sultán navštívil studio Pininfarina s požadavkem na zcela unikátní auto, nebyl prvním člověkem, který po Pininfarinovi něco takového chtěl. Tento případ ale přece byl něčím odlišný - sultán chtěl mít v útrobách svého auta automatickou převodovku. Tehdy měly silniční sporťáky podobné úrovně bezvýhradně manuály a ani ve Formuli 1 či podobně vysokých patrech motorsportu nebyly „doma” zase tak dlouho.

Peníze nebyly problém a odmítnout brunejského sultána by znamenalo připravit se o velkou zakázku. Brunejský vládce je vyhlášený svým automobilovým megalomanstvím, a tak si s princem Jefrim objednal takové auto nikoli jedno, ale rovnou sedm. U Pininfariny se tedy pustili do práce a za základ vzali Ferrari 512M, faceliftovanou Testarossu. To se po designové stránce moc nepovedlo, ovšem výsledek, který si můžeme prohlédnout na fotkách, je z jiného soudku. Dostal název Ferrari FX.

Design byl opravdu neobvyklý. Dnes nám může připomínat MTX Tatru V8, Lamborghini Diablo se světly z Nissanu, možná i trochu Corvette a dalších aut. Ferrari by v něm ale tehdy a ani dnes hledal málokdo, odhady spíše zněly na příbuzného McLarenu F1. Jenže loga na kolech a na přídi hovoří výmluvně.

V každém případě je ale tohle auto svým vzhledem kontroverzní. Z některých úhlů je zajímavé, z jiných krásné a z dalších spíše odpudivé. Konečné hodnocení necháme na vás, ale věnujme se ještě některým detailům. Karoserie je vyrobená z hliníku a karbonu, takže je lehčí než u 512M. Ozvláštňuje ji sání stylu NACA v přední kapotě a víko motoru z plexiskla, které má 12 kulatých otvorů. Skrz něj je vidět známý dvanáctiválcový boxer a najdeme zde také jediné označení FX na celém autě.

V interiéru je samozřejmostí kožené čalounění všeho, na čem prsty, oko či pozadí spočine. Zajímavější ale jsou pádla řazení, která u jiného silničního auta této úrovně z poloviny 90. let nenajdete. V modrém autě na snímcích je převodovka od stáje F1 Williams, ale v některých dalších autech byla údajně převodovka od Prodrivu, ovládaná tlačítky.

Skříň od Williamsu je sedmistupňový elektrohydraulicky ovládaný poloautomat, který se ovládá pádly pod volantem. Konstrukčně vychází z převodovky, kterou používaly tehdejší Formule 1, požadavky ale byly náročnější - nešlo tu jen o rychlost řazení, třebaže tu muselo FX na jedničku zvládat též. Nároky byly kladeny i na komfort a pochopitelně také na životnost - 300 km jednoho závodu ef-jedniček by tady nestačilo.

Jinak logika fungování tohoto řazení není neobvyklá - zatáhnutí za pádlo má za výsledek odřazení nahoru, zatlačením na něj podřazujete, a je jedno, jestli používáte to levé nebo to pravé, podobně jako ve Formuli 1 té doby. Na středovém tunelu vidíme u loga Williams malou páčku, kterou se ovládá režim převodovky - na výběr je z D, N a R. Kolečko vedle mění rychlost řazení.

Není náhodou, že vidíme fotky jednoho auta a bavíme se konkrétně o jeho převodovce. Vývoj a výroba samozřejmě trvaly nějakou dobu a když v druhé půlce 90. let zasáhla asijské trhy recese, sultán začal šetřit, kde mohl. Šest aut už měl v garáži, ale tohle konkrétní, čtvrté z celé série, bylo ještě dokončováno u Williamsu. A tak najednou nemělo svého pána.

Ovšem ne nadlouho. Dozvěděl se o něm Dick Marconi, majitel muzea automobilů v jižní Kalifornii, a koupil ho. Šest aut tedy stojí zamčených ve sbírce v Bruneji, ale tohle jedno se ukazuje na přehlídkách, bylo také pořádně nafoceno samotným muzeem, které nové navštívil známý youtube Shmee150. A tak se na něj díky němu můžeme do detailu podívat - na snímku níže, který je zajímavý celý, se mu věnuje dosyta od času asi 9:30.

Na přelomu tisíciletí si s ním sjel novinář Winston Goodfellow, údajně jediný novinář mimo Brunej, který se s Ferrari FX kdy projel. Označil ho za nebe na zemi - doslova se prý podíval do nebe, „aniž by musel předtím zemřít”, jak tehdy údajně napsal. Shmee tak pozitivní není, ani tak ale nepochybujeme o tom, že tohle aut je něco. Podívejte se na něj sami na videu níže, nebo sami vyrazte do Marconiho muzea v kalifornském Tustinu, budou ho tam mít asi ještě hodně dlouho.


Youtuber ukázal vzácné Ferrari vyrobené na míru sultánovi, stroj připomínající Tatru předběhl svou dobu - 1 - Ferrari FX Marconi Auto Museum 01Youtuber ukázal vzácné Ferrari vyrobené na míru sultánovi, stroj připomínající Tatru předběhl svou dobu - 2 - Ferrari FX Marconi Auto Museum 02Youtuber ukázal vzácné Ferrari vyrobené na míru sultánovi, stroj připomínající Tatru předběhl svou dobu - 3 - Ferrari FX Marconi Auto Museum 03Youtuber ukázal vzácné Ferrari vyrobené na míru sultánovi, stroj připomínající Tatru předběhl svou dobu - 4 - Ferrari FX Marconi Auto Museum 04Youtuber ukázal vzácné Ferrari vyrobené na míru sultánovi, stroj připomínající Tatru předběhl svou dobu - 5 - Ferrari FX Marconi Auto Museum 05Youtuber ukázal vzácné Ferrari vyrobené na míru sultánovi, stroj připomínající Tatru předběhl svou dobu - 6 - Ferrari FX Marconi Auto Museum 06
Tohle Ferrari existuje mimo Brunej jen jedno a díky britskému youtuberovi si jej nyní můžeme prohlédnout do detailu i zevnitř. Foto: Marconi Auto Museum, tiskové materiály

Zdroj: Shmee150@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše